Fototoestel gejat + de zwangere vrouwen tunnel - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van radmer kuipers - WaarBenJij.nu Fototoestel gejat + de zwangere vrouwen tunnel - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

Fototoestel gejat + de zwangere vrouwen tunnel

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

24 Januari 2000 | Vietnam, Hanoi

hallo beste..CoVriKeFa = een nieuw soort mens dat van iemand een Colega,kennis,vriend of familie is..
Zoals jullie zien ben ik nog in saigon ..morgen vertrekken we met een bus..nou ja met een bus als ze die tenminste vanacht niet stelen want ze jatten hier alles als je je gulp niet dicht doet ben je hem zo kwijt...zo erg is't ja jullie horen het al er is iets van mij gestolen en wel mijn super-tech-hideluxe-bijnaVolautomatischeantizoomlens Fototoestel...
pleite hier (hooi)Baal ik mooi van maar ja wat wil je ook als ik zo'n beroemd heid zag als mezelf dan wou ik er ook iets van hebben..uhhhggg..sorry..
nou om de radiatorverf maar uit de kast te halen (om maar te beginnen)
zal ik nu beginnen met dedagelijkse gebeurtenissen.oke 1, 2, 3 daar gaat ie..dat ie rijmt op drie ...
na een internetsessie op 21-1-2000 da's mijn 67 reisdag was ik om een uur of 12.53 klaar met tikken en ben ik daarna na de rekening betaald te hebben..natuurlijk...nee niet natuurlijk dat ik in natura heb betaald ofzo..maar na de rekening te hebben betaald heb ik een lunch gehad ik weet niet meer wat precies..en ik kan het ook niet meer achterhalen ...gelukkig.. toen zijn we met z'n vieren naar het American-War-Crime museum geweest nou dat was best wel ontroerend ze lieten in dit museum zien wat de americanen alemaal wel niet hebben gedaan met name verschrikkelijke dingen nu wil ik niet zeggen dat de Vietcong niks gedaan heeft want volgens mij hebben die de ,,Filet-American'' uitgevonden...maar het museum bestond uit zeven zalen en een cabriozaal da's dus gewoon openlucht daar stonden wat tanks..geen biertanks maar van die groene schietdingen ook wat wagens en andere graskleurige voorwerpen ook hier lieten ze wat martelingmethodes zien maar deze waren niet zo erg..eentje was wel vreemd je werd dan kaalgeschoren(van Boven) en vastgebonden onder een druppende plaat..die druppen met water vielen op je kaalgeschoren hoofd en na een paar uur voelt dan elke drup als een klap met een moker op je hoofd..
dit lijkt me heel appart maar het zal wel waar wezen..over wezen gesproken die waren er ook heel wat in de oorlog natuurlijk als al die mensen dood werden geschoten enz. ook was er een gevangenis maar deze was niet zo erg als in Pnhom Penh wel stond hier een gilantine
nou toen we waren uitgekeken zijn we terug gegaan en ben ik op de shoptoer gegaan want nu kon ik als minstdure plek iets naar huis sturen dus wat inkopen doen..wat t-shirts aanstekers en dat soort standaard souvenir ook heb ik een paar cd'tjes gekocht fl.3,= per stuk..van U2,Cher,Pink Floyd,en nog twee die ik vergeten ben...
ook heb ik tien minidiscs laten opnemen dus 10 minidiscjes inclusief muziek en beschrijving voor 25 Us$ da's goedkoop nou daarna terug naar ons guesthotel ja als het nu een hotel is of een guesthouse dat weet ik niet..ik denk altijd maar zo als er een handoek in de kamer ligt is het een hotel..en ook nog een warme douche van mij mag die tent zich wel hotel noemen voor 6,- per nacht ook wel..
nou na wat opfrissen ja ook al ben je fris en je moet me daar een partij treden omhoog sjouwen dan heb je het zweet al te pakken..en
helemaal als je boven bent en de sleutel bent vergeten..nou toen was het weer tijd voor een dineetje ja het was al weer rond 6 a 7 uur pm
na het dinee even een snelle internetcheck en toen wat gaan drinken
ik heb het de laatste tijd nogal op een lemon-juice drinken gezet dus deze rollen dan ook een voor een naar binnen en ik heb het gevoel dat het nog gezond is ook..dat heb ik niet bij die dagravit vitaminepillen als je die proeft denk je dat ze er een overdatumse (kortendijk)genetisch geamputeerde rat in hebben verwerkt zo vies...
ja wie mooi wil zijn ,doet ook aan pijn..of zoiets ja het rijmt in ieder geval..nou na een schip vol lemon's begon ik al groen te zien en ben maar op bed gegaan om 23.00 lag ik daar en gelukkig gingen m'n oogjes weer dicht hoe laat precies ik in slaap gevallen ben weet ik niet want ik sliep..
dag nr. 68 dat is de 22e van Januarie 2000...
om 09.00 was ik al uit de veren vandaag zouden we namelijk naar de chi min tunnels of zoiets nou na een warme douche ontbijd en me te hebben omgekleden wel in andere volgorde trouwens eerst omgekleden en toen het ontbijd..hup de auto in een supermooie 50 jaar oude merk onbekend auto een lichtblauwe en een ouwe vietnamees dit is geen vogelssoort zoals de koolmees of pimpelmees maar een mensensoort welke in vietnam veel voorkomt hij draaide van die oude tour-of-duty-amerikaanse-oldie-muziek dat was helemaal mooi..
wat minder mooi was en waar ik ook behoorlijk van geschokt was dat we midden in saigon een fietstaxi met een ik schat nog een halve-minuut te leven vrouw erop..allemachtig ik heb nog nooit iemand zo wit gezien zweten en al het beeld flitst me nu nog voorbij..mischien was ze al dood ..ik zal nu dan ook maar snel verder gaan ..met de rest van de route nou na een paar uur da's 2 rijden kwamen we bij de chi chi tunnels ja als het nu precies chi chi is of chi min of cho chang dat weet ik niet maar wel was het best wel intresant dit was eigenlijk de andere kant van het verhaal hier lieten ze zien wat de vietcong deed om de amerikanen er in te luizen allemaal ingenieuze vallen en bommen en mijnen maakten ze van ononplofte amerikaanse bommen en dan die tunnels die waren zo klein dat alleen de vietnamezen er in konden ik kwam niet verder dan m'n heupen maar goed ook want nog geen minuut later nadat ik geprobeerd had naar binnen te gaan vertelde die gids dat er nu veel cobra's in de verlaten tunnels leefden..
in totaal was er 250km aan tunnels 3 hoogteverschillen de laagste was tot 8 meter onder de grond deze waren dus ook bombestendig de eerste en de tweede levels konden wel es gevaarlijk zijn tijdens een bombarda(is ook voetballer nu ik halverwege ben om bambardamend te schrijven)Ment.nou even later gingen we een speciaal voor toeristen vergrote tunnel in allemachtig wat warm en wat krap evenzogoed nog..maar na 100 meter tunnel had ik het zweed te pakken..toen een andere speciale Vietnamvrouw_zwangerevrouw_tunnel deze was iets groter dan het orgineel maar dus kleiner dan de speciale toeristentunnel hier ook doorheen wurmen en toen in een ondergrondse bunker een kopie thee drinken en wat sago eten daarna nog wat andere bezienswaardigheden gezien zoals apen..nou niet zeggen van..o hingen er spiegels..) en beren nou na twee uur was dit alles voorbij en zijn we in de auto verder getufd naar een of andere tempel daar ook nog 15 minuten geweest en toen kregen we honger dus zouden we naar de markt maar de chaufeur een soort van MR.Myagi look-a-like wist een goede plaats dus wij daar heen en natuurlijk trapten we erin een menulijst zonder prijzen..oei maar we hadden zo'n honger dus wat bestellen teon we het op hadden kregen we de rekening 209.000,=voor 4 personen da's verschrikkelijk veel normaal betaal je iets van 60.000 voor 4 nou ja toch maar betaald (209.000,- = 32,-) en toen naar het hotel terug na 3 uur rijden waren we hier toen wou die ouwe chaufeur ons twee keer afzetten..eerts zette hij ons bij het hotel af dat was ook de plaats waar we wezen moesten maar toen ook nog es ineens 25,- meer vragen ja dat gaat niet door..nou na dit geregeld te hebben waren we om ong. 20.00 terug ,eerst mijn minidiscjes halen deze waren klaar en toen weer even de dagelijkse internetcheck daarna de foto's ophalen die waren ook klaar nu en toen wat drinken in verschillende barren..
dit was best wel gezellig maar na zo'n lange dag werd ik al gauw moe..
en dat gauw moe..rijmt op:naar bedje toe..
dus nup na een broodje gezonden met tartaar voor 0,50..heerlijk lekker en goedkoop toen naar bed om lekker dag 69 in te slapen.
he..wat een bekend getal....o'ja dat is het einde van een maat van mij z'n telefoonnummer..data die hierbij hoort is 23-1-2000..
om 10.00 pas wakker douchen, ontbijd,en daarna ben ik de foto's die ik had opgehaald gaan beschrijven nummeren enz. o'ja marcella is al vroeg in de ochtend vertrokken naar nha tranhg dus we waren nu nog met z'n drieen toen na die foto's de doos gaan inpakken met alle te versturen rommel daarna na een internetcheckje van 20 minuten even een lunchje gehaald en daarna met een brommertje naar het stadion van Saigon...ja halverwege craste ik ook nog..die eikel van een bromsnorbestuurder keek niet goed uit en toen knalden we boven op een chinees deze kunnen ook al niet te best zien met het ene oog half dicht en het andere oog half open nou de schade viel mee dus we konden verder..toen we bij het satdion waren maar een middelmaat ticket gekocht van 20.000 dong da's 3,25 en dat voor twee natinale wedstrijden en wel de toppers: China-philipines en Vietnam-Guam
eerst china-philipines nou china walste over dat philipines heen met in de eerste helf 6-0 voor de chinezen de wedstrijden waren trouwens om de Azie-Cup ik denk dat het de plaatsingswedstrijden waren trouwens nou toen effe een bakkie halen we hadden veel bekijks want we waren de enige 3 blanken in die 25.000 people.. dat veel bekijks heeft helaas ook tot gevolg gehad dat ze mijn fototoestel zagen..toen ik in de rij stond om wat te bestellen is ie geript..pleite weg gone..schit en er stonden nog wel zulke mooie foto's op ..in de tunnels.ik aan het tandepoetsen.foto's van het satdion en meer in totaal zo'n 20 nou ja toen de tweede helf china was wat te lui en liet het bij een 8-0 overwinning toen om 17.00 Vietnam-Guam
ja Guam ..jullie denken nu hetzelfde als ik dacht waar ligt dat in vredesnaam dat is dus een eilandje in de oceaan waar precies genoeg mensen wonen om een elftal mee te vullen..eerst dacht ik aan die namen te zien lijkt het best wat allemaal engelse achternamen ik dacht o dat is natuurlijk een tropisch eilandje waar rijke mensen zijn geimigreerd en oa ook oud voetballers nou niet dus ze bakten er niks van vietnam walste er overheen..7-0 eerste helft ook nog begon het te regenen en wat dan verekte handig is dat ze regenjassen gaan verkopen als het weer droog is en ik al zeiknat was..ja ik heb het publiek nog in de gaten gehouden wie weet als ik een flits zag kon het mischien mijn fototoestel wel zijn maar hier ben ik ook maar mee opgehouden na een tijdje het eindresultaat was dus 11-0...ja niet slecht..het stadion ging uit z'n dak..dit was al eens vaker gebeurd want er was geen dak meer of mischien wel nooit geweest omdat er zoveel engelstale namen in het Guam team voorkwamen begonnen sommige vietnamezen ook nog te denken dat we Guam suporters waren en dus ons uitlachen..wij een beetje zo van ach wacht maar als je engeland of nederland tegen komt dan hakken we jullie in de Pan..en dan te bedenken dat ik zo kwaad was om m'n gejatte fototoestel dat ik Guam zou suporten nou dat kon ik dus niet want ze zijn niet eens over de helft geweest die keeper liep zelfs bij 9-0 de goal in met bal en al dus 10-0 ja dat was helemaal lachen nou na de twee matchen een taxi genomen weer terug en direct maar gaan dineren het was ook al weer een uur of 20.00 dit keer spaghettie a la alfonso ..zo heete die kok ook en die flikkerde alle overblijvsels in die spaghettie en daarom heete het alfonso maar het smaakte zeer goed dat wel..toen maar weer even een quik internetschecque en daarna gaan stappen in verschillende kroegen ik wou mijn :Gejatte-Fototoestel_verdriet verdrinken en heb maar een baileys besteld later nog een toen een creme de menthe toen nog een baileys maar die eikels naaien je waar je bij staat als ik nu kapotte kleren had was dit niet zo'n ramp..maar ik bedoel dus een baileys en geen ijsklontjes met een drup baileys ..nou ja dus ook maar gestopt met drinken en toen maar weer een lemonjuice na wat heenenweer gesjouw tussen verschillende kroegen ben ik met mathew een broodje gaan halen om 01.00 en daarna op bed
en hup naar dag 70 da's vandaag dus 24-1-2000..
om 9.30 wakker weer een warme douche aankleden en toen ontbijten een noodlesoup daarna m'n spullen gepakt en naar het postkantoor hier was ik om 10.30 ja wat dacht je ...we're closed dus ik weer terug met m'n hele rommel en toen met wayne en mathew wat rondgesjouwd ik had foto's van wayne laten nadrukken deze heb ik opgehaald en gelijk maar beschreven en genummerd en toen met z'n drieen om tickets uit want we vertrekken morgen naar een andere plaats daarna weer even een internetchecque en m'n ouders even op de hoogte gebracht van een pakket dat binnen 10 jaar waarschijnlijk gaat ariveren hoop ik tenminste..toen was het ook al weer 13.30 dus snel naar het postkantoor daar was het me toch druk eerst al 50 cent voor een vietnamees formulier waar ik niks van begreep nou dat pakte met wat hulp toch goed uit dus dat was oke toen moesten m'n muziek en tekeningen getaxt worden hup weer 11,- daarna een formulier aanschaffen en een rol plakband weer 1,75 toen de boel laten controleren de hele doos op de kop...snik...snik en had ik het zo mooi ingepakt...snik...snik...nou weer herpakken en die hele rol plakband eroverheen gedaan toen moest het weer gescheckt worden ik zij hoho..heb hier de boel net weer staan inpakken en helemaal dichtgetapt en nu gaat dezelfde vrouw het weer checken maar ze was het vergeten wat erin zat dus open die doos Ze zag een hangmat en de doos weer dicht toen weer een andere balie hier werd er een custom-check sticker opgeplakt later weer een ander formulier invullen en weer 0,75 betalen toen nog meer tape erop en een adres sticker en daarna wegen en nog es 50,- betalen voor 7kg toen was ik klaar ..pfff bijna 3 uur in die tijd kan ik het er bijna zelf heen brengen..nou ja toen pakket nr. 2 want ik had wat van marcella wat ik ook moest opsturen maar het was al 16.00 dus het was dicht kon niet een tweede pakket opsturen..ja je hebt dus om twee pakketen op te sturen twee dagen nodig...maar ja ik heb de tijd wel ..marcella moet het nu zelf maar doen want ik vertrek morgenvroeg..nou na dat hele gedoe ben ik een ijsje gaan halen en wat te drinken en nu zit ik hier onderuseen al weer 1,5 uur te typen schat ik zo'n beetje
dit was het wel weer ..over het weer gesproken het kan wel een tikkeltje beter moet ik zeggen het is niet zo warm als het in cambodja was maar ja mijn gemiddelde reistemperatuur zal in afrika wel weer worden opgekrikt..
voor de mensen die bijna of jarig zijn allemaal van harte gefeliciteerd ook Harm agricola de 28e januarie..
voor de mensen die op wintersport zijn please voorzichtig..ik heb hier al genoeg mensen zonder benen of andere dingen gezien dus il ik thuis dit niet teveel tegenkomen..
voor de mensen die ziek zijn wens ik deze van harte beterschap..
voor de mensen die zich niet in een van deze catogorieen bevinden wens ik hen veel werkplezier als ze werk hebben en anders een mooie tijd,,..ja geniet er maar van nu ik er niet ben...uuhh grapje..
nou veel groetjes uit een druk,rimoerig,gezellig Saigon van jullie langeafstand CoVriKeFa-zegger Radmer...

ik hou me nog steeds aanbevolen voor reactie of nieuwe gratis-reisverslagen abbonnees...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 311314

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: