op bezoek bij hessel douma - Reisverslag uit Weihai, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu op bezoek bij hessel douma - Reisverslag uit Weihai, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

op bezoek bij hessel douma

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

05 December 2003 | China, Weihai

dag beste kijkbuiskinderen,
hier even een mailtje van wat er allemaal gebeurd is de afgelopen paar dagen
nadat ik die andere brief heb geschreven.
nou ik was ergens gebleven dat ik terug was gekomen van dat aquarium in beijing.
na mijn computeruurtje ben ik maar eens wat gaan eten alleen wou dat wat
moeilijk want het restaurant zat midden in een verbouwng.. ik heb nog
gekeken naar borden van jorritsma bouw maar die kon ik niet vinden. toen
maar even de stad in met de metro richting het central station van beijing
en daar eens wat gaan rondhippen.. en wat zag ik daar..??? een bank.. nee
niet een twee of driezitter maar een geldbank.. dus hup ik naar binnen om
eens een tweede poging te wagen..dus eventjes 8551 geprobeerd maar helaas...
daarna 8571 maar wederom mis.. ja ik wist immers zeker dat 85 erin zat...
(kan ik nu wel stiekum vertellen dat wiebe mij huisbewoner mijn pin heb
gevonden en dat er wel een 8 en 5 inzaten maar niet als 85 )
nou toen was ik dus aardig in de shit dus heb ik maar weer 100 dollar
omgewisseld.. omdat ik nog maar een eurotje of 20 in china geld had. na
deze wisseltruuk ben ik op zoek gegaanm om eens wat te eten dit had ik
immers nog steeds niet gedaan omdat dat restaurant in mijn hotel aan het verbouwen was.uiteindelijk kwam ik bij een paar grote winkelcentra genaamd the henderson
shoping centre en nog een ander ping-pang-slasaus shopping centre.
hier wat an het sneupen geweest en uiteindelijk bij the pizza-factory
beland.. ik ging voor safe dit keer en heb een garlic bread en een mini
pizza gehad samen met een colaatje light..
na dit feestmaal wou ik nog een bakkie koffie maar dat ging niet lukken dus
ben ik maar verder gegaan en liep ik even later tegen starbucks coffee aan
en heb daar een bakkie capachino genuttigd samen met een of ander vaag
gebakje.. ondertussen was im me toch een partijtje moe en viel ik bijna in
slaap.. ja zat op een stoel dus dan is vallen niet zo gevaarlijk..
waarschijnlijk heb ik op de een of andere manier nog steeds een jetleg... ja
hoef er geen extra sok omheen te doen ofzo maar t'is wel lastig.., vandaar
dat ik ook nog maar niet bij een kapper geweest ben want als het een goeie
kapper is verschijnt er daar een derde been..... en dat zou dus nu een
vierde zijn ivm dat jetbeen... maar ik moet toch een beetje ritme zien te
krijgen en dus overdag niet gaan slapen anders komt het snachts niet goed..
nou ( is niet wijd ) toen maar met een taxi naar het lufthansa shoppng
centre hier zou nl. volgens mijn boek een winkel zijn die lonely planets
verkocht en ik dacht ga er vast een halen van vietnam zodat ik me daar al
wat kan op (ford)focussen. eenmaal aangekomen bij dat shopping centre kon ik
nergens die boekhandel vinden maar uiteindelijk had ik hem dan toch te
pakken.. en ja hoor allemaal boeken behalve die ik moest hebben. dus maar
weer verder gegaan en eenmaal buiten gekomen.. ( wie ruimt dat op )
ben ik maar weer in een taxi gestapt dit keer een wat nieuwere luxere met
een vrouw achter het stuur. deze ping-pong-brabbelde nogal wat in het
chinees maar ik liet mijn hotelkaartje zien met een kleine plattegrond en zo
kon ze er heen rijden... ondertusen was ik in slaap gevallen en werd ik na
een uur of twee weer wakker..ja hoor was dat mens niet verdwaald..!!! we
zaten ergens in de midle of beijing en geen hotel te bekennen.. op het
laatst is ze maar eens gaan vragen maar stond die meter wel bijna op 60 yuan
da's 6 euro.. uiteindelijk heb ik wat naar die meter gekeken en een paar van
die: DAT-GA-IK-NIET-BETALEN gebaren gegeven en toen kon het voor 40 yuan.
bij het hotel aangekomen heb ik nog een kleine internetcheck gedaan en
meende ik lysbeth postma een email gestuurd of zij eens mijn huis kon
doorspitten om die code te vinden.
daarna nog even wat gedronken en wat gerelaxed op de bank in het hotel.. ik
moest namelijk nog een uurtje wachten voordat ik met de trein kon.
ondertussen een vietnam lonly planet doorgekeken en zag in mijn
linkerooghoek ook dat er steeds meer mooie vrouwen de kelder van het hotel
in gingen.. ja detroux zou er jaloers op zijn na een tijdje ben ik maar eens
gaan kijken wat er zich daar afspeelde.. dit was een kasettebandje....
er zaten een hele partij vrouwen daar te karakoken en ik vroeg of ik een
colaatje mocht drinken aan de bar.. ze hadden alleen maar bier.. dus ben ik
maar afgetaaid. even later ben ik met een taxi naar het station gegaan en
daar stond alles in het chinees dus werd ik er niet veel wijs van.
na wat sneupwerk ben ik maar naar binnen gegaan en moest mijn tas eerst door
een infrarood apperaat. toen eens wat te bikken halen voor in de trein.. ik
had het gevoel dat dat mens me afzette dus heb ik de bestelling veranderd
uitendelijk betaalde ik 2 euro voor een bak noodles een jus orange 500ml en
een leverworst. toen de trein in.. tsjonge jonge het leek wel oorlog punt 1
omdat er zo'n boel militairen waren en punt 2 omdat iedereen zo aan het
drukken was.. ja de VJD zou er jaloers op zijn ( verenigde jouster drukkerijen ).
uiteindelijk de trein in en ik zat met 3 mannen en 2 vrouwen ( allemaal
chinees ) in de coupe.. ja had nog gehoopt dat ik bij pamela
anderson,britney spears,sylvia meis,shakira en jenifer lopez in de coupe zat
maar dit keer even niet...
een van die chinese vrouwen begon meteen tegen me te lullen in het engels en
zo had ik de eerste paar uur wat te doen.. even later kwam er nog een bij en
had ik nog meer te lullen ik kreeg ook meteen hun visitekaartjes.. het valt
me wel op dat er nu veel en de veel meer chinesen een beetje engels kunnen
dan op mijn vorige reis.
even later ben ik gaan pitten en heb ik naar mijn reisgenoot zitten
luisteren mijn reisgenoot is een blauw mannetje hij heet cd-walkMAN maar je
kan er ook mee slapen,zitten etc etc.
de volgende morgen ben ik maar eens wakker geworden.. ja die trein was om
21.33 uit beijing vertrokken en zou om 13.40 in wiehai aankomen dus zo'n 16 uur rijden.
toen ben ik tot een zeer belangerijke ontdekking gekomen!!!!! ik ben er nu
naleijk achter waarom die chinezen van die spleetogen hebben.. dit komt
omdat ze smorgens zo lang en erg in hun ogen aan het wrijven zijn.. van de
binnenkant ( neus ) nar de buitenkant. daarom zijn ze helemaal spleetig. de
reden waarom ze geel zijn wist ik al...dat is omdat ze altijd tegen de wind in staan te pissen.na een tijdje lullen met weer een paar andere mensen kreeg ik me toch een
dorst.. dus heb ik zo'n chinees gevraagd of er ook zo'n railrunnerkarretje
langs kwam.. hij vloog meteen weg en haalde een flesje drinken op ik had om
3 gevraagd maar kreeg er 1 heb hem 5 yuan gegeven en heb dat flesje meteen
opgezopen. even later kwam er een karretje langs en heb ik nog twee flesjes
gekocht en een zakje pinda's ondertussen heb ik nog wat drop uitgedeeld dit
had ik van titia gekregen die chinezen keken er nogal vreemd bij en ze
vonden dat het wel een beetje had van een chinees medicijn.
toen kwam er weer een karretje voorbij en heeft die chinees twee flesjes
voor me gekocht.. pff ik zat al vol.. maar goed toch maar opgedronken.. ik
hoefde er niks voor te betalen na een paar uur waren ze op en stopten we bij
een station.. haalde die gek niet drie blikjes sprite voor me op....!! ook
gratis.. ja ik zei dat kan ik niet opdrinken dus heb ik ze meegenomen.
om ongeveer 13.41 kwam ik aan in weihai en stond hessel en yang li al klaar te wachten.
met hun mee naar hessel z'n zaak ( hessel is een bekende bij mij uit
het dorp en werk als architect bij jack lekkerkerk een projectontwikkelaar in
china ) met hessel mee naar de zaak en daar hebben we op kosten van de zaak
eerst eens een hot-poy gehad dit is een pan met water en allerlei kruiden
erin die je op het vuur zet en als het eenmaal kookt gooi je er vlees etc in.
dit was best even wennen maar toch wel lekker
toen weer naar het kantoor en daar mocht ik even bellen en heb mijn ouders even gebeld..
ook een hele tijd zitten te kletsen met al het personeel daar.
ik had een krant uit het vliegtuig meegenomen voor hessel en jack dus die
hebben daar even zitten in te kijken. na een middagje babbelen zijn we door
de chaufeur van het bedrijf naar huis gebracht.
daar aangekomen heb ik mijn kamer even ingericht en klaargemaakt.. ja een mooie luxe kamer.
toen met hessel even een kapper opgezocht nou dit was me wat... ik had me
wel even wat anders bij een kapper voorgesteld dit was een MAN.. ik wou me
even laten scheren.. alleen waren er twee problemen.. punt 1 degene die het
scheerschuim erop deed was er niet.. en punt twee degene die het mes sleep
die was volgens mij al een jaar ziek..!! jeetje crepeetje wat deed dat pijn zeg..
maar goed hessel zat erbij en ik wil de softie ook niet uithangen dus heb ik
me er doorheen gebeten.
het duurde wel een half uur voordat ie klaar was ( met scheren dan ) nou ik
was lekker glad voor 5 yuan ( 0,50 euro) o'ja wat ik bijna vergeten was te
zeggen is dat ik op dat kantoor bij hessel wat foto's,verhalen etc liet zien
en zo toen ook vertelkde dat ik wel eens chaufeurde voor een aantal
bedrijven en mensen zo ook voor een man van een bouwbedrijf.. welk
bouwbedrijf vroeg die jack lekkerkerk.. ik zei jorritsma bouw... ohh daar
heb ik mee gewerkt zei ie.. met ene arie de jong zei ie..
nou nu breekt mijn klomp zei ik..dat is een hele goeie kameraad ven me... zo
is de wereld toch klein is't niet......
nou dat was dat.. uhh.. o ja na de kapper zijn we in een restaurant gaan
eten hier kreeg ik toch wat lekkers..een soort van kip of kat met pinda's
gemarineerd in hete saus dit was echt superlekker.
ook nog eggplant of zoiets erbij en gebakken aardappels met een soort van
zeepsopsmaak en ook nog tomaat en aubergine in een of andere saus. na het
eten ( op kosten van de zaak ) ben ik naar een computercafe gegaan en heb er
achter de computer gezeten maar dit was een dram.. er zaten allemaal kabels
en draden en het was er nogal krap dus ben ik er maar voor gaan zitten.
heb nog even mijn emails gecheckt en ja hoor kreeg een mail van lysbeth dat
wiebe mijn pincode had gevonden!!!! wel een 8 en ee 5 erin maar niet als
85.. ja dat had een mooi drama geworden ik met mijn 85.. dan was ik er na
100 dagen achter gekomen dat het dus niet kon die 85... maar goed nu is het
probleem de wereld uit.
na het internetten zijn we naar huis gegaan en heb ik een bad genomen en ben
ik op bed gegaan..
vanmorgen kon ik niet echt wakker worden en zijn hessel en yang li naar het
werk gegaan en heb ik de sleutel gekregen en het adres van het werk..
ik heb later even gedoucht en nu zit ik hier in een internetcafe voor 20
eurocent per uur!!!!!
nou dat was het voor vandaag.. ik blijf hier waarschijnlijk tot zondag of maandag.
jullie allemaal een prettige sinterklaas en tot mails...
ps: mails welkom en als er iemand mijn reisverhalen wil lezen geef dan
even
z'n of haar emailadres door

groeten van rasmoes
ps: kzat met een duitser en een nederlander in een kroeg.. vroeg die
nederlander aan me hoeveel condooms heb je mee op je reis van 4 maand
ik zei
40. voor elke maan 10 toen die duitser.. 80 voor elke maan 20 toen
vroeg ik
die nederlander en jij: 17 zei hij.. ik zei 17 hoe kom je daar zo
bij...???
meer kon ik er niet omheen krijgen !!!!!!!!!!

heel veel gloetjes van alle chinezen aan alle mensen in nedelland en
een
plettige sintelklaas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 732
Totaal aantal bezoekers 311736

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: