Voedselvergiftiging en het S21 Museum - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van radmer kuipers - WaarBenJij.nu Voedselvergiftiging en het S21 Museum - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

Voedselvergiftiging en het S21 Museum

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

13 Januari 2000 | Cambodja, Phnom-Penh

beste lezers van deze brief,
daar was ik al weer voordat ik naar shinoukville reis wil ik jullie eerst nog even vertellen over de laatste gebeurtenissen het zal wel een saaie brief worden want ik ben nog steeds half ziek en gisteren was ik helemaal ziek een voedselvergiftigingetje... nou ik zal maar snel de radiatorverf in de kast zetten (zelf bedacht spreekwoord voor :snel beginnen) 10-1-00 dag 56 na een 15K briefje te hebben getikt in een inernetcafeetje zijn we weer terug gegaan naar het guesthousje..het vervoer gaat hier trouwens allemaal per brommer je hoofd maar een vinger op te steken en er staan 4 brommers voor je neus ..laat staan als je je hand op steekt...maar dan zeg je gewoon daar wil ik heen en wie is het goedkoopst..da's makelijk. meestal is het 1000 riel da's 60 cent. toen we bij het guesthouse waren zijn we de stad in gegaan lopend..ja niet niks..op een gegeven monument kwamen we een 6 baans weg tegen superdruk maar wel met uhh zo'n twee in een dierending..... o'ja ZEBRA-PAD dus ik steek over want auto's.brommers en wat dan ook behoren te stoppen..na drie banen ging alles goed maar toen..een brommertje piepende banden remmen en slag over de kop..ik vloeken .. eikel zie je dan niet dat dit een zebrapad is en dan in het engels zebraway heb ik het maar genoemd ..die gast keek me aan alsof ik een fietsfentiel in m'n oog had..nou ja ben verder gelopen en heb het overleefd maar waarom ze zebrapaden hebben..??als er toch niemand stopt..toen van de schrik maar een irisch pub ingedoken en daarna naar een andere bar waar toevallig de andere groep..marcella en haar nieuwe vrienden ook waren daar nog wat gedronken en toen ben ik naar het guesthousse teruggebrommerd waar ik op bed ben gedoken..en dag 57 in ben geslapen toen ik wakker werd gingen m'n ogen open en ben ik meteen gaan douchen daarna aankleden en ontbijten toen met een brommertje een bank gaan zoeken eerst zag ik meteen eentje maar er zaten al twee mensen op na een echte bank gevonden te hebben wou ik wat riel gaan regelen met m'n creditkaart want er zijn namelijk geen pinapperaten in cambodia maar deze bank accepteerde alleen visa en ik heb meesterkaart..toen de Bangkokbank proberen deze accepteerde wel mastercard ik zei doe maar voor 300 US$ aan riel..maar toen kreeg ik 290 US$ en die moet je dan nog een keer gaan omwisselen in riel nou dan kan je net zo goed alles in dollars houden en als ik dat geweten had dan had ik niks gewisseld want ik had nog wel dollars..maar ja. toen naar de chinese ambasade daar aangekomen om 11.19 bleek dat ze kantooruren hadden van 8.30-11.00 dus te laat shit...toen maar naar S21 museum een security gevangenis <<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>> het S21 gevangenismuseum bestond uit zo'n beetje 80 cellen waar de gevangen op een bed zonder matras waren vastgeketend na een paar van deze cellen te bekeken hebben kwamen we in een fotogalery waar foto's waren van alle gevangen duizenden waaronder kinderen en complete gezinnen toen kwamen we in een galerij met foto's en schilderijen van de martelingen dit was verschrikkelijk nog erger dan hitler deed.. om maar een paar voorbeelden te noemen de vingers werden afgeknipt en er werd zout op gegooid...er werd kokend water over iemand heen gegooid..ze werden omgekeerd (hoofd naar beneden) en in een ton met water laten zakken...de tepels werden afgeknipt en er werd een soort worm in hun lichaam gedrukt..baby's werden van de moeders afgepakt en werden bij de voeten gepakt en dood geslagen tegen een boom...of ze werden door een in de lucht gegooid en ddor de ander doodgeschoten een soort van kleiduifschieten..over kleiduiven gesproken ik heb een eirenverzameling en ben al zo'n 10 jaar op zoek naar een kleiduif ei dus als iemand deze heeft dan hoor ik het graag...nou het was verschrikkelijk hoe het er aan toe ging en dit alles is zo'n beetje 20 jaar geleden ........... <<<<<<<>>>>>>> na het s21 bezoek was ik zeer impressed ..toen mijn vierde fotorolletje naar de fotoman brengen daarna met een brommertje naar het internetcafe om mijn mail te checken en toen naar het postkantoor..1 van de 23 mederwerkers kon engels dus dat was mazzel.. ik wou inlichtingen over post naar huis sturen..nou dat was bijna 80,- piek voor twee kilo..vreemd is dat want na een snel rekensommetje kom ik dan tot de conclussie dat als ik mezlf + 20kg bagage naar huis wil sturen dat dan 110X40,- = 4400,- nou dat feestje gaat dus niet door..ik heb ook nog wat postzegels gekocht want ik stuur mijn ouders uit elk land een kaartje ben hiermee begonnen in indonesie dus heb nu geen kaartje uit singapore en malijsie..maar wie weet kom ik wel weer in malijsie omdat daar post naar huis sturen verschrikkelijk goedkoop is..ja je krijgt bijna geld toe heb ik gehoord..nou na die postkantoor-affaire nog wat rondgelopen in de stad ik wou kaarten vinden maar als je ze zoekt vind je ze niet en als je ze niet zoekt word je er mee doodgegooid..er zijn trouwens voor zover ik weet maar 100 verschillende kaarten in heel cambodja..en alles is een pakje van 10. na wat te hebben rondgelopen ben ik m'n foto's gaan oppikken en heb deze gelijk beschreven aan de achterkant..van wat en wanner enz. heb nu iets van 88 foto's ook kaarten gekocht en geschreven..onder het genot van een kopje thee en een liter water..toen weer terug naar het guesthousse daar even op bed liggen toen douchen en in jachtkleding (vrouwenjacht)met een dosis Farhenheit mixid met Aqua Di Gio (parfums) op naar een restaurant daar wat eten en toen een soort van kroegentocht maar ja vrouwen is net zoals politie:als je ze nodig hebt zijn ze er niet en als je ze niet nodig hebt word je er mee doodgegooit..ik heb ze waarschijnlijk nog nooit NIET nodig gehad want ik leef nog steeds nou na een lange zoektocht niks gevangen..toen om een uur of 2 maar naa het guesthouse terug..ondertussen ook al 2 uurtjes in dag 58 12-1-00 nog geen 10 minuten op bed of ik kreeg het me daar warm zweten en dan weer koud,hoofdpijn en naar de wc..nou de hele nacht niet geslapen en t/m nu welgeteld 21 X naar de wc geweest en dat was niet om te zien of de verf die ze er 8 jaar geleden op hebben gesmeerd al droog is .gelukig zorgden mat en wayne goed voor me door een fles water te brengen..maar ja als ik een slok nam..voor dat ik de dop weer op de fles had voelde ik alweer wat komen dus snel naar de wc..verschrikkelijk ja dan wil je graag even een paar dagen thuis zijn..maar ja hoort erbij de rest van de dag de hele dag op bed gelegen en tussen de wc bezoeken door wat slapen ook twee hedex genomen tegen hoofdpijn en 4 norix..waarschijnlijk was het een voedselvergiftigingetje ook nog een ORS sachet genomen maar dit kauwde moeilijk toen heb ik de verpakking er maar afgehaald dit ging beter..met water vermengen en opdrinken..niet te zuipen die rotzooi. nou de hele nacht weer half wakker en de volgende morgen VANDAAG 13-1-00 dag 59 vroeg van bed douchen nog een keertje naar de wc en toen een ticket regelen naar shinoukville ergens in cambodia waar weet ik niet precies mathew en wayne zijn er met de trein heen 12 uur duurt dat maar er is geen toilet in de trein dus neem ik de minibus dat is maar 5 uurtjes..nou na dat ticket te hebben geregeld ben ik naar de chinese ambasade geweest daar een visum aanvragen..wel grappig is dat ik nu PAUL heet mijn naam is namelijk radmer catharinus paul kuipers.. dus ik vul in onder naam radmer catharinus paul..wat doed die chinees die leest het achterstevoren dus vult in paul..nou ja dinsdag dan kan ik het ophalen..30 dollar..dat is een stuk goedkoper dan in nederland na dit ambasade bezoekje ben ik naar dit internetcafe gegaan om de laatse stand van zaken door te geven...hiermee ben ik nu klaar.. ik hoop dat alles nog steeds oke is met iedereen en alles.. o'ja wie heeft nu die big brother gewonnen...?en kan iemand mischien een wedstrijddatalijst van sc heerenveen geven.. heel erg bedankt als iemand deze moeite wil nemen... nou alles is nu al beter met de gezondheid nog niet 100% maar al wel 76,8% nou vriendelijke groetjes van RADMER,