visitekaartjes en koffie - Reisverslag uit Beijing, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu visitekaartjes en koffie - Reisverslag uit Beijing, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

visitekaartjes en koffie

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

08 December 2003 | China, Beijing

hallo beste nu-dit-lees-mensen,
Mischien een beetje vlug na mijn vierde bief maar hier is alweer mijn 5e
brief.. het betrefd maar twee dagen waarvan ik ook nog eens 16 uur in de
trein heb gezeten dus zal deze brief niet zo lang worden denk ik.
als er niet al te veel humor in verschijnt dan komt dat doordat ik niet zo
fit ben.. ja heb gister in een visrestaurant zulke vreemde vis gegegeten
waarvan de meeste nog leefden dat mijn buik nu net een chemische fabriek
is.. ja alie chemicalie zou er jaloers op zijn ... tsjonge ik heb echt van
alles gegeten daar kreeft die elke keer van mijn bord afliep.. de garnalen
idem dito en dan nog allerlei schelpen, kuit.. nee niet dirk van feyenoord
maar een kuit ( caviar ) van de vis. dit was niet piepschuim maar dan
anders... maar ik zal niet te ver vooruitlopen op de zaken anders loopt mij
hele brief in het 101...
nou ik heb dus mijn laatste brief zitten tikken in het spr coffee huis onder
het genot van een capachinootje deze hoef je niet te pellen hoor.. nou na
een hele tijd tikken ja niet met mijn pen maar met de toetsen van het
toestenbord... by the way de toetsen zijn niet in het chinees maar gewoon in
het engels ja als je er een of ander programma op zet dan geeft elke toets
zo'n 40 chinese tekens aan... wel moet ik zeggen dat de toetsen niet
vierkant zijn maar recthoekig dit is omdat de chinezen zeg maar breedbeeld
kijken dus zijn de toetsen ook zo... ik heb hier ook alleen maar gewone tv's
gezien en die vekopen ze dan als breedbeeld tv. een vreemd iets.. nou ik zat
dus in dat coffehuis en was klaar met tikken en zou de boel gaan verzenden
na ongeveer 1,78 uur schrijven en ja hoor een dikke error en bijna al mijn
text kwijt ik kon het gelukkig nog net vangen en zo ben ik het niet kwijt
geraakt maar hebben sommige van jullie de brief best eens twee keer hebben
ontvangen.. die zin klopt niet helemaal maar goed..toen ik had afgerekend
ben ik met yang li naar een supermarkt gegaan en hier hebben we stalen
koffie kopjes gekocht ja dan blijft de koffie warm als je in de trein zit..
nou dit was me wat bij die supermart tsjonge jonge ze zetten in de chinese
supermakten bij elk poduct een chinese werknemer ja dus er waren alleen al
zo'n 1000 mensen van de winkel en dan nog de klanten erbij.. maar goed ik
kon mooi over alles heen kijken en zo had ik mijn spul gevonden.. ook zou ik
even kijken als ik van die chinese bordjes kon vinden met mannetjes wc en
vrouwtjeswc eop maar dit slaagde niet.. dus even later naar een andere
supermarkt met yang li en daar eerst eens een partij koffie ingeslagen.. ja
sorry pa ze heben alleen maar nescafe.... nou goed 48 zakjes instand coffee
voor 3,04 euro daarna verder en heb ik een partij kerstkaarten gekocht ja
helaas kan ik niet iedereen die ik ken 1 sturen want dat wordt te veel
werk.. nou daarna nog even kijken of ik van die bordjes kon vinden dit wou
niet slagen... dus weer verder.. het was erg handig dat yang li erbij was
die kon mooi alles vertalen en ook nog wat kortingen uit de kast slepen.. ja
ik heb een hele tijd om die kast gezocht maar kon hem niet vinden mischien
was het een kast-anje maar goed na we die kaarten hadden zijn we weer verder
gegaan richting postkantoor en halverwege zag yang li dat er een
naamkaartjes zaak was waar ik mischien die wc dingen kon maken.. toen zag ik
dat je er visitekaartjes kon laten drukken.. 100 voor 2 euro alleen wou ik
wat dikker papier en een kleur erop en zo werd het 4,5 euro per honderd..
ik heb even gouw een ontwerp in mekaar gespijkerd van mijn bedrijf ,,THE
WHALE COMPANY'' er staat een echte walvis bij en de naam van het bedrijf
staat er i het chinees boven dus daar 200van laten drukken en toen naar het
postkantoor hier aangekomen.. ja vreemd want ik had niks gegeten daar en
toch kwam ik er aan....???? uhmm...??? nou ik wu wel een mooie hoek
postzeels erop dus heb van alles en nog wat uitgezocht om op 82 eurocent te komen 8,2 yuan.hierna weer terug naa dat visitekaartjebedrijf en daar de kaartjes
opgehaald
toen met een taxi naar huis.. daar begon yang li te zeuren over hessel etc
etc. nou goed ik heb mijn beide oren maa open gedaan met eenrichtingverkeer
dus ene oor in en andere weer uit... ondertussen ben ik gaan likken als
lassie om al die spottegels erop te krijgen.. uhh postzegels bedoel ik...
daarna kwam hessel er aan en moesten we per tai naar een of ander
restaurant.. ja hessel was uitgenodigd door de joritsma directeur van
weihai... de plaatselijke aannemer.. ja die man neemt alles maar aan.. ik
zij ook wat en dat nam hij ook aan... hier werd me tocheen boel spul op
tafel gezet.. eerst had ik al een bord met vis opgeaald met krefften en
alles erop maar deze wou de biezen nemen dus hem steeds weer terug zetten op
het bord.. op het laatst maar in een pannetje kokend water gegooid en toen
werd ie kwaad ja zo kwaad dat ie helemaal rood aanliep even later was ie
stil.. ondertussen was er een knokpartij gaande met een paar chinezen en
hessel en ik zouden wel even helpe.. maar goed voordat het uitloopt op een
bud spencer knokfilm met bud-onder-de-luifel-hessel en terence-radmer was de
boel al weer wat bedaard en waren er ook al een arsenaal politie aanwezig.
dus werd de boel weer gezusd.. even later heb ik nog een partij schelpdieren
in de pan gegooid en deze waren snel klaar ook nog een of andere sidderaal
of zoiets ja een vreemd hapje eten waar mijn maag nu nog van overstuur is...
mischien dat er nog een levende vis inzit die eruit wil.. maar goed er werd
aar ook een partij bier op tafel gezet alsof we een eeuw niks hadden
gedronken.. even later begon de tijd te drinken uhh te dringen en ben ik
door de chinese jorritsma directur naar het treinstation gebracht en hier
eerst even mijn tas door de infra rood scan en daarna inchecken in de
trein.. dit keer zat ik in een cabine waar niemand engels kon dus hoefde ik
niet te praten.. wel zat er een ouder vrouw tegen over me te kuchen rachelen
en te hoesten ja ik heb nu waarschijnlijk ook sars.. na een slechte nacht
slapen of helemaal niet slapen werd ik niet meer wakke.. ja ik was immers al
wakker.. deze reis duurde 17 uur dus zat ik me maar wat te vervelen.. heb
wel wat uit het raam gekeken en zag dat de meeste vrachtwagens maar 1
voorwiel hebben.. ja dat scheelt weer is de kans op lekke banden ook niet zo
groot. en snap ik ook waarom er hier geen egels zijn.. die lopen atijd de
weg over rusten even in het midden en doen dan het laatste stuk.. maar
aangezien er in het midden dus ook een wiel zit.. zijn ze allemaal dood..
uhmm... na wat luisteren naar gigi dagestino kwamen we steeds dichter bij
beijing en om ongeveer 14.00 vanmiddag waren we er dan eindelijk en ben ik
snel het treintje uitgegaan en kwam een taxichaufeur tegen die wou me even
afzetten.. ja ik zater nog niet eens in en toen wou hij me al afzetten hij
vroeg namelijk 80 yuan!!! voor een stukje wat ik al eerder heb gereden voor
16 yuan!!!! die trap trapte ik dus mooi niet in en zodoende ben ik met een
andere taxi gegan en heb hem met ping-pan-pong gebaren wijs gemaakt dat ie
me geen geintjes moest flikken want anders zou ik zijn ogen nog dichter
slaan dan ze al zaten!!!! maar deze chaufeur bracht me keurig in het hotel
waar ik ben ingecheckt.. er zaten nog 4 andere mensen in de kamer.. ja ze
zaten er niet maar ik kon zien dat er meer mensen zatn.. ja ook een die
vrouwlijk is want er lag een rij asperines in de badkamer die je elke dag in
moet nemen...waarschijnlijk is het weer niet dat zweedse volleybalteam (vrouwlijk) dat in
die kamer zit maar een groepje nonnen.. die hebbe aarschijnlijk al eens bij
stef verweij in de loods van portena gegeten want daar is een loods met
NON-FOOD..uhmm nou ik heb het bovenste bed maar genomen want er was geen
andere keus meer en zo slaap ik vanavond dus boven op een van die nonnen of
toch zweedse voleybalsters..???? maar goed als dit mijn laatste mail is
betekend dat ik dwars door het dubbeldekbed ben geflikerd vanacht want ze
zien er niet al te stevig uit.
nou uhh werd even afgeleid door een chinese amerikaans sprekende vrouw en
een ander meisje wat waarschijnlijk een van die zweedse voleybalsters is..
uhh dus even de kluts kwijt.. aha ik zie hem al weer.. nou de kamergenoten
zie ik straks wel.. ik ben na te zijn ingecheckt eerst maar eens even gaan
internetten en zag een hele lieve email van mirelle die heb ik even een
terug gestuurd maar ik zag niks met de voetbaluitslagen dus was bang dat ze
verloren hadden maar gelukkig maar had heerenveen met 3-2 gewonnen dus dat
gaat goed.. mischien moet ik een contact met foppe en riemer afsluiten want
de vgorige keer dat ik een jaar weg was werden ze tweede en nu hebben ze
alleen maar slecht gespeeld en ben ik weg en winnen ze meteen twee keer!!!
nou toen heb ik maar eens even een paar kerstkaarten geschreven en ben
daarna met de metro de stad in gegaan en heb wel twee uur rondgesjouwd om en
pizzeria te vinden ja zoals ik al zei ben ik niet al te fit en ga ik maar op
safe door wat eten te eten wat de boer kent.. dat was eindelijk gelukt.. ik
had de hele dag nog niks gegeten en kon nu niet eens de kleinste pizza op...
wel een soepje gehad en een halve portie stokbrood.. hierna ben ik een
coffeeshop opgezocht en heb ik een baileys met coffee gehad.. hier knapte ik
een beetje van op en zo ben ik maar weer eens richting hotel gegaan om daar
een treinticket te boeken... ja aangezien ik niet al te fit ben heb ik maar
een sftsleeper geboekt tenminste dat zou ik doen.. omdat het een reis is van
43 uur en ik in een softsleeper maar met 4 mensen zit ipv 6 en geloof ik een
eigen wastafel he.. ja wat het nu dan is weet ik niet maar het as een
tafel....was-tafel.. ja zo kan ik dus maar 3 andere mensen onderkotsen als
het straks helemaal mis gaat.
toen zei de man van het kantoortje dat ik net zo goed een lucht kon boeken
dus heeft hij even gevraagd wat dat dan koste en dat bleek 79 euro te
zijn
ipv 74,50 euro per trein.. ja het is een beetje tegen mijn prinsiepe maar
mischien ben ik dan een beetje itter als ik in xi'amen aankom..
nou dat heb ik dus net gereld en nu zit ik hier mijn 5e brief te tikken.. ja
die is nu klaar.. ik ben zelf nog niet klaar maar dat komt straks wel met
die 4 zweedse voleybalsters...
nou ik ga es kappen.. nee geen bomen maar deze brief...
dikke kus voor de vrouwen onder u en de mannetjesv de groeten..
tot later vanuit xi'amen... o ja ik vlieg morgen om 18:05 van beijing
naar
xi'amen dus als je iets op het nieuws ziet weet je of ik het wel niet
ben..
tot later groeten radmer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 311288

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: