op bezoek bij neef tsjerk en femke - Reisverslag uit Xiamen, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu op bezoek bij neef tsjerk en femke - Reisverslag uit Xiamen, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

op bezoek bij neef tsjerk en femke

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

10 December 2003 | China, Xiamen

dag beste door-radmer-al-een-weekje-niet-gezien-mensen,
Eindelijk ben ik dan weer in een internetcafe beland..ja zo'n 3000 km verder
schat ik en zo'n 25 graden warmer en bijna 371 verongelukt keren verder is
el-al-bin-Radmer in xi'amen ...waarom el-al-bin-radmer...??? omdat ik op
beijing airport mijn schoenen moest uit doen!!! en dat was niet omdat
het sinterklaas geweest is en er mischien wat choco in zat maar omdat ze dachten
dat er een bom in zat!!!! nou krijg nu helemaal wat zeg.. ik werd daar dus
op een stoeletje gezet en moest mijn schoenen uit doen deze werden
meegenomen en door een scan gehaald..
ja mischien heb ik het zelf wel uitgelokt hoor want ik had gezegt dat ik een
bommentje gemaakt had.. maar dit was in het ZWEMBAD!!! maar goed dan ben ik
ook nog bijna 371 keer verongelukt.. ben hier namelijk op een racefiets en
van verkeersregels hebben ze hier nog nooit gehoord.. ik werd van alle
kanten afgesneden en als ik een heuvel afging dan moet je remmen maar met
zo'n snelheid werkt dat niet altijd even goed maar goed ik heb mijn twee uur
durende fietszoektocht naar een internetcafe erop zitten en ben dus nu in
een vaag internetcafe beland kreeg net een briefje met een chinese code
erop.. ja jeetje hoe moet ik dat nu voor elkaar krijgen om dat te lezen
maar uiteindelijk heeft een mevrouwtje me geholpen.. er is ook goed nieuws..
de kapsalons zijn hier verlicht met een andere kleur lampen..
maar ik zal niet te lang lullen en maar eens verder gaan met waar ik was
gebleven met mijn vorige verhaal... dat was dat ik die vlucht had geboekt
omdat ie maar 5 euro meer was en dat ik wel eens wou weten of dat zweedse
voleybalteam in mijn kamer zat. nou het scheelde weinig.. er zat een zweeds
stel in mijn kamer een jongen en een meisje dat meisje leek wel een beetje
op mama mouskoerie of zoiets.. verder nog een blondine uit schotland en een
chinese amerikaanse..
ik sliep boven die schotse en heb haar eerst gewaarschuwd voordat ik op mijn
nbed ging.. ja dat bed leek mij niet al te stevig en het zou weer net wat
voor mij zijn om daar met het hele zaakie in elkjaar te storten en daar die
schot te pletten.. ja dan zat er een schot tussen.. nu was het nog een
plank.. die van het bed.. maar gelukkig viel het mee. ik had me toch een kop
pijn.. ja heb liever een kop soep of kop koffie maar na twee aspe-RINUS ( michaels ) ging het gelukig een beetje over.
ondertussen werd er heel wat afgeluld tussen al die mensen in de dormitory ( is gemeenschappelijke slaapzaal ) en zouden de twee zwedische mensen naar de
chinese muur en de twee andere meiden naar de forbidden city... ik heb ze
nog gewaarschuwd van doe dat nu niet want het heet niet voor niks forbidden
city maar ze snappen de nederlandse humor niet...
nou na mijn tandjes even te hebben gepoets had ik nog meer hoofdpijn.. ja ik
hou mijn tandeborstel altijd stil vast en ga met mijn hoofd en mond heel erg
heen en weer.. maar ik had het beter andersom kunnen doen.. na nog wat gelul
ben ik gaan slapen.. wacht even ik zet even een muziekje op mijn
hoofdtelefoon bij de computer want het is hier zo'n lawaai met al die
chinesen er staan hier zo'n 100 computers en er zit niemand achter..... er
zitten wel 59 voor.....uhh laat ook maar dan doe ik straks wat fout en ben
ik alle text kwijt.. dus ga ik maar verder.. ik werd om ong. 04:03 wakker en
ben gelukkig even later weer in slaap gevallen.. om een uur oif 07:01 werd
ik weer wakker omdat al die anderen in de kamer weg gingen naar hun
ndagtripjes toe.. iedereen was aan het flkuisteren om mij niet wakker te
maken maar ik was al wakker dus dat was best leuk..na een uurtje was iedereen verdwenen en ben ik maar van bved gegaan heb me
even lekker gedoucht en ook maar even geschoren niet met latten zoals ze
dat bij een muur of profiel doen maar met een mesje.. ja ik durfde het niet
meer aan om naar een kapsalon te gaan straks is diegene die daar de mesjes
slijpt dezelfde als in wiehai en ben ik weer de pineut.. nou na weer lekker
glad te zijn geschoren ben ik maar eens met de metro op pad gegaan en zo
ergens vlakbij het postkantoor terecht gekomen ja ik liep regelrecht de
verkeerde kant op omdat ik die tekens niet kon lezen en niet wist of ik nu
rechts of links moest.. dus verkeerd gegokt en op het laatst maar een taxi
genomen deze heb me er bij het postkantoor uitgezet en daar ben ik eens gaan
kijken of ik die brieven kon posten dit kon wel alleen moest er 42 eurocent
extra op dus hup 20 postzegels van 42 cent die erop plakken ja dat wou bijna
niet want ze zaten al vol met postzegels..
ik denk ook nooit dat ze voor de kerst aankomen want voor die chinezen alle
postzegelwaardes bij elkaar op hebben geteld is het al weer bijna zomer denk
ik.. maar we zullen het zien.. ik heb de hele zooi ingeleverd en wou hierna
even ergens een bakkie koffie gaan drinken en toen ik buiten kwam.. ( gaf me
toch een rotzooi ) stond er een fiets met een soort van container erop
gebouwd daar kon je in zitten en werd je rond gereden dus dat maar gedaan en
zo werd ik voor 2 euro de hele stad door gefietst.. ja weer bijna 20 keer
verongelukt.. maar gelukkig had ik dit zelf niet echt in de gaten omdat er
een kleed voor hong en ik dus niks zag.. uiteindelijk werd ik bijna nog
verder van de plaats van bestelling afgezet dan ik al was voor ik aan deze
rit begon.. maar goed.. een stukje lopen en ik was er.. hier bij deniz
coffee in de asian shopping mall een bakkie coffe-vienna gedronken
na wat te hebben zitten sneupen in mijn guidebook ben ik richting hsbc bank
gegaan en heb er nog 2000 yuan gepinhd.. ja ik had nog 300 op zak en
wist niet of je in xi'amen kon pinnen..
dit lukte aardig beter dan de eerste paar dagen omdat ik nu de juiste code
had.. alleen doen die apperaten zo ingewikkeld als je ze vraagt om geld te
pinnen geven ze je een stuk of wat mogelijkheden waar ik niks van snap en
dan lukt het met mijn gewonen pin niet omdat ik waarschijnlijk de verkeerde
keuze heb gemaakt met mijn creditcard gaat het wel dus heb ik het daar maar mee gedaan.
daarna begon ik ook al een beetje honger te krijgen en ben ik eens naar die
pizzaboer gegaan om te kijken of ze lasange hadden maar helaas hadden ze dit
niet duis ben ik maar met lege maag afgetaaid en zo in de metro beland..
hier ging een man door de trein die denk ik in volendam was geweest een paar
jaar terug... jeetje hij zag er echt niet uit.. zijn hele gezicht was
verbrand en hij schooide om geld.. ik heb gezegd van oprotten.. had
maar wat
langer op het vuur blijven liggen dan had je nu ook niet zo hoeven
schooien.. ja wel een beetje grof maar zo moet je optreden tegen dit soort
mensen.. als ik daar eenmaal mee ga beginnen dan is het het begin van het einde..
in cambodja zie je soms mensen zonder handen en voeten.. deze kunnen niet
eens scjhooien omdat ze geen handen hebben om het aan te nemen.. dit komt
door de mijnen.. niet de mijnen zoals het de jouwen kunnen hadden zijn maar
de mijnen ndie zxijn overgebleven van de vietnam war.. ja wat moeten die
dingen dan bij the way in cambodja...???? nou ik dwaal te ver af.. in
diezelfde metroreius terug naar het hotel kwam later iemand langs die me een
pakje kaartenm wou verkopen met afbeeldingen van osama bin laden en sadam
hoesein... aangezien er een fries transportbedrijg genaamd noppert failiet
is gegaan omdat er chaufeurs van werdenb verdacht banden te hebben ( geen
vrachtwegenbanden maar connecties ) met bin laden... ja er is later
afgeluisterd op de 27 mc frequentie en daar werden geluiden opgevangen
zoals :
IK BIN LADEN..( lees in het fries ) dus lekke het me niet verstandig om mijn
bedrijf : the whale company ..for all your private driving.... ook zo naar
de knoppen te laten gaan en heb ik dat pakje kaarten maar niet gekocht. nou
toen ik bij het hotel aankwam heb ik nog een snelle internetcheck
gedeaan en
ben ik eens even wat gaan eten in het net geopende restaurant.. ja dit was
hagelnieuw en pas twee dagen open.. hier een soep besteld... en een
garnalennoodle schotel.
het duurde even en ik kreeg de soep.. allemachtig zeg.. ze hebben
waarschijnlijk een pan met soep gemaakt en een kopje vol geschept maar mijn
toen per ongeluk de pan gebracht en het kopje in de keuken laten staan..
jeetje creepeetje zeg wat een allemachtige bak vol het was echt minimaal 1,5
liter soep!!! en dan overdrijf ik niet.. over overdrijven gesproken als je
die kom soep wou overdrijven met een flot had je zeker een dag nodig..
ik heb dan ook maar een paar schepjes gehad.. ja die tepel die... uhhh lepel
bedoel ik.. die er in zat was ook van het formaat graafkraan... dus met een
ander lepeltje wat soiep gehad en de rest maar laten staan.. dit wou niet
echt erg omdat de soep vloeibaar was en dus steeds weer plat ging
liggen..uhmmm.... niet te flauw heradmer.....
toen kwam de rest dit was ook weer een familieportie maar smaakte best ik
heb de helft van het bord maar opgegeten.. alleen was dat glazuur zo hard...
na te hebben afgerekend... ps: mopje... toppunt van onozeligheid...: bij een
afrekening in het criminele circuit om een bonnetje vragen...
toen nog even op de bank gezeten want ik moets nog even wachten tot mijn
vliergtuig ging..
ik ben maar wat eerder weg gegaan en zo met mijn maatje: backpack in een
taxi gestapt en naar het busstation gereden waar de bus net voor mijn neus
weg vertrok naar het airport dus maar in de volgende.. hier even zitten
wachten en na een half uurtje begon de bus te rijden maar o jee wat was het
druk daar in beijing en het duurde en duurde maar en de tijd dat mijn
vliegtuig weg ging kwam maar dichterbij en dichterbij... ( notice: de
dichterbij is familie van de honingbij welke latijnse naam
yammi-yammi-vliegtypha is ) dus werd ik al een beetje stressig en zoals
mijn detective instinct in de gaten kreeg dat er meer mensen waren die
zenuweachtig waren.. ja het duurde en duurde maar en uiteindelijk stapte ik
50 minuten voor vertrek uit de bus en moest ik dus nog inchecken en de juiste weg vinden..
gelukkig was op beijing airport hier en daar ook wat iun het engels
aangegeven en kon ik de weg iets makkelijker vinden.. maar al met al werd
het kieltje boord ( dit si een kruising tussen kiele kiele en kantje boord )
en was ik dus net op tijd.. er stond een wachtriju voor de
airportdeparturetax desk dus heb ik die maar overgeslagen en ben zo bij de
incheckbali terecht gekomen. dit was een piece of cake alleen had ik nog 3
minuten de tijd.. je kon namelijk maximaal 40 minuten voor vertrek zijn
ingecheckt.. pffff... toen door de controle de tas moest door de scan en ik
moest alles wat van ijzer is uit mijn kleding etc halen.. ja ik heb nog
gevraagd hoe ik het nu moest hebben met mijn stalen zenuwen maar dit snapten
ze niet.. uiteindelijk door de scan en ja hoor piep piep hoera zij ie en
werd ik met een soort van miggenklapper onderzocht door een chineze vrouw.
toen moest ik mijn schoenen uitdoen. dus werd er een stoel geregeld.. ja ik
snapte het eerst niet.,. dacht nog even leuk we gaan de stoelendfans hier
doen maar nee dus de vrouw was nogal (navel)streng...
en hup ik op de stoel de schoenen uit omdat ze dachten dat er een bom in
zat.. die schoenen door de scanner en klaar was kees en zso kon ik weer
verder gaan.. ik had nog een paar minuten voor de boarding kon beginnen.. ja
ik heb eens even om mee heen gekeken maar zag geen boarding.. heb wel een
glazen wand gezien.. niet om aan te trekken maar zeg maar glazen muur... de
boarding bleek te zijn dat je dan het vliegtuig in kan.. de boarding was om
17:35 en vertrek van vliegtuig 18:05 maar er was geen vliegtuig te
bekennen.. ja vreemde zaak.. dat ding moest zeker nog gebouwd worden want
het duurde maar en duurde maar.. uiteindelijk een uur te laat!!! kwam er dan
zo'n stalen zwaan aan maar moest ie eerst nog worden schoongemaakt!!! toen
dit klaar was konden we inchecken.. ik zat op 18 c dit was de gangpadstoel
van de 3 stoelen aan elke kant..
maar ik heb net gedaan als ik onozel ben.. ja en dat is behoorlijk moeilijk
hoor als je zo slim bent als ik.. en ben maar op 19 a gaan zitten mooi bij
het raam. ook heb ik er een gezicht bij getrokken van ...ik-niet-weet en zo
waren er verder geen problemen... even later gingen we de lucht in en werd
er toch heerlijk eten en drinken geserveerd ja dit was niet mis en hier kan
de klm nog een puntje aan zuigen.. heerlijk... shoarma met rijst...broodje
rookworst..mokkagebakje..broodje jam en nog wat fruit en ze kwamen om de 5
minuten langs als je nog wat drinken wou en dit allemaal gratis!!! ja
geweldig..in de trein komen ze 1 keer per 20- uur langs en moet je er nog
duur voor betalen ook.. even later moesten de gordels weer om want we zaten
in turbulentie... ik heb nog gevraagd aan een van de stewardessen waar dat
precies lag.. maar dit bleek geen plaatsnaam te zijn maar een soort van
schudden van het vliegtuig.. ja mischien dat die man daar boven denkt dat we
een pakje kiaarten zijn en vandaar de boel gaat schudden..... dit viel
allemaal mee en zo kwamen me uiteindelijk 21:20 aan op xi'amen airport dit
zach er allemaal hight tech uit en veel luxer vind ik dan op beijing
airport.. na te zijn uitgecheckt moest ik mijn bagage label laten zien.. die
was ik even kwijt dus dikke trouble maar uiteindelijk weer gevonden en ik mocht door.
er stond meteen een taxi chaufeur klaar.. maar die was mij wat te gretig en
ik vertrouwde hem voor geen meter.. oook niet toen ie al 60 meter met me had
meegelopen.. ik heb hem genegeerd en ben te voet verder gegaan en zo op
straat beland.. hier was het erg rustig en kwam even later dezelfde taxi
langs met een andere passagiere erin dus hij stoppen en ik vragen hoeveel
het was naar de universiteit.. hij zei we doen het op de meter.. ik had
gelezen dat het ong. 35 was..in het boek.. die passagiere had ruzie met de
taxichaufeur waarschijnlijk omdat ik mee ging en hij mij dus hetzelfde zou
laten betalen.. anders was die vrouw niet zo boos geweest.. we zijn de stad
in gereden en hebben haar daar afgezet.. toen stond er 16 op de meter.. de
meter bleef aanstaan en we reden hetzelfde stuk terug.. ja ik vertrouwde die
man voor geen meter al op het airport niet en ik had ook groot gelijk... ik
wees naar de meter en maakte hem met sigarentaal...uhh gebarentaal duidelijk
dat ie nu hetzelfde stuk heen en weer reed en iki dit niet van plan was te
betalen.. hij stopte en vroeg me om pen en papier.. hij schreef 100 yuan
op!!!! ik heb direct de deur open gegooid en wou uitstappen... de vuile
afzetter... ja ik wou niet dat ie me afzette.. maar hoe kom ik dan die taxi
ooit uit.. als hij me niet mag afzetten.. maar goed hij begon wat te roepen
in het chinees en ik heb 40 opgeschreven op een briefje hij wou dit niet en maakte er 50 van...
nou oke.. dan maar.. dus eindelijk reden we weer en vlogen we de stad uit..
even dacht ik we gaan naar een afgelegen plekje enm daar wordt ik straks de
pijp uit gebracht .. maar gelukkig zag ik op een bord xi'amen
university..
dus weer wat verder en zo ben ik er dan gekomen... er stond 66 op de
meter... maar ik denk dat ie wat is omgereden.. dat weet ik na mijn
fiets-orienteringsrit vandaag wel zeker. maar goed ik hem 100 betalen en
ndie klote chinees mij eerst maar 30 terug geven dus ik even met mijn vuist
zwaaien en toen kreeg ik 40 terug.. nog een keer zwaaien en uiteidelijk mijn
50 terug... toen gevraagd naar mr. TIMMER mijn neef dus.. maar hem konden ze
niet.. ja er zitten 30.000 mensen op de campus van de universiteit!!!! dus
even iemand vragen of ik mocht bellen en zo hebben we afgesproken en kwam
hij me ophalen.. meteen even bier gekocht en toen naar hun appartementje..
ja hij zit hier met zijn vriendin aan allerlei kunstprojecten te werken
maakt hier films en allerlei andere apartigheden die mij de pet te boven gaan.
we hebben bij hem thuis eerst een hele tijd zitten praten en heb ik ook wat
van hun werk gezien..
mischien dat ik straks ook nog in een soort van film kom te spelen als VN - inspecteur ik moet dan met een helm op allerlei huizen etc. inspecteren dit
lijkt me wel leuk.. na twee biertjes... ja radmer drinkt nu ook bier.. dat
chineze bier is namelijk wel te pruimen ben ik maar op bed gegaan en heb zo
een lekker nachtje geslapen.. sjerk ( mijn neef ) en femke schaap zijn
vriendin zijn nog tot 5 uur vanochtend bezig geweest met een project van 100
konijnen van glas die in een gebouw ergens in nederland in de tuin komen te
staan en dan licht gaan geven als je er langs loopt.
deze opdracht heeft femke binnen gekregen om hier voor te zorgene alleen
lopen ze een beetje achter op schema dus moesten ze vanacht bepalen waar die
konijnen komen te staan ivm sokkels die voorzien moeten worden van
electrischiteiet.. om een kort verhaal lang te maken... een best ingewikkeld
klusje dus. vanochtend ben ik om een uur of 10-11 wakker geworden en heb me
even gedoucht en daarna met sjerk koffie gedronken en een broodje gegeten.
we hebben nog wat gepraat en op internet gekeken.. ajax verloren kwam ik
achter.. mijn hotmail deed het niet zag ik ook. dus moest ik into town voor
deze brief te schrijven. hij heeft een fiest voor me geregeld waar ik net
wtee uur op heb gezeten met gevaar voor eigen leven. wat ik nog vergeten was
dat ik vanmorgen wakker ben geworden van mensen die op de fiets langs de
campus gaan om lege flessen en lege dozen op te halen.. ik ben ook wel eens
op zoek naar lege ,,dozen''... maar deze zijn van karton.. die kunnen ze
weer verkopen denk ik.. zo zingen ze op hun fietsje vanm lege dozen en lege
flessen aub.. sjerk heeft hier zelfs een film van gemaakt... nou toen nog
een bakkie koffie heerlijk die echte koffie!!! en daarna op de fiets op
pad.. eerst die campus eens over gefietst.. ik ging een heuvel naar
beneden
en zag meteen al dat de remmen niet te best waren.
zo is radmer museeuw de hele stad doorgefietst en kwam bij een grote tower
bridge uit naar een eiland toe.. ik was al een uur onderweg en kreeg in de
pijling dat ik veel te ver was doorgefietst.. zoals ik al eerder schreef ben
ik bijna 371 keer verongelukt door buswsen die de bus zo voor je neus
parkeren of andere mensen die voor je fiets springen.. ook nog heel wat
heuvels genomen en zo uiteindelijk weer richting de universiteit gekomen. ja
daar zag ik dit internetcafe en ben ik maar gestopt heb mijn fiets op slot
gezet .. die nu ondertussen best gejat kan zijn.. en ben hier beland..
nou deze briefr is weer lang zat dacht ik zo... het is wel weer een avontuur
erbij zo'n vlucht etc. etc.
veel liefs van radmer en de groeten aan iedereen en ook felicitaties aan
degene die jarig zijn..
( kan dolfijn de felicitaties doen aan de vrouw van bruinv

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 311431

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: