mond op mond in hong kong - Reisverslag uit Kunming, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu mond op mond in hong kong - Reisverslag uit Kunming, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

mond op mond in hong kong

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

03 Januari 2004 | China, Kunming

3 jan-u-ARIE- 2004,....KUNMING...CHINA... Local time 19:29

Dag beste al-een-tijdje-niet-gezieneen,
Zo na een lange reis en ondertussen een jaar verder ja.. t'is nu 2004.. ben
ik weer back on the net.
ben momenteel in kunming dit is een plaatsje met 4 miljoen inwonertjes en
ligt vlakbij mercedes-nam uhh bedoel fiat-nam ( vietnam ). nou ik moet even
mijn geheugen opfrissen want heb natuurlijk al weer het een en ander
meegemaakt en heb ook nog eens oud en nieuw gevierd en dat was me weer wat
tsja... maar zal eerst eens beginnen met waar ik in mijn vorige brief was
gebleven en dat is dat ik mijn brief 15 heb geschreven in hong kong waar ik toen nog was.na het internetten ben ik terug gegaan naar het hotel en heb me hier eerst
eens even lekker gedoucht met koud water en daarna ook nog maar even
geschoren. nou na dit tafereel ben ik me maar eens een beetje netjes in de
kleren gaan steken want het was tenslotte oud en nieuw en ik zou op pad
immers.. ik was de deur van het hotel nog niet uit of werd meteen overvallen
door weer een horde indiers met een tulband op.. ( dit is geen botermerk
beste mensen maar een stoffen rol wc-papier die die indiers op hun hoofd
dragen. vaak hebben ze daaronder nog een rooie stip.. dit is wat makkelijker
voor de politie dan weten ze waar ze op schieten moeten )
nou die indiers wouden we weer mee hebben naar hun eet-clubjes maar
aangezien ik die middag al genoeg had gegeten ben ik maar verder gelopen en
liep zo tegen een macht van politie aan.. ja wat er allemaal ging gebeuren
daar in hong kong met oudjaarsavond.. er stonden wel 1000 man politie.. ja
na dit te hebben geteld was ik ook weer een uur verder en ben ik richting ferry gegaan.
ondertussen kwam ik bij een of ander duur hotel langs waar ze aan het
optreden waren.. en waar allemaal mensen in smoking stonden.. ja niet dat
het daar zo rookte.. maar dit is een soort nette kleding.. nou hier moest je
een speciale uitnodiging voor hebben die ik natuurlijk had ( dus NIET )
dus maar weer verder en zo met een boot naar de overkant waar ik op hong
kong island aankwam en na hier even te hebben rondgesneupt ben ik
uiteindelijk op de juiste plaats beland en dit was kwan fang road maar dan
anders.. ja weet het niet meer want heb namelijk om het nieuwe jaar goed in
te luiden 2004 verschillende cafe's bezocht op oudejaarsavond.. ja het werd
2004 dus leek me dat een toepasselijk besluit.. maar goed het was me hier
toch druk en hier stond ook weer een massa aan politie wat later bleek.. was
dit om de mensen te beschermen omdat er een aantal jaar daarvoor een aantal
mensen waren doodgedrukt door de drukte.. vandaar dat de politie nu sommige
straten afsloot.. dit kreeg ik te horen van een amerikaans meisje.. nou ik
ben eerst maar even naar dat ene kroegje gegaan waar ik een paar dagen
ervoor ook was geweest en heb hier even een coctailtje gedronken en daarna
nog eentje toen maar eens even verder kijken en zo ben ik in weer een ander
cafeetje geraakt waar ik ook weer een coctail heb gedronken en nog drie
chinezen heb geholpen om de doppen van hun flesjes weet-ik-watus te halen.
nou daarna naar weer een ander cafee waar ik met twee engelsen aan de praat
raakte.. ja dit waren me twee acrobaten een van indiaas afkomstige engelsman
en een soort van schipper van een boot. ze waren in hong kong op vakantie en
zouden naar bangkok vliegen de volgende dag.. even later kreeg ik in de
gaten dat een lekker ding uit amerika zo bleek later me wat aan zat te turen
dus heb ik maar eens contact gemaakt en twee tellen later wou ze met me op
de foto arm in arm geloof ik.. ja haar naam was rachel... nee niet die uit
je neus maar als je het in het nederlands vertaald komt het neer op
ree-gel.. zeg maar haar-gel maar dan voor een ree.. ja ze kwam ( nu al ) uit
california uit de unitet staaten van de amerikaans ook wel usa genoemd of
vs. nou met haar even staan kletsen en even wat informatie opgedaan en zo
bleek ze al 11 jaar in hong kong te wonen en was ze leraares in de engelse
taal.. of amerikaanse taal.. nou ze woonde eerst bij haar moeder want die
was ook lerares maar later toen ze groter werd is ze zelf lerares geworden
op een school en nu woonde ze op zichzelf ergens in hong kong... ze was met
een paar colega's en die smeerden hem.. rachel vroeg of ik meeging en zo ben
ik met haar meegegaan naar een andere tent waar ik de naam niet meer van
weet.. ja ondertussen was het bijna twaalf uur en liepen wij al arm in arm.
toen het twaalf uur was natuurlijk meteen zoenen en even later kwam er een
fransman aan. ja dit was me toch een mafkees en die bestelde meteen een fles
champgane die we met z'n drieen hebben opgezopen.. even later kwam zijn
chineze vriendin die nogal pissed was omdat hij haar niet eens had
ge-nieuwjaard. maar goed toen naar boven waar een of ander private party aan
de gang was en wij dus ook heen mochten komen.. ja dat heb ik weer.. maar
samen met de amerikaanse die sprekend op britney spears leek.. alleen dan
anders.. en ook wel wat van jenifer lopes had.. een cd geloof ik...
maar goed ik vond het een prima chickie en heb best met haar staan dansen en
met de fransman en z'n chineesje.. ja even later begon ik hem al aardig te
voelen.. ja niet.. m'n **** maar de drank in m'n koppie... zo zijn we
afgetaaid naar ik weet het niet meer.. ja ondertussen ben ik vergeten te
vertellen dat de drank gewoon verder ging... bedoel dat ik er al weer een
paar meer op had dan eerst.. nou eenmaal op straat beland moest ik me toch
pissen en heb dit ergens bij een gebouw gedaan waar meteen de chineze kwam
aangerend om te helpen met vasthouden..maar pech voor haar want ze was net
te laat.. ja ik heb nog gevraagd wat ze wou.. maar ze wou wel eens een
westerse...**** zien.. nou ik zei mischien komt dat later wel.. maar goed in
de taxi daar heb ik nog een mond op mond beademing toegepast op de
amerikaanse.. en zo zijn we naar een of andere tent geraakt waar de
amerikaanse eerst even haar vrienden ging vertellen waar ze was.. ja er is
blijkbaar iets mis gegaan want ik heb haar nog niet weerr gezien.. gelukkig
heeft ze mijn emailadres want ze zou de foto van ons twee opsturen nou ik
was dus nu samen met de fransman en de chineze en na nog 5 coctails ben ik
die op een of andere manieer ook kwijtgeraakt en ben ik nog bij een bank
langsgeweest om extra geld te pinnen.. hoe ik de juiste code in dat apperaat
heb gekregen weet ik niet meer en ik weet ook niet meer precies hoeveel ik
heb gepind.. 100 euro bleek later wat 1000 hong kong dollar is.. ja al met
al een avondje stappen van 115 euro!! dus nu ben ik eerst maar naar
goedkopere oorden getrokken om de schade te herstellen.
maar goed na nog 1967 kroegjes had ik er bijna 2004 gehad en ben ik maar
richting huis gegaan.. ja dat zou ik maar ik kwam eerst een chinese vrouw
tegen die weet ik allemaal wel niet met me wou.. dit werd niks meer want als
ik te veel drank heb gehad dan staakt ie... we zijn nog wel een steeg in
geweest maar daar was alleen om even tegen een muur te pissen.. even later
heb ik die meid afgeschud en ben in een taxi naar het hotel gegaan ja had
een kaartje bij me.. daar aangekomen lag er waarschijnlijk een bananenschil
op de grond want ik ging me daar toch onderuit en knalde tegen een muur op..
( zie schaafplek ) nou die bananenschil kojn ik niet meer vinden dus
mischien was het ook wel wat anders.. ja in het hotel aangekomen bleek het
ook al 06:00 te zijn en ben ik rap gaan slapen. de volgende morgen om een
uur of 11:00 al wakker omdat een of't ander bouwbedrijf aan het verbouwen
was geslagen in m'n hoofd.. het drilde rammelde en deed pijn.. ja kwam dat
van die val of van de drank.. nou een asperine en de twee israeliers waren
ook wakker en vreoegen of ik meeging naar china terug. dit leek me een goed
plan en zo ben ik even later maar gaan douchen heb twee flessen water
gehaald een pak melk.. ja MELK wat ik normaal niet lust maar nu in een keer
heb opgedronken... en een broodje ham-ananas nou m'n tas inpakken en snel
met de twee israels mee naar de metro .. in de metro... overstappen.. ja en
ik was nog zo.. dronken als een kn-ARIE nou van de ene metro in de andere en
op het laatst in een trein naar shenzen. daar werden we weer uitgebreid... (
uitgebreid...??? ja mijn oma breid vaak truien en als ze dan klaar is is ze
uit-gebreid alleen is dit een andere uitgebreid ) ik werd daar uitgebreid
gecontoleerd of ik ook sars had. met allemaal scans op m'n hoofd en weet ik
wat nog meer.. mijn paspoort moest ik ook 359 keer laten zien en daarna kon
ik dan eindelijk hong kong uit... even later begon de hele santemakraam
opnieuw want moest ik china in.. nou na een uur te hebben gewacht en te zijn
gecontrollerd was ik zo min als drie anderen die min zijn en eenmaal in
china aangekomen heb ik afscheid genomen van de israelies en ben ik in m'n
eentje verder gegaan.. ja er kwam meteen een chinees op me af die me van
alles probeerde aan te smeren maar heb hem gewoon omver gelopen en een
ticket besteld naar gouangzhou da's een dorpje vlakbij hong kong en heeft 8
miljoen inwoners.. nou hier met de trein heen en eenmaal de trein uit.. ja
duurde maar twee uur... een taxi in en zo met een rotgang en bijna vier keer
te zijn verongelukt dwars door de stad heen naar een hotel wat vlakbij een
treinststion lag.. ja hier ingecheckt en een prima kamertje voor me alleen
voor 5 euro incl tandeborstel,kam,heet water,thee,tv,airco en een bed dat zo
hard is als staal... maar goed hier neergestort en even later weer ontwaakt
om een ticket te halen om naar kunming te zien geraken..nou het was me heir
toch druk maar goed na wat gedoe en drie vechtpartijen te hebben gezien.. ja
dan dringen ze voor en worden ze door de politie terug-geslagen...
ondertussen had ik wat chineze tekens nagemaakt op papier en kon zo mijn
ticket bestellen.. ja alleen zat de trein al vol.. maar er waren nog wel
soft-sleepers.. dit is een klasse duurder.. nou vooruit dan maar anders
moest ik een paar dagen wachten en ik ben eigenlijk al veel te lang in china
dus wil zo snel mogelijk naar vietnam... dus hup die softsleeper naar
kunming geboekt voor de volgende dag 09:58
zo nu dat geregeld was kon ik een beetje relaxter gaan doen en ben de stad
ingegaan om internet te zoeken.. natuurlijk had ik weer een stad uitgekozen
met 8 miljoen mensen en 1 blanke en dat was ik.. dus veel praterij had ik
niet. na een uurtje internet en veel brieven te hebben beantwoord en nog wat
muziek te hebben geluisterd ben ik de stad verder gaan bewandelen en kreeg
me toch af en toe last van mijn buik.. ja ik heb me voorgenomen om wat
minder te eten en te snoepen alleen had ik dit wat te letterlijk opgenomen
en op dat broodje ham-ananas die morgen de hele dag verder niks gegeten of
gedronken dus ben ik na een tijdje maar een of ander vaag restuarant
ingelopen waar ze alleen een menu hadden in het chinees en dan zonder
plaatjes.. ja dit was een soort van russische roulette en ik heb dan ook
maar wat aangewezen en de ober moest er wel om lachen omdat ie wel wist dat
ik gewoon maar wat aanwees en dus niet weet wat ik heb besteld.. maar goed
even later kwam er een kopje soep met slierten wat noodles bleken te zijn..
en er dreven allerlei balletjes in die zo glad waren dat ik ze niet te
pakken kon krijgen met m'n stokjes en als ik er een had dan vloog ie over de
tafel heen . omdat ie ontsnapte uit de stokjes.. maar goed dit konden best
eens ogen ofzo zijn ik weet het niet en heb er ook maar niet teveel naar
gekeken mnaar gewoon alles lekker opgegeten en dit smaakte me allemaal
best.. daarna heb ik mijn voet-tocht door de stad verder voortgezet en ben
zo nog bij een filaal van FRITS CREMERS alias de bruinvis langsgekomen ja
een gebouw vol met dikke mercedesen later nog een gebouw met dikke bmw's en
zelfs een met rolls- royces tsja er ligt hier zeker goud in de grond ofzo..
nou na nog wat verder sneupen kwam ik in een park waar de chineze versie van
jantje smit een optreden gaf.. hier even staan kijken en daarna rap weer
verder en zo in een groot winkelcentrum beland hier was ik rap weer uit en
na een tijdje maar een taxi ingesprongen en terug naar het hotel gegaan waar
ik nog een flesje water een appel.. ja sorry en een bacardi jazz... ik zou
eigenlijk niet meer aan de drank maar zag dit flesje staan en aangezien ik
bedrijfsleider ben van een kroeg moet ik me wel wat bezig houden met de
drankenmarkt dus heb ik deze even geprobeerd... nou johannes die hoeft niet
in het assortiment.. nou naar m'n kamer en daar eindelijk op bedje en hier
heb ik een beste nacht geslapen alleen werd ik wel om 05:00 wakker maar goed
even later weer in slaap gevallen en om een uur of 08:00 maar aanstalten
gemaakt om te vertrekken. ja eerst even lekker douchen.. eindelijk eens een
warme douche en daarna m'n spullen inpakken en uitchecken uit het hotel nou
dit was allemaal zo gepiept en toen dat allemachtig grote station in.. en
druk dat het daar was.. ja een stad met 8 miljoen inwoners en als ik die dag
de trein neem moeten die andere 7.999.999 mensen natuurlijk ook weer net de
trein nemen... maar tot mijn verbazing werd ik naar een andere zaal gestuurd
en kwam hier in een weelde van luxe terecht.. ja nu hoefde ik niet tussen
die andere 8 miljoen te wachten maar omdat ik een sofsleeper had geboekt die
51,6 euro is ipv 32 euro...
kwam ik in een wachtlounge met allemaal banken ( niet om geld te pinnen of
je kwakkie heen te bregen ) maar relaxte fatails en een grote tv van 2 bij 1
en warme thee .. nou even later kon ik de trein ook al in en mocht door een
speciale ingang naar de trein waar ik een cabine voor me alleen had die op
slot kon.. ja kon ik eindelijk rustig slapen zonder me zorgen te maken dat
alles wordt gejat.. ja ik meende eerst nog dat het zweedse voleybalteam
dezelfde trein nam en ook in die cabine zat maar had weer verkeerde info..
nou het feestje werd al gauw verstoord.. ik had ondertussen wat apenootjes
gehaald en twee fles water en m'n boel uitgesteld en toen werd er op de deur
geklopt.. ja zo'n smerige rotchinees had zijn ticket laten upgraden en kwam
nu bij mij in.. da's op zich niet zo'n ramp maar jeetje die gast zat de hele
tijd af te rotten en dat stonk me toch.. niet meer normaal uit dwarsigheid
heb ik dan ook de 30 uur durende treinreis geen woord met hem gesproken...
hij had ook nog eens een pantserkleurige pyama aan namelijk een gele pyama..
nou ik ben maar wat gaan lezen en muziek luisteren en heb nog een verhaaltje
in mijn dagboek geschreven wat ik van mirelle en liesbeth heb gekregen.. ja
daar staan ondertussen al; 26 pagina's met sterke verhalen in...o'ja wat ik
nog was vergeten te vertellen dat ik na 4,5 jaar erachter ben gekomen hoe ik
met mijn foto-toestel foto's kan maken op afstand... ja die knop van
automatisch fotonemen die wist ik al 5 jaar te vinden alleen dacht ik dat ie
stuk was maar je moet dus en die knop en de knop van het fotonemen tegelijk
indrukken... ja ik maakte altijd foto's van mezelf van een te kleine afstand
dan hield ik het toestel voor me.. maar nu weet ik dus hoe het werkt en
aangezien ik een foto van mezlf nodig heb voor iemand ben ik eens gaan
vogelen met dat ding en weet nu hoe het werkt na 4,5 jaar.. ja slim he...
nou zo heb ik toen ik nog alleen was in de cabine ook even een foto gemaakt
en later toen de afrot-chinees er was nog een aantal foto's gemaakt van de
mooie uitzichten buiten.. ja allemaal van die terrasjes.. ja niet waar je
lekker kan zitten te zuipen maar van die rijst terrasjes... nou er bleken
ook twee fransen in de cabine naast me te zitten namelijk frans liu yang fu
en frans kuong ya fong .. haha had ik jullie daar even te pakken he.. jullie
dachten natuurlijk fransen uit frankrijk... maar goed hier had ik dus ook
niet veel aan en zo heb ik een soort jomanda curses gedaan en me bijna 30
uur stil gehouden.. ik vermaakte me wel met wat naar buiten te kijken en zag
op een gegeven moment een hele boel trekvogels... ja bij het zien van deze
vogels heb ik eerst mijn gulp maar eens goed dicht gedaan.. ik heb al eens
een grap hiervan beleefd toen er rukwinden waren voorspeld en ik m'n gulp
niet goed dicht had.. ja ze zeggen wel eens een goeie winkel is altijd open
maar nu moest ie even dicht ivm de trekvogels.. ja zo zijn er toch nog wel
vogels in china onlangs dat die mao zedong alles wou afmaken .. ik zag
immers laatst in de buurt van die kralenkettingfabriek allemaal REIGERS.. en
nu die trekvogels.. ja maar nu even zonder dollen... ja geen roeiboot zonder
dollen want dat roeit zo moeilijk.. nou na een paar foto's en ook nog een
brief te hebben geschreven aan een zeker iemand ben ik om 18:00 maar eens
aan mijn maaltijd begonnen dat was een kop noodles en als toetje mijn
weekelijkse malariapil...
ja na wat liggen te slapen en muziekluisteren heb ik later op de avond nog twee zakjes apenootjes gehaald en een netje mander-einen.. ja was eerst een
heel stuk door vde trein gelopen om zo'n wagentje te vinden waar ze van
alles verkopen.. normaal rijden ze je er bijna dood mee zoveel wagentjes met
eterij en drinkerij en als je er een zoekt dan vindt je ze niet.. nou even
later had ik er een alleen zag ik geen pinda's en heb de chineze bestuurster
van deze rail-runner gevraagd naar PEANUTS maar je raad het al wat verstond
ze..: PENIS... nou zij lachen met haar andere 3 coleegaatjes en ik ben maar
weer met lege handen afgetaaid en heb later mijn boodscahppen kunnen doen
toen de trein even stilstond en ik ervan schrok dat de machiniste kon zeggen
the train wil stop here for 4 minutes.. ja engels dus... nou zo m'n
manderijnen en pinda's gehaald en na een paar apenootjes te hebben gepeld
ben ik maar gaan slapen en werd af en toe weer wakker omdat ik dacht dat de
broer van alie chemicalie een aanslag had gepleegd maar dit de afrot chinees
bleek te zijn... ja niet leuk zoiets... maar goed de volgende morgen werd ik
wakker en dat was vanmorgen.. de trein had nog 8 uurtjes rijden voor de boeg
maar stopte af en toe.. ja zal wel weer een lekke band ofzo zijn geweest.
nou ondertussen heb ik een paar kopjes nestle instand coffee gehad en af en
toe nog een manderijntje gepeld en gegeten en zo ging de tijd voorbij.. ja
ook nog even weer een verhaaltje in mijn dagboek.. en nog een heel stuk
gelezn over de rest van azie waar ik ook heen ga..ja heb doorgekregen van
een geheim iemand dat er in indonesie op een eilandje ergens een instituut
zit met zweedse-nymphomane-ex-voleybalsters en hier ben ik door uitgenodigd
om mee te spelen in een film als hoofdrolspelers.. genaamd: LORD OF THE STRINGS
ja ik weet nog niet wat ik met dit aanbod doe maar heb door het lezen van
m'n lonly planet boek:
south-east asia on a G-string... uhhh bedoel shoestring.. ja zo heet dat
boek.. south-east asia on a shoestring.. maar daar wat in lezen en zo
besloten om richting indonesie te gaan met een rotgang.. nog wel even een
paar plaatsen in vietnam en cambodja aandoen maar dan thailand ,malijsie en
singapore eerst over te slaan want daar kom ik later wel terug mid
februarie. nou ondertussen kwam de plaats van bestemming al dichterbij en
heb ik nog even een keer m'n tanden gepoetst en met m'n kop onder de kraan
gestaan.. ja geen hijskraan maar een waterkraan.. ondertussen raakten m'n
batterijen ook bijna op en ben ik maar eens naar buiten gaan kijken waar het
overigens steeds groener werd.. ik ben op zoek gegaan naar de zogenaamde
BATTER-VOGELS .. ja die ivm BATTER-EIEN die in m'n walkman moeten omdat deze
leeg raakten.. maar goed ze doen het nog steeds en hebben het de rest van de
reis ook volgehouden.. na m'n spulletjes te hebben ingepakt heb ik de
treinstewardess gevraagd of ze voor mij wat in het chinees wou opschrijven
en dat was:
mag ik 1 softsleeper onderbed van kunming naar hanoi ( vietnam ) op zondag 4 januarie 2004 maar dan in het engels nou het kwam er op neer dat ik alle chinese tekens
zelf heb neergezten door ze hier en daar vandaan te halen uit boeken alleen
wist ik de chineze tekens van hanoi niet.. nou na een kwartier lullen en
aanwijzen wist de stewardess eindelijk wat ik bedoelde en heeft ze hanoi
voor me opgeschreven want de rest had ik zelf al opgeschreven in het
chinees.. ja eenmaal in kunming aangekomen zou ik meteen een ticket
bestellen alleen las ik dat er op het station van kunming nogal eens een tas
wordt opengesneden van toeristen.. dus vertrouwde ik het niet en ben maar
wat harder gaan lopen.. ja dit werkt altijd goed als je snel loopt kan geen
chinees je lopend bijhouden en lukt het ze ook niet om tegen je aan te lopen
en dan snel je tas te snijden etc etc. nou eenmaal bij de taxistand
aangekomen een taxi genomen naar the HUNT ja zo heete dat hotel.. nou het
duurde me wat voordat we daar aankwamen ja ten eerste stonden we helemaal
vast in het verkeer en ten tweede wist de chaufeuse niet waar ze heen moest
en ten derde zijn die taxi's net ex-circus wagens ja ik bedoel dat ze er
leeuwen in vervoerd hebben ofzo want er zit een hele staalconstructie om de
bestuurder zodat je niet bij haar kan en andersom.. ja ik kon dus niet goed
laten zien waar ik heen moest maar na 3 rondjes te hebben gereden zag ik
gelukkig een bordje met the hunt.. daar aangekomen leek het wel een replica
van een oorlogsgebied want alles was aan gort geslagen en het was een grote
chaos.. ja na wat zoeken bleek het hotel niet meer te bestaan en later
hoorde ik van een belg die ik hier net tegen kwam dat ze er ilegalen aan het
werk hadden die een gratis kamer kregen als ze de barkeeper uit gingen
hangen .. hier kwam de poolitie achter en zo is de hele zaak platgeveegd..
ja nou daar heb ik dus niks aan en zo kon ik andermaal een taxi nemen naar
een ander hotel waar ik wel eenj plaats had a 3 euro per nacht.. dat zijn
meer de prijzen waar ik op doel.. nou hier ingecheckt en daarna met een taxi
naar het treinstation om een ticket te boeken naar hanoi.. eerst nog even
bij een bank langs en 200 yaun pinnen wat 20 euro is.. en daarna naar het
station alleen kon ik het die domme taxichaufeur maar niet aan het verstand
brengen om naar het juiste station te rijden.. en zou ie steeds de verkeerde
weg nemen maar met een knap boze blik en wijzende vinger ben ik uiteindelijk
bij het juiste station geraakt waar ik de problemen al voelde aankomen.. er
was daar geen kop te bekennen terwijl elk ander station in china stampvol is
met mensen.. ja er was 1 mevrouw en die zei NO TRAIN... ja heb ik weer,....
nou maar weer terug naar het hotel wat natuurlijk ook weer fout ging.. een
soort van brommertje met een bakkie erachter zou met voor 30 cent naar het
hotel brengen wat veel te goedkoop is volgens mij.. maar goed oke.. maar
rijd die spleet niet de verkeerde kant op en ik maar op z'n schouder tikken
van de andere kant op .. nou op een gegeven moment ben ik zo uit dat bakkie
gesprongen en terug gelopen.. ja toen kon ie opeens wel stoppen.. ik ben in
een taxi gestapt met een chaufeur die gelukkig wist waar ie heen moest en zo
ben ik weer terug bij het hotel gekomen daar aangekomen een
boekingskantoortje ingelopen en hier gevraagd naar een trein.. ja de rails
bleek te zijn weggespoeld of zoiets.. maar het kwam er op neer.. NO TRAIN..
nou dan maar een bus dus heb ik een sleeperbus geboekt naar de
vietnamgrens.. alleen zijn dit bussen die snachts rijden ze doen er 12 uur
over en je ligt dan in een bus in een veel te klein bed.. met al je bagage
boven op het dak.. ja als dat maar goed komt... nou dat avontuur ga ik dus
morgen weer in.. na het boeken van deze ticket ben ik gaan internetten en
heb even wat mails beantwoord alleen was me dat toetsenbordt weer kote want
de spatie reageerde niet goed dus dan krijg je als ik deze brief daar op heb
geschreven geen brief maar 1 woord van 38956 letters.. dus heb ik alleen wat
mensen beantwoord en ben daarna gaan douchen en na het douchen eens wat gaan
eten en zo heb ik twee lemonjuice gehad en een boritto alleen waren ze denk
ik wat uitgeschoten met de pepers en chilie want o jee wat was dat hot.. nou
ondertussen een praatje gemaakt met een belg die hier woont voor 7 maand en
daarna achter deze computer gekropen waar ik nu al weer een tijdje achter
zit te tikken en mijn briefje weer klaar heb
nou verder heb ik niet te veel te vermelden.. o'ja bijzonder of niet ik ben
in china en hong kong maar heb geen enkel vuurwerk gezien..
nou ik hoop dat iedereen z'n vingers nog heeft en allemaal de beste wensen
groetjes en tut van RADMER KUIPERS

ps: eerste dvd's zijn geariveerd alleen zijn ze zwart wit hoorde ik van
wiebe mijn huishuurder..
maar mischien legt hem dat aan m'n dvd-speler z'n instellingen

groetjes en tot mails

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 311285

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: