jungletocht deel 1 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu jungletocht deel 1 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

jungletocht deel 1

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

10 Februari 2004 | Maleisië, Kuala Lumpur

10- Febru-ARIE- 2004,..K.L. ( betekend niet koffie leuten maar KUALA LUMPUR) Mal-ijsie

Dag beste ex-luier dragers,
Zo na een weekje stilte ben ik weer terug uit de jungle waar ik een weekje
een anti-internet therapy heb gehad.. ja heb al mijn verhalen maar op papier
geschreven en dat zal ik nu even overschrijven op de pc zodat jullie er ook
van mee kunnen genieten.. de ,,U'' doet het niet al te best op deze PC maar
goed.. het verhaal is een soort van interactief verhaal wat ik steeds heb
bijgewerkt in de Jungle dus leest het mischien een beetje vreemd en
moeilijk.. maar sucses er mee.
het zijn ongeveer 54 bladzijden in mijn dagboek maar ik heb geen flauw idee
hoeveel dat is als ik het op internet zet.. ja als ik zo door gaat dan wordt
het wel een heel verhaal dus zal ik nu maar snel beginnen..

Dag beste lezers,
aangezien ik het even 10 dagen zonder computer moet doen omdat ik 10 dagen
de jungle in ga moet ik het maar even op papier zetten zodat , waneer ik
terug ben ik alles kan overschrijven op de computer..ja ik heb wel wat voor
jullie over beste mensen.. nou ik zal in dit boek dan ook maar direct
beginnen waar ik was gebleven. op het einde van mijn vorige brief en dat was
gister ( zondag 1 februarie ) ik heb zo'n 4,5 ur zitten te internetten
vanwege de trage verbinding.. ja als ze in het ziekenhuis iemand zo traag
verbinden dan is ie al doodgebloed voordat het verband er om heen zit.. maar
goed vanwege de trage verbinding en omdat ik een uur aan schrijven ben
kwijtgeraakt vanwege een error. zo tegen een uurtje of 14:28 was ik klaar.
en heb ik even betaald en ben daarna terug gegaan naar m'n hotel om daar te
vragen waar ik me kon laten scheren. ja ik had me al een paar dagen niet
geschoren. en ze begonnen me al weer bijna voor ketwiezel uit te maken.no
even verderop zou een kapsalon zitten. alleen was deze kapsalon er mee
gekapt!! ( psst..1e pagina)
omdat het vandaag weer een of de andere feestdag was, nou dan maar de andere
kant op lopen en zo kwam ik even later al op een of de andere markt terecht
met honderden kraamjes en winkels. behalve natuurlijk een kapsalon. nou even
later had ik dan eindelijk een kapsalon gevonden alleen deden ze hier alleen
maar dames.. no later vondt ik er nog eentje alleen deed die niet aan scheren..
nou bekijk het dan maar hoor.. en zodoende ben ik weer naar het internetcafe
gegaan om wat tegen de verveling te doen.. ja er was niet veel te doen of
beleven hier. na ongeveer 1 uurtje internetten ben ik weer naar het hotel
gegaan en ben daar even op bed gaan liggen en heb even later ,,ff'' een
uurtje liggen slapen. zo om een uurtje of 19:00 werdt ik weer wakker en ben
ik maar eens even wat gaan eten in een vage tent ergens.. eerst even een
tomatencreme soepje. nou heb nog nooit zo'n stevige tomatensoep gezien. het
was gewoon opgewarmde tomatenpuree it zo'n klein rood blikje weet je wel die
je ook gebruikt bij het maken van de macaronie saus.. maar goed ( psst..2e
pagina ) na een bakje tomatenpuree kwam het hoofdgerecht een calzone of zoiets.
wat een vervormde broodje bapao bleek te zijn met een vulling
erin..ondertussen kwamen er een paar fransen binnen..nee niet frans bauer en
frans hppeldepub maar fransen uit frankrijk. nou deze gasten hadden me toch
een partij kinderen bij hun.. ja die hebben zeker nog nooit van condooms
gehoord of ze hebben van die gratis condooms gebruikt die ze in belgie met
de hooivork hebben gelost.. maar goed alles smaakte me best en na het
dineetje te hebben afgerekend ben ik maar eens even naar de apache bar
gegaan want ik wou nu toch wel eens weten of dat tripje naar de jungle nu
wel of niet doorging. ja zou namelijk naar siberut eiland dit is een eiland
met zeg maar australische aboriginals maar dan zijn het indonesische en is
het ook in indonesie. hier hebben ze geen stroom.. ja alleen in de
rivier..en geen internet en hebben ze wel heel veel regen en daardoor is het
er een grote drekzooi en leef je bij de mensen in de jungle voor 10 dagen.
ja dit had ik in 1999 ook gedaan en wou ik wel eens weer doen omdat het toen
1 van mijn leukste en beste ervaringen is geweest. maar goed toendestijds
was ik met 3 anderen en nu was het probleem dat er niet meer gegadigden
waren..en ik zat al vanaf donderdag te wachten op meer mensen alleen kwamen
die maar niet.. ja toen ik donderdag kwam was er een canadees die zich had
ingeschreven om de dag erop te vertrekken voor 5 dagen jungle en 5 dagen
surfen .. niet op het internet maar op de golven van dat eilandje.. ja met
hem zou ik dan 5 dagen gaan trekken.. uhh niet aan m'n ........ maar door de
jungle en 5 dagen surfen dit koste dan 250 us$ en de jungletrip alleen
zonder surfen koste 150us$ voor tien dagen..ja dat surfen daar bleek nogal
populair te zijn want het is op hawaii na de beste Surfspot ter wereld met
golven van 6 meter hoog en koraal eronder waar je dan wordt opgekwakt als je
niet goed kan surfen.... uhh had ik dit niet al eerder verteld..??
nou dat surfen zouden ze me dan leren daar... alleen kwam ik er die avond
achter dat de canadees de hoop had opgegeven op dat er andere toeristen
zouden komen en zodoende was hij die morgen vertrokken en was ik dus weer de
enige gegadigde en heb ik dus van donderdag tot die zondagavond zitten te
wachten.. tervergeefs.. maar goed al met al kon ik dus nog steeds niet naar
siberut. maar eenmaal in dat cafe aangekomen voor wat meer info zei een man
genaamd UCOK dat Ed zo kwam.. dat was de man die ik moest hebben.. maar een
uur en een bak thee later alles wat er kwam maar geen Ed.... ja wou die ed
namelijk het idee voorleggen om alleen te gaan en dan een beetje meer te
betalen.. natuurlijk niet te veel meer.. en zat dus n op die ed te wachten
wat hij er voor wou vragen zodat ik dan kon beslissen.. maar goed geen Ed te
bekennen.. nou toen ben ik maar afgetaaid om nog even een uurtje te msn-en
en om nog even de telegraaf op het internet te bekijken.. daarna weer terug
gegaan naar de bar en nog gee Ed.. nou ik werdt er zo langzamerhand een
beetje ,, Niet vrolijk'' van omdat het ondertussen zondagavond was en ik nog
steeds niet wist of ik maandag nu wel of niet de jungle in ging.. nou toen
maar naar mijn hotel wat daar konden ze die Ed wel bellen.. even later had
ik hem aan de lijn en wou ik de volgende morgen om 09:00 afspreken om het er
over te hebben.. tsja als het dan niks werdt was het te laat om een ander te
zoeken dus heb ik hem gevraagd een prijs te geven van wat het kost... en dit
was 300 Us$ .. dit vondt ik te veel normaal is het 150 namelijk..nou we
hebben de afspraak laten staan de volgende dag.. ja die afspraak had geen
benen... maar we hebben hem wel laten staan... ondertusen ben ik eens even
in een paar andere cafe's gaan informeren wat het koste als je in je eentje
ging.. niet per auto.. ( citoen eendje ) maar alleen.. no bij de eerste was
het 300 en later vond ik er 1 die het voor 280 us wel wou doen.. mar dat was
me nog steeds te veel dus heb ik het maar een beetje it mijn hoofd gezet en
ben terg gegaan naar het hotel. en ben daar even een plan gaan maken wat ik
dan ging doen.. maar heb ondertussen ook nog mezelf een limiet gegeven van
200 euro voor die tocht dit is 2.080.000 rupiah en komt neer op 247,8720 us
dollar.. dit wou ik betalen en ook geen rupiah meer.. nou na een nachtje
slapen ben ik de volgende morgen weer wakker geworden en zo tegen een uur of
0900 maar weer naar het cafe gegaan om een ontbijtje te pakken en nog 1 keer
met die Ed te praten... nou dat ontbijten lkte aardig.. een omelette met
aardappel en champions en ui en dat praten lukte ook aardig.. ja alleen niet
met ed maar met 3 andere nederlanders die er ook zaten te ontbijten... om
een uurtje of 1030 kwam ed nog eens aankakken en hij had iemand bij zich
genaamd molly die het voor 300 us $ wel wou doen.. uhh de jungle in met 1
persoon dan..
nou dat was me te veel en ik heb tegen ze gezegd dat het wel door kon gaan
maar dan voor 200 euro en geen cent meer dit was 2.080.000 Rp... die molly
had ik by the way op die dachttoch de zaterdag ervoor ook al ontmoet.... nou
heb ze dus mijn prijs gegeven en ben bij de tafel weggelopen en heb gezegd
dat als ze er uit waren maar moesten komen met het uitsluitsel.. even later
kon ik weer naar de tafel en vroegen ze
10 s$ meer.. nou ik zei dan gaat het
niet door.. maar toen kon het feest opeens wel doorgaan.. dus ben ik meteen
maar even geld gaan halen.. ja had niet meer zo veel van die rupiah's omdat
als het feest niet doorging ik meteen het land uit zou vertrekken.. maar
goed ik naar zo'n pinmachine toe en daar kon je maximaal 600.000 per keer
pinnen dus hup dat twee keer gedaan en toen zou ik voor de derde keer pinnen
en ho maar zei ie.. ja blijkt dat je maar twee transacties per dag kan doen
en die andere pas daar stond even niks meer op.. dus had ik een probleem..
nou even een andere bank proberen maar nee hoor dat lukte ook niet twee
transacties is twee transacties dus kon ik pas de volgende dag weer pinnen
en dat was te laat.. nou ik met mijn 1,2 miljoen naar het cafe.. ja had ook
al 100.000 deposit betaald en heb nog 200.000 bijgelegd die ik nog in mijn
portemonee had.. nu was het bij elkaar 1,5 miljoen maar dit was niet
genoeg.. ja had nog wel 1860 thai bath, 50 us$ en 45 singapore $ alleen wou
ik deze niet kwijt.
nou na veel gedoe en elende heb ik de 50 $ en de 45 singapore dollar als
deposit gegeven en zou die dan terug krijgen als ik de rest .. de 580.000
had betaald.... hiermee zijn we accoord gegaan.en bij terugkomst kon ik weer pinnen en kon ik de rest dan betalen..
ondertussen was met al dat gesodemieter het al bijna 12:00.. ja dat heb je
als je alles op het laatste moet gaan regelen. nu kon ik dus ook niet meer
betalen.. nou moest mijn tas en alles nog inpakken en ben snel naar het
hotel te gaan om mijn rommeltje te pakken.. ja zo hals-over-kop... ja dat
zal een vreemd gezicht zijn want meestal is het kop op hals.. maar goed ik
kon zo halsoverkop vertrekken en heb nog even snel twee fotorolletjes
gehaald en daarna even mijn backpack gestald in het apache cafe.. had helaas
geen tijd meer om even door te geven aan de een en ander dat ik 10 daagjes
weg zou zijn.. zodat ze zich niet ongerust zouden maken.. het volgende
probleem was dat ik ondertussen nog uitgerekend 2,20 euro bij me had aan
indonesisch geld.. maar goed de trip was bijna-allinclusive...
met nog 2,20 euro voor 10 dagen was het een echte survivaltocht..geworden
maar goed in de jungle kan je toch niet veel met geld dus was het niet zo'n
probleem.. nou even later zijn we vertrokken per busje samen met mijn
private gids ,,molly'' een klein indonesisch mannetje die met een sissende
,,R'' sprak... met het busje een zogenaamde BEMO gingen we naar een of ander
verzamelpunt.. ( was geen scherpe punt ) en hier gingen we in een ander
minibusje naar padang.
ja dit koste 10.000 p.p. wat ik vreemd vond want van padang naar hier koste
20.000 alleen begreep ik later al waarom dat was.. we kregen namelijk geen
water en dat kreeg ik in de 20.000 bus wel.. en ze pikten je ook niet op van
waar je wilde en brachten je ook niet waar je precies wilde zijn en het
ergste was nog dat je de 3 stoelen moest delen met 4 personen en zo dus mooi
klote zat..het enige wat de pijn een beetje kon verzachten geberde gelukkig
want even later stapten er twee bloedmooie dames in die naast ons gingen
zitten zij waren waarschijnlijk twee volleybalsters van het indonesische
voleybalteam die ook naar padang gingen om daar dezelfde boot te pakken als
mij om daarna vervolgens met mij op zoek te gaan in de jungle naar het
secret-opleidings centre voor voleybalsters.. en om een oefenwedstrijd te
spelen tegen het braziliaanse damesvoleybalteam dat daar ook scheen te
zijn... uhmmm... nou om eens een beetje contact te maken met van de schonen
heb ik gevraagd aan molly mijn gids als die kon vragen of ze mischien
stewardess was omdat ze zo allemachtig knap was.. nou dat arme meisje meteen
helemaal verlegen.
en zo even later bleek ze surie te heten en was 21 jaar en studeerde
economie aan de universiteit van padang.. nou na wat lullen kwamen we ook zo
aan in padang en daar zijn we naar het tiga tiga hotel gegaan waar molly de
boot tickets kon regelen en waar ik op het idee ben gekomen om dan maar zo
min mogelijk te pinnen van die lege rekening.. dit bleek 50.000 te zijn ( 5
euro ) en zo was ik ineens weer rijk man met 7,20 ero op zak.. nou om dat te
vieren hebben we samen meteen maar twee nasi goreng besteld en was ik de
eerste 1,45 al weer kwijt en had nog 5,75 in kas..daarna ben ik even gaan schrijven in dit boek en zijn we even later zo om
een uurtje of 16:45 richting de haven gelopen en na een wandeltochtje van
een 45 minuten kwamen we eindelijk aan bij de haven.. ja het leek wel als ik
de paus was.. alleen had ik me toch een baard en droeg ik geen witte kleding
en ben ik wat jonger en liep ik wat rechter.. maar voor de rest was alles
hetzelfde.. en dat was dan dat iedereen me zo begroete en zwaaide.. nou
eenmaal bij de haven hebben we nog wat eten gekocht.. ja mijn gids dan.. en
hebben we nog zo'n 1,5 uur zitten te wachten.. ja de boot... nou ja boot..
zo kun je het niet echt noemen.. meer een stuk drijvend hout..
even een kleine interuptie.. ja heb even pauze gehad en ondertussen weer
iets fraais aan m'n schoen... ja als het zo door gaat gaat er straks een Tv
aan barrelebiesjes in een cafe.. zal het even uitleggen wat er gebeurd is..
heb immers in het begin van de trip 50 us $ en 45 singapore dollar aan
onderpand betaald.. nu heb ik mijn gids al de rest betaald en moet ik dus
mijn geld terug.. maar die Ed komt maar weer niet opdagen.. en ik moet
vanavond naar dumai dit duurd me allemaal te lang dus heb ik zelf vast een
ticket geboekt ipv te wachten op die ED ewn het daar te boeken.. nu kom ik
terug van het ticket boeken en zit die ED daar in het cafe dus vraag ik m'n
geld.. hij vraagt mij over dat ticket en ik zei dat ik dat zelf al heb
geboekt omdat hij maar niet komt.. nu is ie kwaad en zegt dat zijn baas dat
geld heeft van mij..
hij is er nog niet en ik moest meteen mijn backpack verwijderen uit dat cafe en
mag zelfs dat cafe niet meer in.. ik vertrek dus vanavond om 19:30 naar
dumai en heb mijn grote twijfels als die baas dan al weer terug is met mijn geld..
ja die ed is behoorlijk pissig omdat ik dat ticket ergens anders heb geboekt
wat overigens ook nog 1,5 euro goedkoper is.. ja nu zit ie me met opzet te
naaien door dat geld niet op tijd te laten komen.. het is nu bijna 16:00 en
ik ga om 17:00 een keer kijken of die baas met m'n geld er al is en om 18:00
nog een keer en als ie er dan niet is dan ben ik in staat om de tv die ik
daar zag staan even een keertje te laten stuiteren.. ja wat een
flikkerstreek.. ik vertouw die Ed niet meer nadat ie me zo lang in
onzekerheid heb laten zitten en wil niet weer tot vanavond 19:00 wachten om
dan vervolgens op het allerlaatste moment mijn ticket nog eens te krijgen of
mischien niet.. nou dat wou ik even kwijt.. maar hoe het gaat aflopen horen
jullie vast nog wel.. ga nu weer snel door met het vervolg van mijn
jungletrip.. ja heb al 11 pagina's gehad van de 56..nou na daar 1,5 uur te hebben staan wachten op de boot zag ik tot mijn
verbazing nog 3 blanken.. dit bleken een italiaanse missionaris te zijn met
zijn kameraad.. ja hij had wat een vreemde houding vond ik zou dat dan de
missionarishouding zijn vroeg ik me af..??? maar goed hij was een italiaan
uit het vaticaan die daar was heegestuurd zo'n 30 jaar terug en daar al die
tijd als priester heeft gewoond en nog steeds woont.. hij had nu bezoek van
een italiaanse kameraad van hem.. dan was er nog een amerikaanse jongen die
er al een jaar woonde.. ja er kan zo nu en dan een typefout in zitten want
de helft van dit toetsenbord zijn de toetsen niet meer te zien.. of wat voor
letter het is.. nu heb ik al eens vaker een brief getypt dus weet gelukkig
ongeveer waar de letters moeten zitten maar heb geen typediploma ofzo dat ik
blind kan typen.. dit even er tussendoor als informatie.. nou die
amerikaanse jongen chris die woonde er dus al een jaar en was nu net even
een week of twee naar huis geweest en kwam nu weer terug voor nog een jaar..
hij studeerde hier naar de cultuur van de mentawi mensen.. hij zat dus ook
op de boot.. o'ja er was nog een hele knappe man op die boot dit was een
nederlander die daar een tocht ging maken van 10 dagen door de jungle hij
kwam uit langweer en heete radmer... o .. verrek dat ben ikzelf... nou goed
na een tijdje zijn we aan boord gegaan en het duurde maar en het duurde maar
voordat de boot eens aanstalten maakte om te vertrekken.. ondertussen heb ik
de hele tijd met de amrikaan zitten te lullen nou eindelijk ging jet schip
dan vertrekken en ja hoor zaten we niet vast aan de grond..?? nou mooie boel
met dikke brullende moters en zwarte rookwolken proberen los te komen.. ja
de boot zat vast aan de grond omdat ie veel te laat de haven uit zou en het
water al te laag was gezakt.. maar gelukkig na een half uurtje met brullende
moters en zwarte rookwolken kwamen we los en gingen we varen alleen was dat
helaas niet voor lange duur want net buiten de haven in de open zee gingen
we stil liggen omdat de haven te ontdiep was om te blijven liggen.. ja dat
hadden we net al ondervonden.. nou we gingen hier nog een paar uurtjes
liggen omdat we anders weer veel te vroeg op siberut aankwamen..nou na een
uurtje op het achterdek ben ik maar naar binnen gegaan en zou de cabine in
maar ja .. dat ging weer mis net zoals de orige keer was ons plek al bezet
door een ander iemand.. nou die was rap weggejaagd en zo konden we even
later in de 6 persoons cabine.. ja hier was het veel te warm dus ben ik er
maar weer gauw uitgegaan en de amerikaan zij dat als de boot begint te varen
het vaak wel ietsje koeler wordt en het err dan wel is uit te houden.. dus
maar even gewacht alleen ging die boot zo op en neer dat ik er bijna
duizeliog van werdt.. even later kwam molly met een bordje rijst met en of
de andere vreemde vis erop.. ja er zat geen bestek bij dus moest ik het met
de handen opeten en dat gaf nogal een knoeiboel en daar moesten de local
pinda's weer hard om lachen.. ja wat is me dat ook een soort van rijstsoep
met je handen opeten.. nou goed het smaakte niet eens zo beroerd en met twee
handen ging het nog wel een beetje.. ja mischien moesten de local pinda;'s
daarom zo hard lachen omdat die hun andere hand gebruiken om hun reet mee af
te vegen. en natuurlijk dachten dat ik dat ook deed en nu met die hand zat
te eten maar gelukkig hebben wij zoiets als WC papier en valt het dus mee..
nou na een tijdje lullen met chris begon de boot eindelijk te varen en ben
ik de cabine in gegaan om proberen te slapen..wat eerst niet echt lukte tsja
er vloog een kakkerlak van een centimeetertje of 5 bij me langs en die zat
ergens in de cabine .. nu zat ik daar niet echt op te wachten want als ie
snachts nu begon te toeren en hier en daar even ging kijken dan kon het nog
wel eens gaan kriebelen.. ja zo zat er 4 jaar terug een muis in mijn cabine
die een beetje aan het touren was midden in de nacht.. nou toenb ik
eindelijk bijna in slaap was gevallen begon me daar toch een takkelawaai te
komen uit de speakers dat het niet meer mooi was tsja tsjezes wat een herrie
een soort van indonesische frans bauer klonk door de speakers maar gelukkig
werdt het later iets minder en heb ik toch nog een beetje kunnen slapen..
tot een uurtje of 05:00 had de indonesische frans bauer pauze en daarna
begon de ellende alweer en was het weer een takkelawaai maar dit was om
iedereen wakker te maken omdat we aan waren gekomen na 10 uurtjes varen op
het eilandje siberut.. nou snel m'n schoenen weer aan ja voor dat ik die mee
nam naar het eiland had ik er eerst een hele collectie paddestoelen van
moeten afvegen omdat de schoenen nogal een tijdje op non-actief hadden
gestaan in bali.. maar goed die waren er ondertussen weer af en na m'n
schoenen te hebben aangetrokken zijn we aan wal gegaan. waar we eerst in een
of de andere houten hutje een kopje koffie hebben gedronken alleen was deze
zo allemachtigste warm dat je het glas niet eens kon vasthouden.. er zat dan
ook een schoteltje onder waar je de koffie in kon gieten en zo was het een
beetje drinkbaar.. ja dus in plaats van een bord soep een bordje koffie..
nou na deze gloeiendhete koffie zijn we verder gegaan en kwamen even later
aan bij een soort van cafeetje aan het strand daar heb ik een pannekoek met
banaan gehad en moest ik even wachten op een speedboat die ons wat dieper
het eiland en de jungle in brengt. ondertussen was ik er ook achter gekomen
dat de boot die ik zou nemen op dinsdag 10 februarie niet meer ging.. ja er
ging pas eentje op de zaterdag erna en dat is de 14e en dat is te laat want
ik moet de 14e in bangkok zijn om mijn reismaatje claudia op te pikken. dus
zou ik de boot van zaterdag moeten nemen dit betekende geen 10 dagen maar 7
dagen ...tsja mooie boel was me dit weer al die voeten in aarde om alles te
regelen en dan is het zover en kan ik ineens maar 7 dagen.. ja kon ook 14
dagen maar dat kan niet omdat ik dan te laat ben in bangkok dus maar snel
besloten om dan 7 dagen te gaan en de boot van zaterdag 7 feb. te pakken..
maar uiteraard wou ik dan wel wat geld terug van het bedrag.. en ik voelde
de shit al aankomen.. want dit werd natuurlijk weer een gedoe om daar tot
een schappelijke oplossing te komen.. tsja zat eerst te denken aan 3/10e
deel dus 60 euro terug te vragen maar dat ios niet reeel van mij.. als je
zeg maar 10 dagen naar turkije gaat of 7 dagen dat verschil is maar klein
omdat je de vlucht zoiezo moet nemen en diot jad ik met de boot en zodoende
heb ik eraan gedacht om 50 euro terug te vragen maar dit zou waarschijnlijk
moeilijk worden.. maar goed mijn gids was even weg van alles te regelen en
toen ie later terug kwam hebben we het er even over gehad en ik moest immers
nog 580.000 betalen en dit werdt nu 250.000 dus zeg maar 33 euro terug,...
nou ja daar ben ik maar mee accoord gegaan zodat ik zonder scheve gezichten
de jungle in kon en dan maar genieten voor 7 dagen ipv 10
nu kon ik ook mijn bezoek aan kuala lumpur door laten gaan.. hier wou ik
graag heen want ben ik nog nooit geweest. dus zo gek was het nog niet.. en
de jungle en kuala lumpur en op de 14e in bangkok.. 3 wensen die in
vervulling kunnen gaan.. nou ja nu hangt het nog af hoe dat hier gaat
aflopen met dat geld dat ik nog krijg en die tv die mischien gaat stuiteren
en dan kan het wel eens anders aflopen allemaal.. nou goed we waren er dus
uit de gids en ik en na nog even een financieel overzichtje te hebben
gemaakt in mijn dagboek was het zo ver en konden we de jungle in ja tussen
al die dingen door ben ik ook nog even een half uurtje over het strand wezen
wandelen en hier zouden we de laatste nacht weer terugkomen om nog een dagje
aan het strand te kunnen liggen.
na een wandeling door dikke drek en over galde platligende bomen kwam ik met
het zweed dik voor de kop aan bij de ricvier waar een speedboat op ons lag
te wachten nou ja speedboat een hele lange houten uitgeholde boom met een
aanhangmoter erachter. na zo'n uur kwamen we aan in de middle of de jungle
en stonden er allemaal vrouwen met grote joint-look-a-like sigaretten te
paffen aan de kant van de rivier. ja ze maken daar in de jungle hun eigen
tabak van weet ik wat allemaal voor rommel en dit rollen ze dan in vloeitjes
van jonge bananebladen.. een mooie prut krijg je dan en die sigaretten zien
er dan ook niet uit.. ja had zelf ook nog 5 pakjes sigaretten gekocht voor
de mensen daar en een fles water voor mezelf zodat ik nog maar 3,25 euro in
kas had. nou na de boot uit te zijn gegaan en een helling van drek te zijn
opgeklommen zijn we de jungle in gegaan voor een tocht van een uur...
ondertussen heb ik goed om me heen gekeken of ik ook sporen zag van waar het
geheime trainingskamp van het braziliaanse vrouwenvolleybalteam was.. maar
dit helaas niet gezien.. met het zweed dik voor de kop en mijn schoenen
helemaal vol drek kwamen we aan bij het huis waar we gingen overnachten en
hier meteen met de chief op de foto ja zo noem ik hem maar dit is de
eigenaar van het huis en deze man zat helemaal onder de traditionele tatoos
en had een stringetje aan van boomschors en verder niks. nou hij heeft me
het huis even laten zien.. dit staat op palen en er lopen allemaal varkens
onder en allemaal kippen en hanen.. ze woonden hier met zo'n 10 kinderen een
paar vrouwen en nog wat gasten dan nog een stuk of wat honden en wat
katten.. na een tijdje thee te hebben gedronken met de bosjesmannen .. en
allemachtig wat gebruiken die veel suiiker zeg twee dikke eetlepels per
kopje thee... pff je kon het bijna niet eens roeren zo veel suiker maar goed
mijzelf met een half lepeltje.. en even later werd de lunch ook al klaar
gemaakt dit was rijst en noodle met allemaal verschillende groente die molly
van het vaste land had meegenomen. nou na de lunch ben ik met de chief de
jungle in gegaan om ook zo'n onderbroek van boomschors voor mezelf te maken
en na een tijdje zoeken vondt de chief een mooie boom. ja eerst hadden we al
een rivier overgestoken om deze boom te vinden welke van een speciaal soort
moet zijn.. nou de onderbroekenboom met een doorsnee van een centimetertje
of 12 lag met een paar klappen van een groot hakmes al om.
en met een klap kwam de onderbroekenboom naar beneden en haalde de chief de
schors eraf dit was een lange reep van een meter of 2,5 scaht ik en nog een
klein stukje van een meter.. nou ik met m'n domme kop die boel even
vasthouden en meteen helemaal onder de lijm die erin zat.. met een blad
werdt de boomschors schoongemaakt en zo even later werd het groene stuk.. de
bovenkant er van afgehaald en hielden we een witte strook over hiermee zijn
we naar de rivier gegaan en hebben deze even gewassen en daarna hebben we
met een .... nou ja ,,we'' de chief dan ik heb alleen staan kijken en en het
denkwerk gedaan. nou met een plankje de strook helemaal zacht slaan en
daarna nog een keer gewassen en klaar was kees. dus weer terug om hem te
drogen en dan hupee wikkel om je spulletje heen en klaar is de
boomstamstring... bij het huis aangekomen zat de familie al klaar en kregen
we een mix van gebakken banaan ja da's beter dan gebakken peren want als je
daar mee zit is het minder.. zoals ik nu even zit ivm dat gedoe met dat
cafe,... maar goed ook kregen we een soort van gebakken aardappel wat erg
lekker was met cocosnootschraapsel.
ondertussen zat de familie op een zelfgemaakte gitaar te spelen en vielen de
mussen bijna dood van het dak zo allemachtigste vals was het.. maar goed wel
gezellig. de kleintjes die net kunnen lopen liepen te zwaaien met hakmessen
van 80 centmeter lang en waren al aan het roken als ketters.,.. ja dat is
regel nummer 1 als je de ringen van het potschijten kwijt bent moet je
meteen beginnen met roken van die zogenaamde tabak.. en ook zwangere vrouwen
roken volop mee.. die moeten voor twee roken.. nou een levensgevaarlijk
gebeuren die kids met die hakmessen maar ze zijn er mee opgegroeid en kunnen
er beter mee overweg dan hun leeftijdgenoten in nederland van 5 jaar..!!!
na het uitdelen van een pakje sigaretten.. ja die was rap leeg aangezien dat
alles wat lopen kan aan mense ook meteen rookt en er zitten maar 12 in een
pakkie.. maar goed het maakt niet uit als het sigaretten zijn of niet zolang
er rook uit komt is het goed.. wat de jungle betrefd is het net een
dierentuin want alles liep daar door elkaar heen, honden, katten, kippen,
muizen, varkens en de mensen zelf en dan zitten er nog apen in de bomen en
zit er hier en daar een slang
en dan lopen er nog anti-lopen rond... onee die houden niet van lopen anders
heten ze toch niet anti-lopen..na een tijdje zitten tussen het valse
gitaargeluid ben ik eens even wat vragen gaan stellen zoals van waneer
krijgen ze hier kinderen.. nou dat was zodra ze ongesteld waren dan werden
gelijk de volgende dag er kinderen gemaakt in het kippenhok.. ja dit is een
soort van huisje verderop.. want het is verboden om sex te hebben in het
huis zelf dus als er even van bil moet worden gegaan ga je naar het
chickenhouse.. maar de kids van 14 kregen hier soms al kinderen..!!! zo was
een huis altijd in 3 gedeeltes verdeeld 1 waar de mannen slapen 1 waar de
vrouwen slapen en 1 waar het bezoek of de gasten slapen. na een tijdje begon
de ouwe chief.. deze noemden ze cookie... aan het gifmengen en werdt er een
beetje van dit en een beetje van dat aan bladen en wortels en rode pepers
bij elkaar gegooid en in mootjes gehakt en daarna in een soort bolletje van
riet gedaan en deze werdt vervolgens tussen een soort van pers gedaan en dan
uitgeknepen en het vocht wat er dan uit liep was uiterst giftig. ja dat
smeren ze dan weer aan een pijl en verwarmen ze dan weer tot jet opdroogd
als ze dan gaan jagen op apen. dan schieten ze de pijl in de aap en is ie
binnen 5 minuten dood.. ja ondertussen zag ik ook dat ze een jachtgeweer
hadden maar hiermee mocht niet worden gejaagd want dat mocht niet omdat het
een rituele jacht betrefd als je op apen jaagt ja dat doen ze als iemand
ernstig ziek is dan moet er een aap worden geschoten en die wordt dan
geofferd en dan wordt er gedanst en is degene die ziek is ineens weer beter
ook al heeft ie kanker, aids of wat dan ook..
ja ik heb mijn twijfels daarover maar in de jungle geloven ze daar heilig in.
de andere chief... de zoon van de ouwe chief die was een mand aan het
vlechten die ze gebruiken om de kippen huin eieren in te laten leggen en uit te broeden.
om een uurtje of 16:00 ben ik even gaan slapen en werdt zo tegen een uurtje
of 17:00 weer wakker. toen kreeg ik een bakkie thee en een crackertje wat
erg lekker was. ondertussen waren we al bijna door alle suiker heen omdat ze
zo veel suiker gebruikten maar goed... even later zijn we naar de ouwe chief
zijn huis gegaan waar hij al zat met zijn vrouw allebei zo goed als naakt en
alleen met een boomstamstringetje zaten d twee ouwe mensjes.. ja heb
gevraagd hoe oud ze waren omdat ze zo snel nog door die jungle heen stormen
maar ze wisten niet hoe oud ze waren. we hadden een paar koekjes en
sigaretten voor ze meegenomen en hebben daar even gezeten.. ja ik was er op
blote voeten over die gladde platliggende bomen heengelopen maar gelukkig
was het niet zo ver weg. na even hebben gezeten en wat naar de vogels,kippen
en varkens te hebben zitten kijken begon de avond te komen en zijn we weer
terug gegaan op blote voeten weer over al die boomen heen en zo kwamen we
aan in het huis van de jonge chief. ja gelukkig niet misgestapt want dan zit
je meteen tot je knieen in de drek..
maar na een tijdje raak je er aan gewend en gaat het lopen wat makkelijker.
bij het huis aangekomen ben ik me maar eens even gaan scheren voordat ze mij
straks voor een aap aanzien vanwege de haargroei en straks neerschieten..
nou m'n schoenen even gewassen en daarna was het eten ook al bijna klaar.
na een tijdje lullen.. ja gelukkig kon de jonge chief een beetje engels.
nou toen het eten klaar was kreeg ik me toch een bordt met eten wat ik nooit
een keer opkon. ondertussen begon de familie ook te eten en dit doen ze op
de grond waar een groot bord van een meter doorsnee staat en daar wordt al
het eten opgegooid en dan is het aanvallen maar.met de handen dan wel.. en zo zit er in elke kamer een stelletje te eten ja
in de eerste kamer eten de man en zijn vrouw en de jonge kinderen in de
tweede kamer eten de andere volwasennen en in de laatste en derde kamer eten
de ouwtjes. ondertussen vliegen de honden en katten overal heen en weer en
eten gewoon mee,... ja ondertussen dat ik dit schrijf in mijn boek gaat er
een klein jongetje boven op de kat zitten. en dat is al eens vaker gebeurd
volgens mij want de kat heeft toch een kromme rug.. nou na het eten kwamen
de babies aan de borst en waren de moeders op iets aan het kauwen waar ze
steeds een stukje van uitspuigden en bij de baby in de mond drukten.. zeg
maar voorgekauwd eten.. ja ze hebben geen stroom en dus geen blender.. en er
is ook geen shop die olivarti verkoopt om de hoek.. nou zo gaat het er een
beetje aan toe daar.. na nog 5 bakken thee en nog wat prijsvergelijkingen
met indonesie en nederland ben ik maar eens gaan slapen.. ja eerst nog even
het bos in om te pissen en daarna het mosqitonet in op een matrasje van 1 cm
dik en toen proberen te slapen maar o jee dat viel niet mee met zo'n lawaai
.. ja ondertussen was er namelijk een of de andere kever aan het zoemen en
ik noem het maar even de:
AGGREGAAT-GELUID-NABOOTS-KEVER tsjonge wat een herrie gaf dat beest nou aan
had je nog die varkens die vol gas onder het huis door heen en weer racden
.. ja de huizen staan op palen.
maar goed na een tijdje raak je er aan gewend en heb ik toch wat geslapen
tot een uur of 05:00 ja toen was het me toch een lawaai.. want de kippen
begonnen in koor te kraaien.. of hanen.. nou helaas hebben ze in de jungle
nog geen last van de kippenpest want anders was ik daar in ieder geval mooi
van af. maar goed had gelukkig toch wat geslapen en ben zo maar tegen een
uurtje of 06:15 maar uit m'n musqitonetje gekropen en kreeg even later al
koffie geserveerd en een ontbijdje in de vorm van een bananen pannekoekje.
ondertussen had ik het dagboek al in m'n handen en heb ik dat even
bijgewerkt. nou na het bijwerken van het dagboek ben ik vertrokken naar het
volgende huis en dat viel niet mee want o o o o wat een zware trip door de
jungle heen ja een paar uur lang over gladde platligende bomen en over
rivieren en ook nog eens van die akelige heuvels ja wie die dingen heeft
uitgevonden dat vindt ik nu onzinnige dingen... moet je een weg afleggen en
kun je opeens omhoog lopen.. en als je dan boven bent kun je weer naar
beneden lopen. en helaas hebben ze geen liften daar in de jungle en het
allerminste was nog dat het net is alsof je een bult van groene zeep oploopt
want zo glad is het door alle drek en regen die er ligt.
maar goed met het zweed dik op de kop ben ik zo de berg opgegaan en bovenop
de berg hebben we eerst even een pauze gehouden. daarna weer verder en na
mooi wat kilometers over platliggende gladde bomen en door rivieren zwemmen
en bergen klimmen kwam ik eindelijk aan bij het volgende huis. tsja wel
bijna 378 keer gevallen maar bijna is nog niet helemaal gelukkig. ik was wel
helemaal zeiknat van die rivier die ik had overgezwommen maar goed dat gaf
me ook wat verkoeling en molly en de andere waren met een kano overgevaren
maar daar paste ik toch niet in.
dat heb ik in malawi in afrika al eens geprobeerd toen ik met de locals even
zou gaan vissen inb lake malawi nou dat was me toch een ramp ik kon ten
eerste niet goed in het bootje wat een uitgeholde boom was en als ik er al
een beetje in zat dan sloeg ik gelijk over de kop dus van dat vissen is toen
nooit wat gekomen.. maar goed ik dwaal af.. ik was dus wel zeik en de
zeiknat van het zweed en van die rivier. ja nu we bij de buurman van het
eerste huis waren ben ik mezelf eerst maar even gaan wassen in de
rivier en
heb mijn schoenen en sokken die helemaal onder de drek zaten ook maar even
grondig schoongemaakt. nou mijn heerenveenshirtje en mijn handoek die
stonken ook een maand in de wind. ja kun je nagaan want als iemand een uur
in de wind stinkt dan stinkt het al en dit is een maand dus 24x31 keer zo
erg!!!! waarschijnlijk heeft geen vis in een straal van 169 km het overleefd
van waar ik die boel even met zeep in de rivijf.. uhhh rivier heb gewassen.
nou ja gewassen.. in een emmer en daar mijn blok zeep in en dan een beetje
door elkaar hutselen en dan weer uitspoelen en het hele circus nog een paar
keer herhalen. tot alles weer een beetje fris ruikte. en toen de boel te
drogen gehangen.. ja daarna hebben we gegeten dit was witte rijst
met noodles met groenten en een beetje te veel chili.. want even later
sloegen me de vlammen al de strot uit.. maar na een paar bakken thee was het
vuurspuwen weer gebeurd. daarna een beetje met de locals aan het lullen
geweest en nog maar wat sigaretten uitgedeeld. ja ook een zwangere vrouw aan
het roken gezet... nou daarna mijn dagboek nog even wat bijwerken....
zo volgens mij heb ik al een mooi stuk op papier staan en lijkt het me beter
om dit eerst maar na jullie te versturen,.. anders wordt het zo'n lang verhaal..
dan schrijf ik deel twee van de jungletocht en van wat er daarna is gebeurd
later wel even.
groeten van Radmer alias de walvis

  • 03 Maart 2009 - 15:50

    Renate:

    Hallo,
    Ik ga over 14 dagen naar siberut en hoop een kleine tocht te maken. Mijn vraag is of het te doen is voor fitte 60+
    Wij gaan geen tocht van 10 dagen maken maar met een lokale gids een dorp bezoeken.
    Je verhaal is erg leuk leest lekker weg.

  • 04 Maart 2009 - 11:39

    Rasmoes:

    dag renate,
    het is een van de mooiste jungle tochten die ik gemaakt heb ik heb hem zelf twee keer gemaakt. het is wel een heel avontuur om er heen te gaan zo zit je al een uurtje of 15 op een oude boot om er te komen tenzij ze nu snelle nieuwere boten hebben.
    het eilandje heeft een leuk hostel,restaurantje aan het strand waar je lekker zitten kunt, zo zijn er soms ook veel surfers omdat ze er de op 1 na beste golven hebben om in te surfen.
    de mensen van de mentawi eilanden zijn heel aardig alleen kun je er lastig mee comuniceren vanwege de taal, maar om eens daar te kijken is echt de moeite waard. de keren dat ik er was , was het nogal modderig vanwege de vele regen.. dit maakt het trekken door de jungle er niet makkelijker op... gelukkig zijn er geen bergen die je op en af moet klimmen, dus ik denk dat als je een beetje geoefend bent het wel moet lukken, en je kan trouwens ook grote stukken per bootje doen
    heel veel succes daar, groetjes rasmoes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 311277

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: