Oorstaafje-smeer eten en Boomschorsonderbroek - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu Oorstaafje-smeer eten en Boomschorsonderbroek - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

Oorstaafje-smeer eten en Boomschorsonderbroek

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

08 December 1999 | Indonesië, Batavia

beste vrienden,kennissen,familie en verdere connecties daar was ik dan weer eindelijk kan ik mijn vingers weer eens laten werken om er maar weer eens een mooi verhaal uit te laten komen aan de andere kant van deze computerverbinding..allereerst wil ik ook de nieuwe zeg maar abonees op mijn verhalenreeks van harte welkom heten en als er meer gegadigden zijn no problemo.. nou om dan nu maar zo zachtjes aan te beginnen met het reisverslag het is namelijk een hele ruk dus weet ik niet of ik alles in een keer doe of dat ik het in twee gedeelten doe dat hangt van de stoel hier af waar ik op zit want de meeste stoelen krijg ik een zere reet van maar ja dat zien we wel ik heb net al 20 uur achter elkaar gezeten voor een busreisje..en eigenlijk zou ik jullie gisteren een mailtje sturen maar het internet was stuk in bukka tinggi en maar goed ooik want hier is het 3 maal zo goedkoop..nou daar gaat ie dan ik was gebleven bij day 9 daar had ik jullie al een gedeelte over verteld en wat er verder gebeurde die dag is niet zo heel veel bijzonders ik ben even naar het starcafe gegaan even wat eten en drinken en daarna even lekker onder de koude douche en mooi vroeg naar bed 22.00 day 10 (25-11-99)al vroeg uit de veren want vandaag gaat het gebeuren de 10 daagse trip naar dat zeg maar aboriginaleiland nou na al weer een koude douche even m'n tanden maseren met zo'n borstel weet je wel tandeborstel en daarna de spulletjes inpakken voor de trip ik heb een klein tasje waar ik de nodige spullen in gedaan heb en in de grote tas de spullen die ik niet nodig heb..en dan om een uur of 10.00 hadden we een meeting met de guide van onze trip er waren 9 kandidaten en ik werd in een groepje van 4 gezet samen met die twee zweedse dames en een oostenrijkse jongen nou na wat info heb ik maar even suiker gekocht want soms krijg je daar alleen maar droge rijst te eten en dan is het wel mooi als er wat smaak aan komt..ook kregen we de info dat we wat sigareten moeten kopen voor het volkje aldaar dus heb ik maar een slof gekocht voor 30 cent per pakje das 3 piek dus..daarna heb ik nog wat met die oostenrijker zitten lullen en heb m'n bagage opgehaald en uitgechecht bij het hotel ja waarom ze zoiets een hotel noemen weet ik ook niet want het kost er maar 1,50 per nacht nou de bagage meenemen want ik ben van plan om na die trip in padang te blijven en daar wat bij te bruinen opo het strand..om 14.00 was de was klaar dus da's mooi op tijd is dat maar weer schoon..en om 15.00 vertrokken we vanuit het starcafe met een busje naar padang 3 uur in het busje naar hotel tiga tiga daar m'n bagage afgegeven en toen wat eten bij cfc zeg maar een nep KFC daar werden we behandeld als VIP's alleen de prijs helaas ook en we waren nog niet eens zat en we was de oostenrijker en ik..nou toen op straat maar een of ander vreemd frituurbanaantje gekocht da's lekker en 23,76 keer zo goedkoop omj 21.00 waren we paraat om op de boot te stappen een 200 persoons boot waar 400 man op zaten ze lagen overal en nergens maar wij hadden gelukkig een kabine voor ons vieren dus dat was okie dokie..daar na niet te hebben geslapen zijn we dag 11 in gesloopen (26-11-99) om 06:00 nog steeds wakker maar nu met land in zicht en wel het eiland siberut daar overstappen naar een klein bootje die ons naar een of andere strandhut bracht daar ontbijten en prepareren voor de grote tocht..dat duurde wel even want de boot met een oude yamaha van voor het keramieten tijdperk was kapotowiets dus wachten op een nieuwere deze kwam al uit het stenen tijdperk nou na een kwartiertje lopen de boot in en varen maar op een modderachtige rivijf(vier)o sorry deze grap had ik volgens mij al eens gedaan dus beschouw deze dan maar als ongezien oke..?nou de groep van die anderen mocht er als eerste uit en wij vaarden nog even door tot wij ook uitstapten na twee uur riviervaren en toen begon de hel...ja dat was niet niks ik liep dapper voorop maar gleed meteen in de eerste beste rivier dus meteen zeiknat m'n schoenen nog gered deze waren nog droog dus m'n bagage af t-shirt uit schoenen uit en zwemmen maar het leek me slim om niet mijn dure schoen te laten nat worden dus ging ik op bare feet verder blote voeten is hetzelfde dat ging best zomz dor wel een meter modder maar no problemo en na een tijdje begonnen ze al zeer te doen maar doorlopen blijven over boomstammen,rivieren en modder na 4 uur lopen waren we er..gelukkig lekker thee,dinerr erg goed weer thee en wat sigaretten uitdelen aan de siberut mensen deze leven zonder hulp van buitenuit dus maken zelf hun eten,huizen en niet te vergeten kinderen want deze waren er in overvloed maar ja er is geen dokter aleen maar shaman medicine man dus als er eentje ziek word gat ie de pijp uit..nou na ook nog te hebben gedoucht in een riviertje met stromend water ben ik op bed gedoken..en dus... day12 27-11-99 al om 05:30 wakker door die akelige haanen en varkens die er onder het huisje door liepen te lawaai maken maar ja dat hoort erbij moet je maar denken nou na een of ander vreemd bamboeontbijd de spulletjes pakken en lopen maar weeer maar dat gintg wel heel erg slecht ik had me namelijk de eerste jungledag gesneden in m'm poten op 3 plaatsen en dat begon nu zeer te doen maar gewoon doorzetten want die schoenen moeten droog blijven maar na een tijdje toch maar opgegeven en de schoenen aan en ja hoor nog geen vijf minuten en daar was de eerste rivier al weer dus schoenen nat..alles voor niks gedaan nu waren m'n schoenen nat en m'n voeten deden zeer maar het liep wel beter zo..die zweedse meiden gingen wel heel erg traag en ik was samen met het opperhoofd voorop in hij wees naar boven en daar kwam er weer eentje aan zo'n zwarte diikke regnbui dus hurry hurry wij samen supersnel door de jungle schitterend zweten als een hok vol otters maar voor de bui waren wij binnen en daar een lekker bakje thee daar ben ik m'n oren maar es gaan schoonamken en dat vonden ze zeer intresant dus heb ik hun er ook een paar gegeven van die wattenstaafjes en die twee opperhoofden maar peuteren in hun oor en wat doen die gekken..hihihihi zaten ze het op te eten..echt van die aapjes weet je wel die nog nooit zoiets gezien hebben en overal aan proeven ..toen m'n verbandtrommel erbij om die voetwonden te verplegen en ik een beetje in sigarentaal uitleggen waar alles voor was en hun wouden wel es zo'n medicijn proeven dus heb ik ze maar een paar vitamine C tabletten gegeven en gezegd dat het voor hoofdpijn was ook kwam ik 2 condooms tegen dus elk eentje en da's moeilijk uitleggen natuurlijk ze snapten er niks van en wouden ze eerst al opeten echt lachen..nou na twee uur kawmen de anderen er ook aan..weer thee en lunch toen ben ik op bed gegaan want had wat hoofdpijn werd superwarm en wat misselijkachtig..dinner gemist want daar had ik geen zin in mar gelukkig werd ik de volgende dag weer gezond wakker mischien was het wel omdat ik halverwege de tocht zo dorstig was dat ik uit een riviertje een liter of twee heb gedronken..nou ja ik was weer oke dus dag 13 (28-11-99)wel weer om 5:00 wakker vanwege die klote kippen maar ja..effe douchen in een riviertje daarna ontbijd pancake en toast wel de hele tijd weer regen dus maar wat kaarten enz.toen lunchen rijst met een of ander iets en toen ging het gebeuren we gingen met z'n vieren op boomonderbroek-onderzoek uit de twee mannen(wij) de gids en het opperhoofd diep het bos in en daar een boompie van een meter of 10 kappen en dat voor twee onderbroeken daar werd de schil van afgehaald en deze wedr nog es gescild en toen moesten we met een stok dat ding platmeppen een stuk van 10 cm breed en 3 meter lang..na een tijdje was dat klaar en zou ik de rivier oversteken mazr er was nogal en sterke stroom vanwege het vele regenwater en ik donderde in een soort van kruising tussen een kaktus en een palmboom dus m'n hele arm lag open..dus toen maar via een boom de rivier over de arm in de hut wat repareren en klaar is kees wat kaarten en darna begon de elende er stonden wel tien man in een rij om een plijster,middeltje en weet ik wat te krijgen dus oke..ik de dokter uithangen entje wees naar z'n hoofd en trok een pijn gezicht dus hoofdpijn aha rennie ..hij een rennnie mar dit blijk tegen brandend maagzuur nou ja geeft niks verder waren er nog een paar beste wonden bij en sneeen deze wat beplakt met plijsters enz. en oke..toen dinner aardappels met schil best te eten die handel en daarna weer wat kaarten thee drinken en meer van dat soort van huis tuin en keuken dingen...maar het opperhoofd zat er wat verpieterd bij en steeds aan z'n oor wat was er gebeurd dat wattenstaafje wat hij gebruikt heeft heeft natuurlijk al dat rotzooi verder gedrukt dus deeed het pijn nou toen met zaklampen,veren,naalden en van alles in z'n oor aan het onderzoeken ja niet ik maar de gids deed dat en het was weer aardig klaar toen naar bed en dat was al beter dan de dagen ervoor ik kon nu wat beter slapen..o'j awat ik vergeten ben is dat ik nu in de jungle dat klamboe netje ook meost opzetten..dan alweer een dagje verder..namelijk dag 14 29-11-99 nu werd ik om zeven uur wakker mischien dat de hanen een feestje hadden en daarom niet zo vroeg kraaiden maar ik vond het wel oke zo..weer zo'n vreemd sago ontbijd geen bamboe dus maar sago wat bij ons brood en aardappels zijn is bij hun sago een soort boompje die ze maken uit de zogenaamde sagotree. daarna de spulletjes pakken en weer 3 uurtjes lopen naar de volgende hut daar waren we vrij vlot ..en kregen er direct lunch en thee toen begon het ook al weer te regenen dus maar wat kaarten met de locals en andere truukjes doen..wassen heb ik ook maar weer es gedaan na zo'n zweterige tocht..daarna werd er een armband voor me gemaakt in ruil voor een pakje sigaretten toen heb ik nog even wat boodschappen gedaan omdat we in een soort van minidorpje waren was er een klein shopie daar wat water en een deostick,pen,papier en watr snoepjes gehaald en weer terug weer wat kaarrten tot het diner werd geserveerd toen m'n klamboetje opzetten en slaapgerei in orde maken daarna gingen we naar een ceremonie een soort van jomanda achtige heeling waar de shaman's dansten (medicine man's) en er levende kippen werden geslacht..om een zieke jongen te genezen helaas mochten we geen foto's maken omdat andere journalisten dit al hebben verpest deze filmen en maken foto's en geven dan veel geld en dan verwachten ze dat van ons ook dus vandaar dat we dat maar niet gedaan hebben maar halverwege de avond kreeg ulrika een van de zweedse meiden ineens het op de heupen en wou direct weg dus gingen we maar ze kreeg namelijk het gevoel dat er een epilepsie aanval dreigde nou ja kan gebeuren nou dus toen maar naar onze hut en daar op bedje het was ook al een uur of twee want ik hen nog een brief geschreven aan m'n ouders dus vandaar dan de volgende dag 30-11-99 day 15 08:00 uur wakker ontbijd,douchen,spul pakken een kwartiertje lopen en toen 3 uur met een boot daarna weer een kwartiertje lopen en daar waren we dan al weer bij de volgende hut de hele dag klote weer weer regen enz. dus wat kaarten enz. toen na de lunch kwam al vrij vlot het dinner en daarna ben ik een vishengel gaan maken om mee te gaan vissen we zaten namelijk bij een of ander meertje in de buurt en ik was van plan om daar de volgernde ochtend te gaan vissen..dus vroeg op bed..want dag 16 1-12-99 ging ik om 06:00 uur van m'n nestje en vissen maar een stuk of 4 had ik er na 3 uur vissen toen naar huis voor ontbijd en daarna weer vissen een stuk of tien had ik er toen maar weer regen dus kappen met die handel toen ik terug kwam waren ze net klaar met tatoes zetten de andere drie hebben namelijk een tatoe laten zetten ik niet want dit is tegen mijn principes was wel mooi trouwens maar niks voor mij..met een veiligheidsspeld en een stuk hout werd hij gemaakt en een of andere vocht van een boom werd er in gebracht..toen lunchen en weerr even douchen en wassen wat kaarten en daarna waren onze zelfgemaakte onderbroeken klaar deze moesten eerst wat drogen namelijk nou dat was me wat jurgen en ik met de opperhoofd mee..hij uitleggen dat de twee potatoes en de banana erin moesten dus kleren uit en hij dat ding om doen en bij jurgen hetzelfde nou dat was met wat dikke witte reet natuurlijk ach what te hack..maar ik heb er wel foto's van dus die komen wel..maar wat gebeurde er na een tijdje de kinderen begonnen te lachen en zeiden patatoes hanging out....dus dat ding maar weer snel omgeruild voor m'n short triouser..toen dineren en darn atandjes poetsen en wassen en hadden we nog een intesante vraag avond er is dus ook es een dooie gevallen op die trip nou ja ze viel eerst en toen was ze pas dood dus niet een dooie gevallen maar iemand kreeg een epilipsie aancval en viel in het water en verdronk en l;atyer merkten ze pas shit waar is ze en toen was het dus te l.aat nou nog wat meer van dat soort verhalen van slangebeten enz. en toen bebn ik maar gaan slapen na wat bakkies thee wel veel muskieten...trouwens die nacht.. nou ik kap er eerst mee ik hoop zeer spoedig weer verder te gaan vertellen want ik zit nu namelijk op dag 23 en heb geschreven tot dag 16 dus later meer vanaf dag 17 t\m ....? ik hoop dat iedereen oke is daaro en tot de next letter.. vriendelijke groet van rasmoes.. o'ja na onderzoek ben ik er achter gekomen dat ze geen spreekwoorden kennen in het indonesies of engels..want als ik zeg bijv.. now you have the puppets dancing of...get for someone the banana's out of the fire of ...never look a free given horse in his mouth... small potts have big ears...the pot tells the ketel that he sees black..dan kijken ze je aan alsof je vraagt van hoeveel spaken zitten er in je fiets..? nou volgende keer onderzoek ik wel weer wat anders wat al wel hetzelfde is dat is dat het gras groen is.. nu echt ...de groetjes van radmer.. hallo sorry mischien is dit de tweede keer dat jullie deze mail krijgen maar mischien ook wel de eerste keer vandaar dat ik het risico niet wil nemen..en hem desnoods twee keer stuur... vriendelijke groet van R.kuipers traveltours cop. alias privegids van dhr. R.C.P. KUIPERS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 311244

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: