Kuipers in Cambod-nee uuhhh ja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van radmer kuipers - WaarBenJij.nu Kuipers in Cambod-nee uuhhh ja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

Kuipers in Cambod-nee uuhhh ja

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

18 Januari 2000 | Cambodja, Phnom-Penh

beste aardbolgenoten,
vanuit een zonnig cambodja presenteer ik jullie deze 14e ditie van radmer's reisbelevenissen ja het begint al weer op te lopen wat k's betrefd maar dat moet ook ik zit niet voor niks uren te tikken om en details te vertellen wat er allemaal weer gebeurd is over weer gesproken dat is hier altijd fantastisch dus waarom de mensen hier niet voor een zonvakantie heen gaan dat snap ik niet. nou ook wil ik eerst alle mensen even bedanken voor de felicitaties die ze verstuurd hebben helaas weet ik niet precies iedereen's verjaardagen dus het kan zijn dat ik sommigen vergeet maar ja dat moeten jullie me niet kwalijk nemen ik wordt tenslotte ook ouder ik zal trouwens maar snel de radiatorverf uit de kast halen..(snel beginnen)want ik heb geen tijd om mijn tijd hier te verspelen..dus daar gaat ie
dag nr. 59 dat was de 13e januarie na het internetten heb ik een brommertje geregeld weer terug naar het guesthouse dat brommertje regelen is altijd best fun eerst zeggen ze 3000 riel dan doe ik net alsof ik een hartaanval krijg en gaat de prijs al naar 2000 dan zeg ik 500 daarna draait het meestal op een 1000 a 1500 riel uit da's 60 a 90 cent nou dat brommertje heeft me daar netjes afgeleverd want dat wil ook nog wel eens mislopen dan spreken ze nog minder engels dan een
dooie japanse bergsprinkhaanara en knikken ze alleen maar van ja ja dan beginnen ze te rijden en dan moet ik schrijf-benen note-bene zeggen waar ze heen moeten welke straat maar ja hoort erbij ze zijn natuurlijk ook niet altijd zo slim als mij nou eenmaal bij dat guesthousse daar m'n rugvrachtwagen weer ingepakt en op naar de bus de bus naar shinoukville waar dat in vredesnaam ligt..??? ik doe altijd maar wat maar na een uurtje of 4 a 4,2 kwamen we aan daar weer een brommertje genomen naar mealy cheanda guesthouse dat was me toch een bende ze waren de zaak aan het verbouwen en ik kon een 15 US$ kamer krijgen voor 5 US$ met een sierdouche en bad om het maar zo te noemen er kwam minder water uit dan de kraan dan uit een uitgedroogde spons
maar ja dat werd de volgende dag gefix zijden ze om een uur of 18.00 ben ik naar het treinstation gegaan en daar wachten op de trein ..na 5 minuten kwam er iemand die zij dat er vandaag geen trein kwam..dus weer terug naar het guesthousse en daar zag ik de rest van m'n reisgenoten al dus met z'n allen wat drinken en eten ik heb lasagne genomen want had nog steeds wat problemen met de gezondheid de engelse jongens hadden al een kamer dus kwam er een honggaar bij me op de kamer dit was me ook een exemplaar hij vertelde dat ie ook in europa geweest was in de begin 90 jaren..wij hebben een soort van tienertour hij heeft de asielzoektour uitgevonden..onder het motto politiek vluchteling heeft ie een paar jaar door europa gezwerfd nederland was de beste plaats want daar kreeg ie een huis inc. betaalde rekeningen en ook nog es 450,- zakgeld per maand..nou ik was heel erg kwaad op die gast heb ik hem ook verteld dat we daar nou belasting voor betalen..maar ja die nacht slecht geslapen en ook een aantal keren naar het toilet geweest en zweten m'n hele bed lag vol met zweed dat is niet zo erg als het eentje is met blond haar en anti-pannekoektentborsten maar dit was helaas weer ander zweed het enige voordeel wat ik nog uit deze nacht kon halen is dat we nu naar dag 60 kunnen da's de 14e van jan. om 07.00 wakker en om de dag te beginnen meteen maar drie keer naar't toilet ja t'is wat ik lijk bij tijden wel een toilet-0-fiel maar na wassen douchen met dat beetje water zou ik vertrekken want de stroom was ook nog uitgevallen nou hij zat er nog wel in maar deed niks meer maar het werd snel gefix en dus toch maar blijven als ontbijd twee stukjes geroosterd witbrood zonder iets twee koppen thee zonder iets en 1,5 liter water daar heb ik 3 zakjes ORS doorheen gemangd en toen was ik weer op normaal vochtpijl toen een hele discusie om die hongaar wijs te maken dat het superslecht is wat ie gedaan had daarna de was weggebracht en naar het postkantoor daar snapten ze er geen zak van wat seapost is ik had op het laatst al een half stripboek getekend waarin een bootje met post van cambodja naar nederland vaarde maar nog niet snappen toen naar een ander postkantoor daar snapten ze het ook al niet daarna naar een duikshop maar er was niemand en ik vroeg naar prijzen en duikmogelijkheden maar weer i no understand ik dacht ook ach mens duik naar de maan nou toen maar onder het genot van een glaasje red-bull wat lezen over vietnam in m'n lonely planet ook nog even de markt zoeken..o jee ik hoop dat het wel duidelijk is dat dit zich afspeelde in shinoukville een kusplaatsje van cambodja nou na de markt waar ik een paar slotjes gekocht heb niet van die kastelen maar die kleine dingen waarmee je iets kunt beveiligen tegen diefstal na nog wat rond te hebben gelopen ben ik terug gegaan heb nog wat geschreven en toen naar het strand daar kwam ik een paar bekenden tegen die ook dezelfde kant uit reisden die hongaar en een amerikaan en een echt nederlands paar ook wel stel genoemd de middag doorgebracht met wat kaarten,zwemmen,languit liggen en net doen als je aan het zonnebaden bent en wat lullen over van alles en nog wat nou om een uurtje of 17.28 weer terug daar even douchen de rest in orde brengen en aan tafel daar een noodlesoepje gehad met vegetables dat is het engelse woord voor groenten was lekker toen nog wat rondgehangen in wat andere drinkgelegenheden en daarna op bed de rest van de groep zou de volgende morgen vertrekken met de trein maar mijn was was nog niet klaar dus zou ik een dag later gaan dus na weer in het bed te zijn gedoken om dag 61 da's 15-1-2000 in te vieren werd ik om 09.00 wakker eindelijk eens goed geslapen geen toiletbezoeken nou na een ontbijdje de hele tas maar eens gereorganiseerd nu heb ik alle non-kleding hohoho..nu niet denken dat ik een reisend klooster ben maar ik bedoel de dingen wat je niet kleding kan noemen ze gebruiken dit non woord ook bij bijv. non-food area doet me herinneren aan de baas van portena waar ik aan het werk geweest ben bij z'n nieuwe loods in heerenveen hij zij ook deze grote hal is voor non-food dus ik zij nou die nonnen die vreten nogal wat als daar zo'n grote hal voor nodig is..nou hij snapte er geen bal van maar ik ben aan het afdwalen dus zal nu snel terug naar the REAL world de nietkleding dus onderin en de kleding in een ander vakie toen de hele handel verhuisd naar een dormitory waar 2 nederlanders in zaten en nu dus 3 toen naar een of andere speelparadijs een hal met computerspelletjes daar de hele dag vertoefd daarna terug en een dineetje pakken spare ribs nou ja spare ribs waarschijnlijk van een oliefant want ze waren nogal olie-ig en het waren maar 2 botten ik vind het meer weg hebben van een karbonnatje daarna de rekening betaald en een busticket gekocht naar pnhom penh voor de volgende dag nou toen maar eens testen of het bed wel beslaapbaar was dit was oke dus sliep ik dag 62 in zonder problemen wel al om 06.43 wakker dus douchen de rotzooi inpakken en wat over voetbal lullen met de andere twee nederlandse jongens eentje was vitesse fan en de andere een ajaxsuporter...pfff..ik heb ze nog gevraagd als ze de prijzen ook omlaag deden omdat ze volgend jaar 2e divisie spelen..maar het was wel gezellig ook nog tijd voor een ontbijd daar zat een andere nederlander die een vrouwtje op de kop had getikt in een barretje waarschijnlijk zacht want ik zag geen beschadigingen op haar hoofd hij vertelde het laatste nieuws dat rintje eerste was in't klassement enz. nou na een eind weg te hebben gekletst begon de tijd te dringen net zoals de mensen die in de bus moesten een uur later dus ik ook..nu ga ik niet staan dringen want ik had een kaartje met de seatnr. erop na een uur of twee een pit-stop nu is 27 minuten wel wat kort om even te pitten maar om het woord pit-stop een eer aan te doen bestelde ik rijst met paprika waar de PITTEN
nog in zaten na weer twee uur rijden dacht ik dat we over een slang reden want ik hoorde ineens een gesis maar een lekke band dus aangezien we al ergens in pnom pen reden ben ik maar uitgestapt en heb een brommer genomen ja ik neem liever een vrouw dan een brommer maar dit was wel makkelijk om je te verplaatsen dus naar het guesthouse..Same Same but different gerden daar was een kamer gerserveerd toen wachten tot de rest kwam dus ben ik maar gaan vissen maar weer niks gevangen op een gegeven moment kwam marcella,wayne en mathew dus met z'n allen wat dineren en daarna wat kaarten ook nog wat film kijken maar deze heb ik om 23.55 verlaten en ben naar bed gegaan ik was namelijk bang voor comotie omdat ik om 00:00 jarig was en ik hou niet zo van die poppenkast dus snel wegwezen op bed en naar dag 63 da's de 17 van januarie om 06.40 al wakker een ontbijdje koffie en wachten op wayne en mathew..marcella was vertrokken naar vietnam dus toen mat en wayne er waren naar de chinese ambasade mijn paspoort zou pas de volgende dag klaar zijn mar ik wou proberen wie weet was ie al klaar en ja hoor met een mazzeltje was ie klaar betalen die handel en toen maar weer naar de bank want die visum daar gaan behoorlijk wat dollars in zitten na de bank ben ik naar het internetcafe gegaan daar m'n 14 mailtjes wat gelzen en beantwoord en toen weer terug naar't guesthouse daar een lunchje en toen naar een guesthouse om ons paspoort weer in te leveren voor het vietnam visum deze kunnen we woensdag ophalen en vertrekken dan donderdag naar vietnam nou ook nog wat foto's bij laten drukken van elkaar en toen lopend terug een wandelingetje van een uur ja m'n voeten zullen er wel van geschrokken zijn want meestal doen we alles per brommer was zelfs wel lekker om weer eens wat rond te lopen alleen is het altijd zo verekte warm nou in het guesthousse oei..onderweg kwamen we ook nog een supermarkt tegen allemachtig wat een prijzen..voor een potje met 5 zure haringen 16 piek en meer van dit soort prijzen nou ik heb 40 repen gekocht en deze wat uitgedeeld op straat aan kinderen na er zelf ook een paar op te hebben gegeten ja 3,50 US$ is niks voor zoveel repen en los verkochten ze ze niet nou in het guesthousse dus scheren douchen en in m'n mooiste tenu en toen op stap eerst weer even 15 minuten interneten want we moseten wat afspraken maken met marcella die in saigon is nu.. toen naar de pizzeria ik had ipv een medium twee small pizza's eentje met slami de andere hete everything dus veel spul erop mat en wayne hadden een special herb pizza dit is een pizza met weed erin..een space pizza ja had ik dat al verteld dat de weed hier overal te verkrijgen is gratis zo veel je wilt..in kroegen staat het op de bar enz.. nou ik hou er niet van dus mij maken ze ermee niet gek maar ik ken figuren in nederland die als ze dit horen meteen een ticket cambodja boeken maar ja na die pizza's en een biertje ik ook het was maar eentje maar dit was omdat de jus orange niet te zuipen was en nu konden we mooi toasten op mijn verjaardag ook was er een voetbalwedstrijd live te zien barcalona tegen zarragosa of zoiets nou ik wou betalen maar dat mocht absoluut niet dus betaalden hun het..engelse traditie zeiden ze toen hebben we afgesproken dat ik dan de eerste paar drankjes zou betalen want ik was kwaad omdat ik zei ik betaal het eten ook nog bijna ruzie erom maar dat was meer omdat het geld over de tafel vloog van hier pak nu maar aan dat geld enz. nou toen op kroegentocht dat is me ook wat heel cambodja zit echt vol met hoeren elke bar tjokvol..er is eigenlijk maar een bar waar niet de hele tent vol zit met hoeren dus daar heen daarna wat anders zoeken maar zoals gezegd alles vol met prostituties op een gegeven moment zouden we een tent binnen gaan we kwamen binnen was er een tribune gebouwd vol met vrouwen een bar was er niet alleen mar kamers dus snel weer weg en maar weer naar die ene bar daarna naar een koffiehuis daar een yogurtdranje genomen lassi heet dat hier da's yogurt met een smaakje en gecrunchd ijs en toen om een uur of 2 a 3 maar naar bed superlekker geslapen en vandaag da's 18 januarie 2000 dag 64 werd ik om 9.50 wakker snel douchen en naar dit internetcafe waar ik nu zit..
nou dat was het al weer vanuit een zonnig pnom penh dan ook nog het volgende wat ik vergeten was er was een jongetje in die bar en een klant vroeg of ie zijn stickie is drugssigaret wou ansteken dus hij stak hem aan en begon te kuchen dit was omdat er tabak door de drugs heen zat...pfff nou dan ben je ver heen lig je te kuchen omdat er tabak in zit normaal rookte die dus alleen maar puur weed ik dacht ook je beleefd hier ook wat net zoals dat raadsel over dat mijnveld
twee cambodjanen sloegen elkaar de kop in omdat eentje zij van: zie je dat daar da's mijn veld zegt de ander tegen een derde da's mijnveld
ja ik snap er zelf ook niks van maar ja het raadsel zal wel zijn dat het zo verwarrend is dat het daarom een raadsel is..
nou vervolgens heb ik ook al weer nieuwe plannen gemaakt wat betrefd de route enz. plan 1289 luid als volgt:
cambodja,3 weken vietnam , 3 weken china , 2 weken laos ,2 weken thailand, dan vliegen nar india of via burma dan 3 week india en vanuit bombay per boot of per vliegtuig naar mombasa/nairobie in kenia vanuit kenia zo naar onderen reizen naar cape town zuid afrika en vanuit cape town ergens mid augustes terug vliegen naar nederland hier een tijdje maand ofzo vakantie en werken m'n saldo aanvullen en dan naar ecuador zuid-amerika en hier wat rondreizen door zuid-amerika
dan ben ik dus vlak voor st.nykstermerke weer thuis en kan ik mooi aan de slag..
maar zoals gezegd is dit een plan en het heet niet voor biks plan 1289 omdat het per dag veranderd..maar beter een plan dan geen plan..
nou ik hoop dat jullie weer genoeg leesvoer hebben aan deze brief de volgende brief komt weer uit een ander land tenminste dat mag ik hopen want na 10 dagen p p heb ik hier wel genoeg gezien
iedereen be carefull en tot mails of de volgende brief..
bedankt en groetjes van Radmer kuipers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 311314

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: