CHUK NOEM NAM MAI ( gelukkig vietnamees nieuwjaar) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van radmer kuipers - WaarBenJij.nu CHUK NOEM NAM MAI ( gelukkig vietnamees nieuwjaar) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

CHUK NOEM NAM MAI ( gelukkig vietnamees nieuwjaar)

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

05 Februari 2000 | Vietnam, Hanoi

hallo beste uhh..niet analfabetische bekenden,
Vanuit een rustig Hanoi wil ik jullie vanavond mijn 19e editie van mijn reisverslagen serie presenteren ik hoop dat ik deze keer ook weer alles in geuren en kleuren kan vertellen en niks vergeet zoals ik dat in brief 17 heb gedaan ik ben toen namelijk vergeten dat ik een grafetie sessie heb laten uitvoeren op mijn twee teenagels ja dit is gebeurd op de boottocht van mama hahn een teen is in de vietnamese vlag gelakt en de andere in de nederlandse ja ze zeggen wel eens je bent gek..maar ik wil dit wel bewijsen vandaar dit vreemde maar ik denk dat die kleurtjes binnen een jaartje wel weer weg zijn..
oke verder ben ik niks vergeten gellof ik..als ik al wat vergeten ben dan hoor ik het wel..oke nu zal ik niet te lang meer gaan voorspel houden..trouwens over voorspel gesproken de laatste twee brieven waren nogal aan de schuine kant..ik bedoel er werd nogal wat seksistisch in verteld met die australische.....o'ja die australische begint me trouwens ook behoorlijk op de zenuwen te werken...bij alles wat je koopt of besteld wil zij er wat van proeven ik heb hier een stronthekel aan tenminste als het te vaak gebeurd ..ja mijn opinie is dan...koop het zelf op bestel het zelf...ik kan me nog goed mijn jeugdige Anton-knoop affaire herinneren ik kocht toen een patatje..toen ik 11 jaar was dat was dus een hele investering en toen kwam mr. knoop een behoorlijk deel van mijn patatje weg vreten ik heb toen die hele bak in z'n gezicht gegooid ...nou het duurd niet lang of er gaat weer zoiets gebeuren..maar goed ik zal ook niet te zeikerig doen want ruzzie is het laatste wat ik wil..het eerste wat ik nu wil is de radiatorverf uit de kast halen dus beginnen..met dag 78 dat was 1-2-2000..na het schrijven van briefje nr. 18 ben ik naar de Tam tam bar gegaan en daar heb ik wat gedronken en we zouden met de hele club gaan eten na het happy hour dat was afgelopen om 21.00
maar om 21.30 zaten we er nog en toen begon m'n maag de ramelen als een vrachtwagen vol rammelaars die van een berg af stort...dus ik ben er toen alleen op uit gegaan naar een wat vaag restaurantje daar heb ik een soort van doolhofmenu besteld dit had 7 gangen...dus smikkelen maar het waren allemaal kleine gangetjes maar in totaal had ik m'n buikje weer bevredigd ..op een gegeven moment kwam er een soort van dorpsgek-lookalike aan dit is een halve gare die net nog niet gaar genoeg is om de echte dorpsgek te zijn hij had een Kerkuil in z'n handen ja hoe ie daar aan kwam mag joost weten maar ik vond het vrij intresant allemaal hij heeft hem wel weer vrij gelaten trouwens..
ik snap niet wat een kerkuil hier te zoeken heeft want kerken zijn er hier bitter weinig het staat hier vol met van die tempelrotzooi en padoga's of zoiets ja wat dat betrefd zullen er in Urk wel een grote populatie met kerkuilen zijn nou na het dinee ben ik maar weer het stadje in gegaan en daar kwam ik net de hele club tegen ze stonden een baguette tentje leeg te eten daarna wat in verschillende kroegen rondneusen en wat pool spelen..daar heb ik Big joe ontmoet ja dit is echt iets bijzonders een van die engelsen ...Sean heeft namelijk een zeer bijzondere teen deze is echt supergroot ongeveer 10 cm lang..heel vreemd het lijkt wel wat op een duim die de weg is kwijtgeraakt maar ik heb er een foto van dus kunnen jullie later dit bewonderen nou om 01.00 ben ik naar het hotel gegaan..ondertussen ook al weer een datumverwiseling plaatsgevonden..en wel is het op deze dag de tweede van de tweede van de tweede duizend jaar...in mijn geschiedenis ook wel dag 79 genoemd..om 09.00 wakker wat praten over kopetjes en kalvjes met z'n allen..dit zijn marcella,fransisca en mathew en ik ..die met z'n vieren een kamer delen..na dit gebabel even een douche aankleden inpakken betalen en uitchecken de bagage in de wachtruimte van het hotel zetten en rustig op zoek naar een geschikte ontbijdplaats hier even een noodlesoepje verorberd en ook maar een kaart geschreven ja dit rijmt helaas niet maar ja..toen was het weer tijd om even wat te onderzoeken op internet maar het leek wel of dat hele internetcafe verdwenen was..toen kwam ik richard en sean tegen die twee engelsen richard lijkt 100 % op die huisgenoot van hug Grant in de film Notting Hill..een komisch gezicht dus en hij doet z'n gezicht wel eer aan want het is een toffe gast..nou daar dus even een klein babbeltje mee en toen weer verder op zoek naar dat onvindbare internetcafe ..wat nog steeds weg was na een tijdje zoeken had ik een andere en daar even een dagelijks briefje aan mijn internet-reis-vriendin Wendy..ik heb hier elke dag een klein babbeltje mee en dit is wel leuk..nou na dit gebeuren ben ik een lunchje gaan scoren ja het is me wat dan eet je drie dagen niks en nu zit ik hier een lunch,onbijt en diner per dag te verorberen..maar ja het is allemaal anti-dik-word-voedsel gelukkig..dat kaartje dat ik geschreven heb heb ik ook meteen maar gepost want in het wilt staande brieven bussen heb je hier niet die worden anders leeggestolen de postzegels worden er van afgehaald en weer verkocht..nou in het postkantoor zal alles wel goed komen hoop ik toen begon ik me wat te vervelen want het was nog 2 uren wachten voordat we de bus naar Hue konden pakken dus moest ik wat uitvinden en toen ben ik maar bij een kapper binnen gestapt daar voor 8000 dong is 1,10 me laten scheren ja het waaide niet zo hard dus er stond nog steeds haar op m'n kin..nou na weer zo glad als een paling te zijn ben ik weer verder gelopen toen kwam ik een hairdresser tegen deze lokte me naar binnen voor een Knipbeurd nou vooruit dan maar want ik verveelde me toch..maar aangezien ik net naar de kapper was geweeat viel er niet veel te beknippen ..en dat was ook wel te zien want hij was wat aan het sierknippen die schaar maakte een lawaai als een motor uit 1949 maar er werd niet geknipt..nou ja mijn gemiddelde..(ga naar de kapper cijfer) stijgd hierdoor wel weer..naar ongeveer 1 keer per 5,84 weken
toen was het al weer tijd om de rugzak op te halen en per brommertaxi
naar het sinh cafe waar na een half uurtje wachten de bus verscheen waar we in moesten deze keer een mooie grote bus met weinig mensen dus veel ruimte na een uurtje rijden kwamen we in de bergen en hier was een opstopping een vrachtwagen was met een lekke band komen te staan in het midden van de weg wat we ook zagen was een bus met ik schat ongeveer 179 mensen erin dit was echt niet te geloven ..we lagen dan ook in een breuk ..niet net zoals die mensen in die bus maar onze breuk was van het lachen..ja naast de bestuurder zaten ongveer al 12 mensen..en dan uit elk raampje staken ook nog es 5 hoofden en dan nog alles wat daarbinnen op elkaar gestapeld moest zijn..nou na dit bewonderd te hebben weer verder en na een tijdje rijden kwamen we in Hue aan daar een hoteletje gevonden en toen op zoek naar een geschikt restaurant voor een dineetje na wat zoeken vonden we er een en daar lekker eten en toen ben ik m'mn foto's gaan ophalen en heb ze ook meteen maar beschreven van wat waar en wat waneer was hierna op bed gedoken en de volgende morgen om 08.30 al wakker dus ook een dag verder in mijn reisgeschiedenis en wel dag 80
3-2-2000..na een kouwe douche die eigenlijk warm behoorde te zijn maar ja zoals ik langzamerhand gewend ben kun je hier toch geen reet van op aan..ook heb ik me maar even aangekleed en toen snel naar het eerste de beste internetcafe want Heerenveen had de afgelopen nacht tegen ajax gespeeld en nu het zo goed gaat..nou ja behalve dan tegen sparta...ben ik elke keer reuze nieuwsgierig naar hun resultaten..met een 1-1 tegen ajax was ik half teverden..toch maar weer een puntje..
hierna heb ik wayne zijn foto's aan het sorteren geweest om te kijken wat ik wou bijbestellen na dit te hebben uitgezocht heb ik ze meteen bij laten drukken en hierna met z'n allen een ontbijdje gaan halen toen inpakken en uitchecken want we gingen deze avond met de trein naar hanoi..toen een partij fietstaxi's huren en naar de verboden stad daar werd een entree gevraagd van 5 dollar en aangezien het toch al een verboden stad was ben ik maar niet naar binnen gegaan en hebben we met z'n vieren wat rondgelopen en een paar andere bezienswaardigheden zoals supergrote kannonen bekeken daarna de fietstaxi weer gevraagd en die bracht ons naar een pagoda..of tempel..nou ja zo'n oud dingen met die religieuze toestanden dit bewonderen en toen terug met de taxi..en een lunchje eten hier hadden ze heerlijke aardappelsalade daarna hebben we ongeveer een uurtje voetbal gespeeld met een soort badmintonschuttle met een veer erop..
dit is een populaire sport in vietnam..met het zweed op het hoofd zijn we snel wat gaan drinken in een bar en in deze bar zijn we ook maar meteen gebleven tot een uur of 22.00 en het was me daar gezelig wat poolen en wat ouwehoeren en dan die drank..pff..de hele bar stond vol met flessen bier en daar stonden ook een paar lege waterflessen tussen van mij...nou toen wat broodjes inslaan en drank inslaan ik heb ook een fles gekocht met koffielikeur 25 % maar na een slok heb ik toch maar besloten om het hem Niet op een zuipen te zetten en heb de fles weggegeven..toen met onze backpacks en de hele rotzooi naar het station daar had de trein natuurlijk weer een vertraging opgelopen en hebben we in de stationsrestauratie een feestje gebouwd
ondertussen was het al na twaalven dus ook een nieuwe dag..en wel dag 81 en dat is 4-2-2000...om 01.00 ariveerde de trein ipv de verwachte 23.30..nou snel de trein in naar onze plaatsen maar na een kwartiertje rijden ben ik samen met wayne de trein gaan verkennen en toen zagen we dat er allemaal lege slaapcabines waren dus hebben we besloten om zo'n cabine te veroveren hup met z'n achten in een zespersoonsslaapkabine en feestvieren maar zingen en gek doen..ik probeerde te slapen maar dat kwam er niet van dus maar meezingen dan..om 04.00 kwam de conducteur hij was net niet dom genoeg om niet te zien dat we in een slaapcabine waren ipv onze stoelen dus moesten we 300.000 extra betalen nou dat is 3 dollar pp dus dat hebben we maar gedaan toen weer verder feesten en smorgens nadat iedereen wonder boven wonder blijkbaar toch in slaap was gevallen kregen we een bakkie met een of ander hondenvoer erin niet te vreten maar toch maar opgegeten ook kregen wwe water en cola...ja het werrd al een echt vliegtuig op rails..na wat kaartspelen in een andere lege cabine ben ik een soort van weddenschap begonnen met iedereen over hoeveel wagons er aan de trein zaten..maar nadat ik bij elf was belande ik in de keuken van de trein en mocht ik niet verder en ook met mijn beste combinatie van gebarentaal en engels en de paar woorden vietnamees kon ik niet loskrijgen hoeveel wagoins er nog bachter de keueken aanhingen dus werd de weddenschap als nietig verklaard..na nog wat uren in de trein te zitten kregen we ook nog een soort van dinee en daarna nog een paar uur rijden en toen na 18 uur belanden we in Hanoi
hier moesten we bij het verlaten van het station ons ticket laten zien..nou dit is helemaal vreemd gelukkig had ik mijn ticlket nog maar een jongen had hem weggegooid en moest bijna een nieuw ticket kopen..maar met veel gepraat en gedoe konden we het station verlaten zonder bij te hoeven betalen toen met een fietsstaxi naar een hoteletje het queenscafe allemachtig wat een ranzige kamers de wanden waren met cellotape bij elkaar geplakt en we moesten twee bedden met z'n drieen delen maar hier heb ik wat handigs op gevonden..de bedden tegen alkaar schuiven en dan ze zijlings gebruiken..dan kunnen er makkelijk drie naast elkaar ik was met twee australische...(helaas jongens) in een kamer ..snel na de rugzakjes te hebben gedumpt een plaats gaan zoekn voor diner dit vonden we al snel en na lekker eten zijn we meteen door gegaan op kroegentocht hier kwamen we de twee zweedse dames ook weer tegen..mmmmm...mmmmmm..om een uur of 22.00 zijn we de straat op gegaan het was namelijk oudejaarsavond in vietnam en china ..zij vieren het milenium namelijk op 5 februarie dat is dus de nacht van 4 februarie en dat was het nu..gigantisch veel mensen waren er op de been allemaal rond een groot meer in het midden van saigon..ik schat dat er minstens honderduizend waren en ik denk wel meer ik heb ze niet geteld..want ze lijken allemaal zo op elkaar en dan raak je snel de tel kwijt..vandaar anders was het geen probleem geweest hoor...nou we hebben maar wat rondgelopen en hier en daar een versnaperingetje gekocht ook nog een mat gehuurd om op te zitten we liepen over de straat alsof we sinterklaas waren allemaal kinderen om me heen..en na wat rondlopen hebben we om 23.50 een plaatsje gevonden om af te gaan tellen dit hebben we gedaan en om twaalf uur barste het vuurwerk los..het stelde niks voor het was zo'n kermisvuurwerk weet je wel...?wat de kermis in holland ook gratis weggeeefd..nou hierna maar weer een bar gaan opzoeken en daar nog wat drinken en toen ben ik om ongeveer 1.45 afgetaaid onderweg kwam ik nog een gebakswinkeltje tegen..ja dat kon ik niet afslaan..dus een mokkagebakje en een mokkaijsje....mmmmm...heerlijk..toen op bed..
helaas kan ik mijn laatste dag niet gaan vertellen omdat het nu al 23.15 is en dit internetcafe gaat sluiten vandaar dat ik het hier maar bij laat en de volgende keer wel vertel wat er vandaag dat is dus dag 82,...waarover ik nog niks hgeb geschreven...vertel...
oke ik kap er nu.. mee
heel veel groetjes uit Hanoi van radmer

de gebruikelijke ps:
uuuuuhhh...ik heb alles al verteld wat ik kwijt wou dus is deze ps niet nodig...

o'ja Ps:sorry voor de eventuele tiepvauwdten....