47 uur in de trein... - Reisverslag uit Chongqing, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu 47 uur in de trein... - Reisverslag uit Chongqing, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

47 uur in de trein...

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

15 December 2003 | China, Chongqing

dag beste lezers,
ja een beetje vreemd dit allemaal maar mijn hotmail doet het even niet dus
stuur ik jullie deze mail via de yahoo naar mijn hotmail en zal ik hem zodra
mijn hotmail het weer doet naar jullie toe sturen.ik heb ondertussen een paar mooie klotedagen achter de boeg.. dat komt ook
omdat dit een klote internetcafe is want mijn hotmail doet het niet en die
toetsen hier gaan zo stroef dat ik alles bijna 2 x moet intikken dan komt er
nog bij dat ik deze plek met geen mogelijkheid kon vinden en dat ik net uit
de trein kom waarvan ik dacht dat ie er 20-30 uren over zou doen maar dit
uiteindelijk 47 uur was!!!!!! ja dat ding is zeker via parijs gereden..
waarschijnlijk hebben we een paar keer een lekke band gehad en mischien was
het knipperlicht om de richting aan te geven aan vervangng toe.. dan zat ik
daar nog met 5 andere chinezen die ik niet kon verstaan.wacht even ik ga verhuizen naar een ander internetcomputer..hopelijk tot zo
zo daar was ik al weer.. heb nu toch een super de super computtertje.. ja
beste mensen het kost wat maar dan heb je ook wat.. ik zit er nu heerlijk
relaxed bij in een faitaul en met een lekker muziekje op mijn koptelefoon..
wacht even dan bestel ik zo even een massage voor mijn nek zodat ik wat
beter kan doortype.. nee maar even zonder dollen.. ja geen roeiboot want dat
roeit zo moeilijk als er geen dollen inzitten. nee k'zit nu een stuk beter
en kan mijn hotmail al weer openen en heb al even gecheckt dat heerenveen
gelijk heb gespeeld en een penalty heb gemist..
ja fokke de haan zal wel gedacht hebben laat ik die penalty maar niet nemen
door een nederlander want dan gaat ie toch mis.. en nu heb ie een door
geloof ik slakkofiets laten nemen en is ie ook mis!!!! jammer.. maar toch
een puntje.. nou goed ik ben dus net uit de trein komen rollen met af en toe
gevaar voor eigen leven maar daarover straks meer..ik was gebleven in xi'amen waar ik heb geinternet bij mijn neef tjerk en
daarna de stad in ben gegaan. daar zou ik me weer bij het postkantoor laten
afzetten en heb zo in sigarentaal chinees de taxichaufeur de weg gewezen
naar het postkantoor.. ja eenmaal onderweg kwam de weg me niet bekend voor
en dacht ik al hier is stront aan de knikker.. en ja hoor de meter van de
taxi ging maar hoger en hoger.. niet dat ie het dak uit ging maar het bedrag
erop.. ik ondertussen eens even mijn kasboek checken en daar zag ik dat ik
de vorige keer 11 yen betaalde om naar het postlantoor te komen. nu was dat
ondertussen al 21 en was ik er nog niet.. gelukkig zag ik het treinststion
en zag ik dat we een heel eind uit de buurt waren en heb ik die chaufeur
duidelijk gemaakt dat ie helemaal verkeerd zat en als de sodemieter terug
moets.. dus hij wat ping-pang-slausaus praten en weer omkeren. uiteindelijk
geraakte ik na een rondrit door de stad bij het postkantoor en stond er
geloof ik 60 op de meter ofzo.. ik had 20 in gedachten want normaal zou
het 11 zijn. maar hij had wat rondgereden. dus gaf ik hem een pen en liet ik hem
opschrijven wat ie dacht wat goed was.. hij zette 20 neer precies zoals ik
in gedachten had... dus betaald en daarna eens even de onozelaar uithangen
en ja dat is moeilijk als je zo slim bent als ik.. het plan was namelijk om
gewoon wat dvd's tye kopen en die naar nederland te sturen zonder te weten
dat dat illegaal is of niet mag.. dus hup eerst 10 dvd's gehaald voor 110
yuen dat is 11 euro.. daarna naar het postkantoor en een doos aanwijzen waar
ze in pasten deze kreeg ik en ik deed de 10 dvd's erin en gaf ze aan de
postman terug.. deze ging er mee naar een college om waarschijnlijk te
vragen of dat wel mocht.. ik weet natuurlijk niet wat ie zij maar de doos
ging dicht met twee van die linten er omheen toen kreeg ik een formulier ..
dit was in het frans.. ja nu ken ik helaaml geen frans.. ja wel een paar
fransen uit st.nicolaasga maar ik bedoel de taal.. maar goed er stond wat in
het frans wat voor mij net chinees leek iets van dexpurteur en destineur..
ja weet ik veel had wel in de gaten dat het waarschijnlijk de afzender was
en de ontvanger maar dacht ik vul bij beide maar hetzelfde in maar dan ben
ik zelf de ontavnger en ik ben er imnmers niet..dus een nieuw formulier gevraagd en hier als ontvanger mijn ouders ingevuld.
verder nog wat ingevuld en waarschijnlijk ook wat dingen niet..
uiteindelijk per avion verstuurd ja avion wie dat is weet ik niet maar die
gaat het naar nederland brengen geloof ik... ik moest wel effe 236 rmb
dokken wat 24 euro is.. het was 1,4 kg in totaal.
maar goed ik wil het eerst wel eens zien of dit aankomt dus hoop dan ook dat
als mijn ouders dat pakket krijgen ze mij even zo spoedig mogelijk bericht
doen.. toen dit gelukt was ..ja ben nog even vergeten te zeggen dat ik met
mijn domme kop natuurlijk ben vergeten wat voor dvd's het waren .
maar goed als ze aankomen kunnen mijn ouders me de titels wel sturen..
toen eerst maar eens even wat eten en mijn kasboek bijhouden.. ja ik hou van
elke cent die ik uit geef een boekje bij.. niet per cent.. maar bedoel een
boekje met alle uitgaven..
kzit nu gemiddeld op nog geen 40 euro perdag.
na even een colaatje en een maisklofje bij de kfc ben ik maar weer verder
gegaan en zo ondertussen nog een paar dvd's gekocht om mee te nemen in mijn
mapje.. ja nu stop ik er eerst mee met die dingen want anders heb ik straks
een probleem... maar goed daarna nog even wat door de stad heen gesjouwd en
toen maar weer eens terug gegaan naar huis met de taxi.. daar aangekomen zat
fisch al bij tjerk en femke en hebben ze geregeld dat er een ticket zou
komen naar chongqing.. daarna zijn we uit eten gegaan bij the people's
communist restaurant.. dit was lekker eten alleen hadden we een beetje te
veel besteld. maar het was dus heerlijk.. ook liep er daar een engeltje rond
die ik zo schattig vond dat ik er later nog mee op de foto ben gegaan.. ik
had natuurlijk mijn toestel weer niet bij me maar tjerk en femke gelukkig
wel en die hebben twee foto's gemaakt die ze mij gaan opsturen of dat ik ze later ophaal.
even later zijn we met een taxi naar een koffiehuis gegaan en hier hebben we
lekkere koffie besteld met een likeurtje erbij wat weer heerlijk was
natuurlijk... ook heb ik nog een spel gedaan met stenen die je in elkaar
moest leggen precies op 1 manier.. ja dat wou natuurijk in een keer!!!! dus
niet!!!! en na een uur gekloot heb ik het maar over gegeven en zou tjerk het
wel even oplossen.. ja ik kan je vertellen dat oploskoffie makkelijker
oplost dan die houten puzzel.
maar goed na twee bakkies koffie en een baileys ben ik samen met sjerk,femke
en fisch weer terug gegaan naar de universiteit en hier hebben we eerst nog
een paar telefoonkaarten gekocht ter waarde van 10 euro maar ik kon ze kopen
voor 3,5 euro dus dat is goedkoop en je kan er ongeveer 27 minuten mee naar
nederland bellen!!! dus dat eerst maar eens even gedaan toen ik thuis was
gekomen.. even wat mensen opgebeld en dat was leuk om ze weer eens te horen..
ja na 27 minuten waren die 27 minuten ook weer voorbij en zijn we nog wat
bier gaan drinken en daarna bent ik maar eens mijn nesje ingegaan.. het was
een stuk kouder dus heb ik het raam maar dicht gedaan en ben gaan slapen..
smorgens de volgende dag kreeg tjerk telefoon.. ja hij had er al 3.. nee ik
bedoel dat dat ding af ging en het bleek een assistent te zijn die een
ticket voor me had.. alleen zou de trein een paar uur later al vertrekken
dus .. ben ik na nog wat liggen maar mijn spullen gaan pakken en heb me nog
even gedoucht en al die verschijnselen er omheen. daarna een bakkie koffie
gedronken en toen belde de assistent van sjerk ook al aan met de ticket ..
deze betaald en daarna is ie weer weg gegaan.. hij wou geen fooi hebben.. ja
dat wil geen enkele chinees geloof ik.. mooi is dat.. dan weet ik dat voor
als ik in nederland weer eens te chinezen ga.. maar goed na een bakkie
koffie ben ik even wat broodjes gaan halen en heb ook maar meteen een echte
nep GUCCI zonnebril gekocht welke me eigenlijk te groot is.. ja ze hebben in
china alleen maar brillen die rechthoekig zijn of ovaal .. en geen ronde
brillen dit ivm de ogen van de chinezen die al op breedbeeld staan...
maar goed deze dure inverstering van 1,50 euro zalhet wel waard zijn..
zo ben ik met broodjes en zonnebril bij tjerk beland en hier heb ik alvst
een broodje gehad en nog even een foto van mijn neef gemaakt want volgens
mij was ie helemaal nog niet op de foto geweest. dus hij nog even snel op de
foto.. helaas kon femke er niet op want die lag nog te slapen... maar goed
daarna met een taxi naar het treinstation.. hier aangekomen was het een
grote bende.. ja wat een mensen.. sommige kochten een speciaal kaartje maar
ik had geen flauw idee waar dat voor was.. maar goed ik gokte erop dat het
een soort van vip lounge was waar je wat relaxer kon wachten en voorang
had.. dus heb ik het er maar op gewaagd en ook zo'n kaartje gekocht ja en ja
hoor daar zat ik al in de vip lounge.. alleen was er niet veel tijd meer dus
ben ik maar ingestegen in het treinstel.. hier aangekomen mijn bagagte even
opgeborgen en maar gaan zitten.. zat dit keer weer niet met 5 zweedse
schonen maar met 5 studenten cfhinezen die geen reet engels konden.. eerst
maar eens even met wat ping-pang-slasaus gebarentaal chinees gevraagd waneer
we in chongqing aankwamen.. ik schrok ervan maar na wat gereken kwam ik op
47 UUR!!!! ja ik had iets van 25 in gedachten aan de afstand te zien.. maar
goed die trein rijd in nederlandse begrippen van heerenveen naar leeuwarden
maar dan over maastricht!!! en dan nog een slagje erger.. ja ik had verwacht
dat we wel ergens het land uit zouden gaan.. na 47 uur!!! dan zou je zeggen
ben je ergens in???? reken eens dat als je vanuit nederland 47 uur in de
trein gaat zitten waar kom je dan uit...???? waarschijnlijk een halte verder want die ns doen anders niks dan staken...vertragingen en bladeren op de
rails gooien... maar goed dit ter zijde.. ik moest 47 uur zien te doden.. ja
da';s beter dan 47 beren of haaien.. maar goed eerst maar eens wat schrijven
lezen en eten.. ja ondertussen kon ik van de mooie vieuw genieten buiten..
toen het tegen de avond werd kreeg ik iets in de gaten waar ik niet blij van
werd.. een van de chinezen waar ik mee sliep in dezelfde cabine wees me erop
dat ie had opgevangen dat iemand me wou beroven of zoiets als ik sliep... ik
heb die chinees meteen verteld dat wie dat zou flikken beter maar vast
rouwkaarten kon gaan schrijven.. ja mischien heeft dat degene afgekeerd want
na een nacht zonder slaap was ik nog niet beroofd.. wel had ik nog 4 bier
gekocht en dacht die samen even te gaan opdrinken maar die anderen wouden
niet hebben dus heb ik er 3 zelf opgedroinken de vierde was ik mee bezig..
ik had hem op mijn tafel staan maar een chinees boven liet zijn theepot
vallen boven op de tafel en zo lag de fles bier op de grond en liep..uhh
stroomde... ja bier kan niet lopen.. eruit.. nou dat gaf me toch een zooi...
alles liep uhh stroomde naar mijn tas toe ... die werd helemaal nat van het
bier maar goed da's beter dan overvallen zijn.. mischien had ik het wel
verkeerd verstaan van die overval.. en bedoelden ze dat ze me zouden vragen
voor een overall....!!! maar goed die morgen werd ik dus levend wakker en
was het al weer licht.. behalve in de tunnels die we door gingen.. toen kon
ik iets veiliger slapen en ben zo zo'n beetje de halve dag op bed blijven
liggen.. ja wat moet je anders in zo'n trein.. maar goed ondertussen een
beetje vriendjes gemaakt met mijn reisgenoten voor deze trip.. af en toe wat
drinken en heb ik even aan het kaarten geweest aangezien ik alleen maar
kaarten bij me had met mooie vrouwen met dikke tieten erop was binnen no
time heel het treinpersoneel en alle passagiers bij me om te kijken wat voor
spel ik deed.. of om te kijken wat er op de plaatjes stond!!!?? maar goed
dit was wel even leuk.. ook heb een meisje nog in mijn vriendenboek
geschreven en heb ik met gebarentaal alles duidelijk gemaakt.. even een foto
gemaakt om erin te plakken later.. ja zo ging de tijd door en de trein ook..
af en toe eens kijken wat voor station we waren en zo kwam ik erachter dat
ie een hele grote omweg maakte naar waar ik uiteindelijk heen moest maar
goed als dat ding er maar zou komen..
na een tijdje werd het al weer donker en heb ik nog wat naar mijn kameraad
de walkman zitten luisteren en later ook nog liggen luisteren.. daarna op
bed gegaan en gaan slapen en niet-slapen.. zo de nacht weer doorgekomen.. af
en toe stopten we omdat ze een lekke band hadden ofzo.. of mischien het
knipperlicht van de trein vervangen.. de volgende morgen dat was
vanmorgen was het aftellen geblazen.. niet het glas geblazen maar het aftellen.. ja zo
kwam het tijdstip dat we aanzouden komen dichterbij.. zoals jullie al wisten
is de dichterbij familie van de aarbij en de honingbij.
maar goed na nog een paar keer eraf om te pissen was het bijna 12:00 en
zouden we aankomen.. ik was die morgen ook al aangekomen omdat ik wat
noodles had gegeten.. ondertussen stopten we nog een keer en was er een
gewapende overval op de trein maar gelukkig waren de overvallers de wapens
vergeten dus konden we weer verder.. ja zo belanden we uiteindelijk om een
uur of 13:00 vandaag in chongqing. daar aangekomen ben ik met een meisje
meegegaan en zou daarna een taxi nemen.. dit lukte aardig alleen raakten we
bijna betrokken bij een ongeval een taxi voor ons knalde tegen een bus op..
geen bus drop of beschuit of een kubus maar een stadsbus!!! ja knal was het
gelukkig mankeerden wij niks en konden we verder.. in de taxi had ik de
chauf al bekendgemaakt dat ik naar het pinxpangslasaus of zoiets hotel
wilde maar hij wilde me ergens anders heen brengen waar ie meer
profisie
kreeg.. ja daar trap ik niet in.. dus hup gewoon verder rijden naar de minzu
lu straat of zoiets dit heeft ie keurig gedaan en en heb ik hem betaald maar
liep ie met me mee het hotel in.. ja ik dacht even zit ik hier wel goed want
het zag er nogal luxe uit.. maar gelukkig hadden ze 6 persoons slaapkamers
voor 5 euro p.p. dus inchecken en maar hopen dat ik bij die 5 zweedse
voleybalsters in zou komen.. of in ieder geval een paar andere blanken..
maar nee hoor eenmaal op de 8e verdieping aangekomen was ik helemaal alleen
op die slaapzaal...snik snik.. nog geen toerist gezien... nou ja als ik
straks thuis kom zijn er mischien anderen bijgekomen maar ik heb het er niet
zo op.. nou eerst maar eens even een eitje gelegd en gedoucht daarna wat
knappe kleren aan en op weg naar een internetcafe.. en ja hoor ik dacht er 1
te zien aan de tekens en stapte ik een gordijnenwinkel binnen.. shit mis
dus.. weer verder en na nog een drogisterij-fitnesschool en een
drankenhandel te zijn binnengelopen was het dan eindelijk raak en zat ik
waar ik nu zit.. ja zat eerst op een andere stoel met een klote computer
maar ben verhuisd naar deze stoel en computer en hier kan ik me bnog wel
even vermaken... helaas is de brief al weer af en moet ik dus stoppen..
nou maar tot een volgende brief... ja als alles goed verloopt neem ik een
boot naar shanghai.. maar er zal wel weer wat mislopen en dat ik een
huwlijksboot boek ipv een cruise..
tot mails. en see ya..
dikke kus voor alle vrouwlijke lezers en een groet aan de mannetjes.. voor
de tranversitieten onder u een bescheiden handje...
uhh nog even een weet dingetjes in china:
wist u dat als je iemand respecteerd dan met het glas vanonderen
proost..

wist u dat als je iemand respecteerd enb bijv. een visistekaartje geeft dit
met twee handen moet aanrijken

wist u dat als je nog even tien minuten wacht er dan 10 minuten voorbij
zijn....

wist u dat als u nu naar rechts kijkt.. links niks ziet...

wist u dat dit bij mij niet zo is want er hangt rechts een spiegel...

nou genoeg zo ..tot later..

pinxianglo fanghaiholulu poynqingla ( niet vergeten om de bloemen
water te
geven ( in het chinees))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 311687

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: