2 oudjes aan het knokken - Reisverslag uit Shanghai, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu 2 oudjes aan het knokken - Reisverslag uit Shanghai, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

2 oudjes aan het knokken

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

23 December 2003 | China, Shanghai

Shanghai...( latijns vocalus sharkus ), P.R of China, 23th. of december, 2003

beste onderbroekdragers(mag ik hopen),
zoals u bovenstaand kunt lezen ben ik alweer verhuisd naar een ander dorpje
en zo ben ik dus nu in shanghai welke 15 miljoen en 1 inwoners telt ( die
ene ben ik momenteel ) ik verblijf in het astor house hotel vlakbij the bund
een soort van wijk waar ,,het'' gebeurd.
ben nog steeds in mijn eentje.. ja had laatst pech een lekke band en moest
naar de citroen dealer.. nee joh bedoel dat ik nog steeds alleen ben.. al
ben ik mijn neef sjerk en z'n vriendin femke hier wel tegengekomen in dit
hotel. verder heeft lucas s. alias schoonpa hier een kennis die me helpt met
het een en ander.. ze wou gister met me uit eten maar daar kwam ik wat te
laat achter en zodoende had ik al gegeten.. maar goed om de horens even bij
de koe te vatten zal ik maar van de wal steken en beginnen met waar ik was
gebleven in mijn vorige brief.. dat was in het plaatsje yichang waar ik in
alle vroegte mijn jubileumbrief nr. 10 heb inmekaar getikt..
vanhieruit ben ik terug gegaan met een taxi naar dat reisburo om het zo maar
te zeggen en heb daar mijn ticket opgepikt en betaald a 25,9 euro hierna heb
ik een short walk gemaakt door yichang op zoek naar een tent om wat te eten
een soort van brunch maar dat slaagde niet echt en toen ben ik maar terug
gegaan naar het hotel en zou hier even een douche nemen ja die deed het die
morgen niet.. nou ik mijn kleren uit en daar onder die douche en ja hoor
weer geen water..nou moeie boel is dat ik heb nog nooit zo'n duur hotel gehad(18euro) en dan niet eens water.. dus ik naar de chinese onbudsman van het hotel en met
gevarentaal.. ja gevarentaal was namelijk nogal pissed of dus was het even
geen gebarentaal meer.. maar het hielp allemaal niks want er staat pas om
18:00 weer warm water op.. tsja dan was ik allang vertrokken immers.. maar
goed toen maar even met een koud washandje en daarna snel de kleren in want
moest voor 12:00 het hotel uit zijn dit lukte allemaal mooi en zo ben ik
eerst maar eens even wat gaan eten ergens in een vaag restaurantje waar ze
ook koffie hadden.. hier maar iets aangewezen en dit bleek een goede keus te
zijn kreeg een gloeiendhete ijzeren pan met kip,rooie saus en rijst met
groenten en nog een sandwich.. ja een hele kluif.. als toetje mijn
malariapil want die had ik de dag ervoor niet genomen dus nu 12 uurtjes
later.. moet geen probleem zijn toch..? maar goed het duurde allemaal maar
lang daar want ik had waarschijnlijk iets besteld wat ze niet hadden en er
werd een chinees op pad gestuurd die met iets terug kwam en daarna had ik
mijn eten pas.. dus ben ik na het eten met grote haast naar het station
gelopen met mijn vriend backie ( backpack ) op'e rug kwam ik daar voor een
onaangename verassing te staan namelijk ongeveer 123.862 treeen.. ja geen
treeen bier maar treeen van een trap... mooi klaar mee.. toen ik boven was
lag ik bijna uit de tijd.. maar was boven daar was het treinstation en ben
ik gaan inchecken.. ik wist niet welk bed ik had en had natuurlijk net weer
een trein waar dat niet instond.. ja ze hebben tekens voor onder , middel of
boven... die vergelijk je dan met je kaartje en dan weet je welk bed. elke
wagon bestaat uit zo'n 13 hokjes met elk 6 bedden een trein heb vaak zo'n 17
wagons maar daar zitten ook wagons met stoelen bij.. een goederentrein heb
soms meer dan 60 wagons.. heb even geteld namelijk..
nou dat was,, the inside information ''weer ik heb maar gegokt dat het het
onderste bed was en dat bleek later een goeie gok te zijn.. er kwam nog een
getrouwd stel van 22-24 jaar bij me in de wagon. ik heb nog even wat te
bikken gehaald en wat te drinken en toen rijden met die schuit.. ondertussen
al weer snel vriendjes gemaakt met dat getrouwde stel en van hun kreeg ik
allerlei dingen aageboden te eten.. heb ik later maar bier voor ze gekocht
alleen hoefde dat meisje geen bier dus zat ik weer met twee van die grote
flessen.. later kwam er nog een paul de leeuw look-a-like chinees bij en
waren we met z'n vieren ik had eens even gevraagd met chinese gebaren en
tekens hoe laat de trein in shanghai zou zijn.. dat bleek volgens hun 43 uur
verder.!!!!! jeetje later bleek dat het 32 uur was.. zoals ze mij hadden
verteld. na wat muziekluisteren ben ik zo in de avond maar gaan slapen en
heb eindelijk een keer een nachtje goed geslapen.. ja door vrienden te maken
met je kamergenooten in de trein houden zij natuurlijk ook een oogje in het
zijl en wordt niet terwijl je slaapt alles gejat.. dus na een nachtje lekker
slapen ben ik de next morning wakker geworden en heb geloof ik zo'n 8 uur
muziek geluisterd en naar buiten gekeken en af en toe even een foto
genomen.. even later werd ik weer gevoed door het getrouwde stel maar die
gingen even later al de trein uit omdat ze op plaats van bestemming waren.
er kwam een andere man voor in de plaats.. maar al met al dus nog steeds
niet dat zweedse voleybalteam.. maar goed ik ben wat gaan liggen heb wat
gegeten en gedronken en muziek geluisterd tot we ergens bij een verlaten
stationetje aankwamen en daar heb ik toch weer wat gezien.. nou nou je houdt
het niet voor mogelijk. we stonden daar en er waren een paar mensen takken
aan het snoeien een ouwe man geschat 78 jaar een jongere van 45 en twee ouwe
vrouwtjes van 70 schat ik ze waren met een zaag takken aan het afzagen.. ik
was er al meer dan een half uur naar aan het kijken en opeens komt er een
ouwe man van 68 schat ik in een geel jasje en die begin me daar toch te
knokken met die van 78.. ongelooflijk.. ik weet niet waarom maar zomaar uit
het niets.. ja dit was me ook weer wat nou ze lagen op de grond en na wat
geschreeuw een paar klappen susde de boel weer.. even later kwam de politie
al op een moter aangezet en werd er wat gepraat.. ja waarschijnlijk had de
snoeiman een paar takken van de boom van de 68-jarige afgesnoeid en was deze
hier nogal pissed van geworden.. dat denk ik.. maar het kan ook zijn dat de
78 -jarige die nacht met de vrouw van de 68-jarige heb liggen kezen en dat
de 68e daar net was achtergekomen.. of dat iemand anders heb gezegd..bluf
dat je die 78-e een mep geeft tegen de 68e.. maar laten we het maar op het eerste houden...nou ik stond echt verbijsterd te kijken.. ja zo vredelievend werden daar die
boompjes gesnoeid en dan uit het niets een knokpartij.. nou ja zeg.. even
later toen we weer op de rals waren.. en weer wat sneller gingen heb ik bij
een station wat eten gekocht ja het was geloof ik al weer een uur of 18:00
maar dit eten was allemaal koud en niet echt te kanen dus hup het raam uit..
ja ze kwakken in china alles zo het raam van de trein uit.. er zitten soms
tralies voor dit zijn de zogenaamde schoonmoedertreinen.. anders worden die
het raam uit gemikt immers..
nou om de honger wat te stillen heb ik even later een maiskolfje gekocht wat
echt superheerlijk was. om ongeveer 21:30 kwamen we aan op shanghai central
station en hier heb ik een taxi genomen naar het hotel waar ik nu zit.. ja
ben eerst nog een stukje de stad in gelopen want daar zijn wat mider van die
afzet-taxichaufeur.. ja elke chafeur zet je af.. anders zou je immers in die
taxi blijven zitten maar bedoel meer dat ze op de stations je proberen te
naaien door hogere prijzen te rekenen en daarom loop ik altijd een stuk van
het station weg en neem dan een taxi.. nou zo dus bij het hotel gekomen...
ja die kennis van lucas zou wat voor me regelen mischien maar ze had niet op
tijd teruggemaild dus wist ik niet wat ze had geregeld en heb er een hekel
aan om met mijn backie de hele stad in de avond door te sjouwen dus ben maar
naar dat goedkope hotel gegaan en daar ingecheckt.. meteen mijn mail
gecheckt en gezien dat heerenveen weer gewonnen had.. ja waneer moeten ze
weer..? heb namelijk 4 treinen gehad en ze hebben 4 keer niet verloren.. 1
keer zat ik op de boot en toen verloren ze wel.. dus geen boten meer..
maar goed ik zag ook dat er een hotel voor me was geboekt alleen was ik net
ergens anders ingecheckt.. ja dat andere hotel was 17,8 euro en deze 5,5
euro.. dus na wat gemail blijf ik hier maar. daarna ben ik op bed gegaan en
werd gistermorgen weer wakker vrij vroeg al. ja ben maar gaan douchen.. er
lagen bij the way twee amerikanen op de kamer en twee jappen.. ja allemaal
mannetjes.. en weer geen zweeds voleybalteam.. de ene amerikaan snurkte zo
verschrikkelijk dat ik snachts wakker was geworden en dacht dat de jappen
het land weer aanvielen maar dit bleek dus niet zo.. de amerikanen zijn
s'ochtens vroeg vertrokken en ik ben na het douchen de stad in gegaan ik had
namelijk doorgekregen dat de twee dvd's aan waren gekomen en had nu groen
licht voor mijn dvd operatie dus ben ik maar even een paar dvd's gaan halen
en daarna een stuk of wat enveloppen ja kwam een vaag winkeltje binnen en
daar heb ik de man geholpen om de enveloppen uit de verpakkingen van de
kerstkaarten te halen en zo had ik later mijn eveloppen .. na een uur was ik
daar klaar en loop ik verder waar ze gewoon in pakjes van 10 klaar liggen...
nou ja.. was wel 5 eurocent goedkoper uit bij de kerstkaartman.. wat ik by
the way nog even vergeten was is dat ik eerst nog even bij de bank was
langsgeweest en nu definitief zeker weet dat ik met m'n pinpas niks meer
kan.. ik heb in het begin te vaak verkeerde codes ingetikt en zo dat ding
verprutst. maar goed na de enveloppen ben ik eerst maar eens even gaan
brunchen en heb die dvd's even reisklaar gemaakt.. ja had ze gekocht voor 70
eurocent per stuk... even later ben ik maar weer terug gegaan naar het hotel
maar ben eerst nog even langs het een koffieshop geweest nadat ik overigens
ook lijm had gekocht. hier even twee enveloppen met elk 1 dvd reisklaar
gemaakt. daarna naar het postkantoor en die twee enveloppen even verstuurd
en meteen ook maar een zooitje postzegels gehaald.. ja al met al kost het me
nu 1,97 per dvd om hem naar nederland te krijgen.nou goed toen terug naar het hotel en daar even mijn mail gecheckt of alles
gelukt was met de cancelling van het andere hotel etc etc. hier ook nog even
de lonly planet pagina gecheckt en sjerk en femke een mail gestuurd omdat
die vroegen waar ik zat in shanghai dus hun even een mail gestuurd.. net
verstuurd en wie lopen daar binnen..!!!! ja sjerk en femke die net uit
xi'amen waren komen vliegen. nou met hun nog even wat gebabbeld en daarna
ben ik naar mijn kamer gegaan en heb nog een paar dvd's reisklaar gemaakt en
even later gepost op het postkantoor. hierna de stad in om wat te gaan eten
en onderweg heb ik nog een paar muziek dvd's gehaald van oa: coldplay,simply red ,rem,queen,pink floyd,dire straits en nog een paar. daarna bij gino's
cafe wat gaan eten endrinken dit was best een luxe plaats achteraf want
moest 10,2 euro betalen maar goed had heerlijk gegeten gedronken en een
ijsje gehad.. daarna terug gegaan naar het hotel het was nu al een uur of
20:00 schat ik onderweg heb ik mijn foto's even laten ontwikkelen en nog
even op een soort van toeristenheuvel gekeken waar het superdruk was en je
een mooi uitzicht had op de stad en zijn grote mooie verlichte gebouwen.. na
een half uur waren de foto's klaar en ben ik naar het hotel gegaan daar nog
even mijn mail gecheckt en zag dat angel lee zo heet de kennis van lucas die
me helpt hier een beetje.. me had gevraagd mee te gaan te eten die avond
maar ik las deze mail pas toen ik al gegeten had en het al te laat was dus.
ja jammer heb haar terug geschreven dat we anders een andere dag gaan.. zo
na het internet nog een biertje gedronken en op de kamer nog wat aan het
postzegelplakken geweest en daarna om een uur of 01:00 op bed gegaan.
ik was nu nog maar met z'n tweeen op de kamer want de twee amerikanen waren
weg en er was ook 1 japaneer verdwenen. ja lekker geslapen vanacht ..
vanmorgen een uur of 09:00 wakker gedoucht en wat geontbeten en daarna deze
brief gaan schrijven.. ga zo de stad even in plakband halen en vandaag
verder niet te veel bijzonders doen.. morgen mischien even naar het chinese
sex museum en naar het grand hyatt hotel op de 87e verdieping wat drinken!!!
mischien nog een boottochtje er achteraan.. maar dat horen jullie in mijn
volgende brief wel..
groetjes en tot mails
afz. radmer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 312069

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: