treintje van hanoi naar saigon - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van radmer kuipers - WaarBenJij.nu treintje van hanoi naar saigon - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

treintje van hanoi naar saigon

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

09 Januari 2004 | Cambodja, Phnom-Penh

dag beste wel-eens-een-grasspriet-gezien-hebbenden,

zo daar was ik al weer met brief nummer 18 nu vanuit weer een ander land
namelijk cambodja... nou die napalmen die ze hier een jaar of 30 geleden
hebben neergedonnderd zijn zeker nog niet uitgebrand want het is hier
bloody-hot.. ja ik schat zo'n 25-30 graden.. da's al behoorlijk schuin...
uhh warm of niet..??? maar goed zoals jullie aan het briefhoofd kunnen zien
en ook aan de drie vorige briefhoofden kun je zien dat ik flink de sok erin heb..
maar da's niet verkeerd toch.. ben hier oa om te reizen.. nou da's aardig
gelukt de afgelopen dagen.
zo heb ik al weer in een trein gezeten en twee bussen.. maar goed ik zal
niet te lang voorspel houden en maar beginnen in hanoi waar ik m'n laatste
brief heb geschreven tegen dinee-tijd.
nou na het schrijven ..uhh tikken van de brief eerst maar eens terug gegaan
naar het hotel en daar maar besloten om wat indiaas te gaan eten want da's
me wel goed bevallen... en aangezien ik toch in vietnam was leek me dat wel
toepasselijk....uhhh hoe kom ik daar nu bij...??? nou maakt ook niet uit had
er gewoon zin in dus eens even een restaurantje uitzoeken en een
brommercoureur regelen die me er voor 25 eurocent heen wou brengen.. dat was
zo gelukt alleen zat ik bij een of de andere stevie wonder achterop de
brommer want hij reed helemaal verkeerd en zo zijn we de hele stad
doorgevlogen om op het laatst per ongeluk ook nog goed op de plaats te komen.
daar was ik de eerste klant en ben maar begonnen met bestellen van weet ik
wat.. ja weet nu wel wat NAAN is da's Brood en garlic naan is knoflookbood..
die als voorafje en een of de andere kip masala hier-aan-m'n-toto-kaboem-beng als hoofdgerecht besteld met plain rice,.. ja
dacht dat dat uit een vliegtuig komt maar betekend dus witte rijst in het
engels.. nou daar kwam m'n uhh kip
masala..........................-beng aan
en lekker dat dat was.. ja echt heerlijk alleen weet ik dus niet meer
precies hoe het heete.. na dit festijn ben ik maar wat ijs gaan bestellen
alleen had dit ook weer zo'n vreemde naam en bleek later ook terecht want
het was niet echt lekker.. ondertussen hadden een aantal voorbijgangers de
beroemde RCP kuipers zien zitten en wisten ze niet hoe snel ze ook in dit
restaurant wouden zitten met andere woorden het begon al aardig vol te raken
net als ikzelf.. na nog een koffie te hebben besteld ging het helemaal mis
want het apperaat deed het niet dus heb ik die maar gecanceld en ben maar
gaan betalen . meer dan een ton!!! ja 135.000 gelukkig geen euro's maar dong
nou daarna op de gezonde toer en de hele 150 meter ( bleek achteraf ) zelf
terug gelopen alleen had meneer kuipers die de toerist zonodig moest
uithangen door op z'n slippers te lopen.. een paar dikke blaren gekregen
onder z'n teen.. ja dus even de rambo uithangen in het hotel en zonder
verdoving zo een gat erin geprikt. nou toen de 768 liter vocht eruit was heb
ik m'n slippers weer aangetrokken en ben nog even gaan internetten.. na een
poosje internetten ben ik naar een cafe gegaan namelijk cafe ,, het mandje''
met andere woorden naar BED.. wat er toen is gebeurd weet ik niet maar m'n
ogen gingen dicht en gingen pas 10 uur later weer open...dus heb niks gezien al die tijd en kan er dus ook niks over vertellen... nou
de volgende morgen was de dag dat ik zou vertrekken naar ho chi min city ( saigon ) alleen had ik niet veel zin om van bed af te komen en ben maar wat blijven liggen tot het een uur of 11.00 was. ja dacht dat ik die rust wel kon gebruiken nu ik met drie dames van het zweedse voleybalteam in 1 hut zou
komen te zitten..maar goed na te zijn gedoucht en de rest van de bijbehorende
activiteiten
ben ik m'n tas gaan inpakken en maar eens gaan uitchecken en gaan betalen..
dit was zo gepiept en na wat brieven te hebben gepost ben ik maar eens even
gaan lunchen alleen werd ik de hele tijd lastig gevallen door een
boekverkoper.... nou heb eerst even net zitten te doen alsof ik al z'n
boeken zo wel wou kopen voor de dubbele prijs en later gezegd van toch maar
niet... dat vondt ie niet leuk en ik heb gezegd dat ie beter condooms kon
gaan verkopen zodat er over 15 jaar niet zo veel vervelende
boekverkopers-eikels zijn!!!! en als ik dan met m'n private jet eens terug
kom om te kijken of m'n alle drie de HILTON'S-HANOI wel goed lopen niet weer
wordt lastig gevallen... of was dit soms wat ik die 10 uur met m'n ogen dicht bedacht heb...?????
nou de verkoper werd het restaurant uit gezet en ik ben later ook maar
afgetaaid en had besloten naar een gevangenismuseum te gaan alleen was dat
nog niet open dus om de tijd even te vullen maar even gaan internetten.. om
een uur of 13;30 was ik klaar en ben ik achter op een brommertje naar het
museum gegaan alleen zat ik nu bij de broer van die stevie van de dag ervoor
achterop en bracht die sleetoog me naar het verkeerde museum en dus weer de
hele stad door en uiteindelijk toch bij het goede museum gebracht waar ik
meteen even 25 eurocent entree lichter was.. ja heb het wel eens beroerder
meegemaakt... nou het museum in en dit was best wel intresant alleen had ik
er een te hoog verwachtingspatroon ( niet dat ik zwanger ben ) en viel het
dus eigenlijk tegen.. ja dacht hetzelfde aan te treffen als in het S21
museum wat het beste museum is waar ik ooit ben geweest.. ja dit overtroefd
zelfs het sexmuseum... nou hier ga ik morgen dus weer heen omdat ik spijt
ervan heb dat ik de vorige keer niet zoveel foto's heb genomen. en dit dus
morgen wel ga doen. maar goed al met al ben ik er toch een uur binnen
geweest en ben daarna met een brommertje weer terug naar het hotel gegaan
waar ik m'n hao lo prison museum foldertje even heb opgeborgen en ook maar
eens mijn portemonee met treinticket uit m'n toilettas heb gevist.. ja dacht
al steeds waar is dat ding.. heb m'n geld los in m'n zak net zoals m'n.. uhh
dat gaat te ver..
nou aangezien ik toch in het hotel was heb ik hier nog maar een flesje water
besteld en een broodje met twee gekookte eieren alleen laten ze die hier
niet schrikken in koud water zoals m'n pa altijd zegt.. dus brande ik m'n
klauwen aan die klote eieren.. maar uiteindelijk toch de schil er vanaf en op
het broodje die handel... ja moest immers met het zweedse voleybalteam in de
trein voor 33 uur!!! maar goed de tijd wou maar niet opschieten en elke keer
als ik een minuut wachte was er nog maar een minuut voorbij... dus maar weer
naar het internetcafe aangezien er in hanoi alleen maar saaie museums zijn
en om nu naar het stomatologisch instituut te gaan... ja dat moet ook maar
niet.. dus in het internetcafe maar eens een paar boompjes geklaverjasd met
een paar hollanders die er niks van snapten waarom ik vroeg hoe het weer was
etc.. na een tijdje was het bijna 18;00 en ben ik naar het hotel gegaan om
m'n tas te pakken en zo op weg naar het station.. halverwege een taxi gepakt
alleen vroeg die 3 dollar en later twee dollar.. ik zei dat ie de meter aan
moest zetten maar die was stuk.. nou ik zei dan stap ik wel uit.. en ping
alsof er getoverd werdt opeens deed de meter het.. nou da's toch een
wereldwonder.. bij aankomst stond er 17.000 op de teller en aangezien 16.100
1 us$ is zou ie me dus eerst mooi naaien... nou dit afgerekend en hup het
station in hier werd ik geholpen door een jongen die me de andere kant
opstuurde wat de juiste kant bleek.. even later werd ik weer geholpen door
ik dacht een medewerker van de vietnamese NS maar dit bleek niet zo en nadat
m'n tas in de trein was hield meneer mooi z'n hand op.. nou vooruit
2000 dong erin en hij weer happy. toen maar eens even wat te bikken gaan halen..
ja een doosje met droge toastjes en een brood en een doosje smeerkaas van de
qui cherie.. of hoe zegt lysbeth dat altijd...? de lachende koe... toen de
trein in en wachten op de zweedse dames.. alleen kwamen die maar niet en
kwam er later een bejaarde vietnamese voleybalspeelster....OEI.... bijna....
meer kwamen er niet in en even later begon de trein te rijden en ben ik maar
meteen gaan pitten alleen werdt er op de deur geklopt en heb ik eerst eens
gecheckt of het 5 december was maar het was 7 januarie.. dus sinterklaas kon
het niet wezen.. nou dan waarschijnlijk de zweedse dames.. maar nee hoor het
was de vietnamese NS man die ons gratis een flesje water bracht.. nou da's
mooi toen maar eens gaan pitten en de volgende morgen pas weer wakker..
ondertussen wel 8 cd's beluisterd en geslapen maar ik werdt wakker omdat er
06;00 smorgens drie mensen bij-in kwamen ja een man en een vrouw samen met
het resultaat van een nachtje plezier van 5 jaar daarvoor... een klein
vietnameesje dus..aangezien ze in vietnam toch geen melkboer hebben.
nou nadat deze veilig in hun bedjes lagen ben ik maar weer verder gegaan met
dit keer een look-a-like-slaap dus net doen of je slaapt.. maar werdt wakker
gemaakt want kreeg een bakje noodles.. nou mooi is dat haal ik allemaal
gezondt eten en zit al het eten erbij in. als je met de vietnamese treinen
reist.. ja het lijkt net een vliegtuig alleen zitten daar wat minder wielen
onder.. maar voor de restt.. het bulderende lawaai was hetzelfde alleen reed
de trein 33 uur met het lawaai alsof ie ging opstijgen.. maar hij kwam niet
van de grond.. ook raakten we zo nu en dan in turbulentie.. want we gingen
heen en weer.. ja mischien een stukje rails wat op maandagmorgen is aangelegd nadat het treinrailsaanlegpersoneel net een avondje was te stappen
geweest.. maar goed ondertussen rolden we RUSTIG met vooral de nadruk op
RUSTIG door.. ja want snel was het weer niet.. nou over snel gesproken dit
internet is ook niet alles die ADSL staat hier voor alle dagen seer LANGZAAM!
ja verstuur af en toe even een gedeelte van m'n verhaal mocht de stroom
bijvoorbeeld uitvallen dan ben ik niet alles kwijt.. maar goed de adsl trein
naar saigon rolde rustig verder en zo nu en dan moesten we uitkijken dat de
wielen niet aan de rails vastroesten... ondertussen kwam de VLM ( vietnamese
langzame maatschapij ) soort van klm weer langs met een lunchdinee en een
blikje cola.. nou aangezien ik op de gezonde toer ben heb ik dat blik cola
aan het vietnamese meisje gegeven. na een lunchje en wat slapen en wat
muziek luisteren en af en toe nog eens door het raam kijken was het zo weer
18:00 en kwam er weer een lunch.. ja alleen noemden ze dit dinnee maar het
was exact hetzelfde als de middag.. maar goed het blik cola weer weggegeven en de helft van dit feestmaal opgekauwd.. ja ondertussen weer gaan
slapen en zo raakten we de laaste nach alweer in van deze treinreis..nou om
ongeveer 03;30 midden in de nacht begon me er toch een of ander maf fanfare muziekje
uit de speakers te komen dat ik er bijna bang van werdt.. het was bijna
04;00 en we zouden in saigon aankomen.. ondertussen was de bejaarde
vietnamese voleybalspeelster er al ergens anders uitgestapt en was dat bed
leeg.. eenmaal in saigon aangekomen gingen de andere drie er ook uit en ben
ik mooi blijven liggen en dan maar eens kijken wat er gaat gebeuren.. nou de
airco.. ja die zat er ook in.. en deed het ook nog. zelfs zo goed dat het af
en toe bijna koud was..
nou die ging uit en de stroom ook.. na een half uur was echt iedereen de
trein uit en kwam er een lakenverschoonman binnen die zich de P. schrok
omdat ik daar nog lag.. nou toen ben ik ook maar eens m'n spul gaan pakken
en de trein uitgegaan en ben zo eerst maar eens even een terrasje gaan
pakken om 04:45.. ja lekkere tijd.. nou het was nog aardenacht.
na een bakkie koffie wat zo .... als de visafslag in lemmer was ( die heet
sterk ) was ik meteen goed wakker en even later kwamen ze met een pot thee
aan die ik maar door de koffie heb gegooid.. ja mijn vader is koffieexpert
en zo nu en dan probeer ik ook eens iets uit te vinden zo heb ik nu de
thee-cafe ipv de De-cafe uitgevonden.. nou allemaal mooi en braaf maar ik
zat daar maar en ondertussen al tien taxichaufeurs bij me geweest. ik kwam
er niet echt uit met ze en heb ze allemaal maar weggejaagd.. even later kwam
een vrouw bij me die me wel op haar brommer naar plaats van bestemming wou
brengen.. nou vooruit dan maar en zo met backpack en al achterop de brommer
en de vrouw stevig beethouden bij haar T.....aile... zo door saigon
gejakkerd en uiteindelijk bij plaats van bestemming gekomen tegen een uur of
06;00 ja.. potdicht natuurlijk die tent waar ik moest zijn.. nou dan maar
even internetten.. ja dat kon ik ook vergeten.. alles dicht..
uiteindelijk
na 4 keer heen en weer te zijn gelopen een cafe opgezocht en daar een jus
orange besteld.. en even later bij de buurman ( een reisburo ) gevraagd of
het mogelijk is om in 1 dag van saigon via Chau doc naar pnom phen te komen
wat niet mogelijk leek.. nou dan maar dat chau doc overslaan en meteen naar
pnom phen. dus een bus naar pnom phen geboekt a 5 us $ en daarna was er
gelukkig een internetcafe open alleen had ik geen tijd meer genoeg om een
hele brief te tikken dus heb even wat mails gecheckt en beantwoord en ben
daarna tegen een uur of 8;15 nog een jus orange gaan halen en even wezen
pissen.. ja stel je voor weer in zo'n bus die nooit stopt om te pissen net
zoals die slaperbus van een paar dagen geleden.. maar goed ik had nog een
219.000 dong over en aangezien het me net wat te duur is om de openhaard mee
aan te steken maar ook weer niet zoveel waard is dat je er een eind mee
wegkomt heb ik maar 4 fotorolletjes en een gekopieerde lonly planet van
thailand gekocht en was de portemonee schoon legen van alle dong... nou er
waren twee bussen en in de laatste bus ging de bagage dus ging ik daar ook
maar in.. ja die bus was van daewoo wat denk ik in korea is gebouwd alleen
waren ze vergeten na het testrijden daar in korea om alle koreanen er weer
uit te halen..met andere woorden de hele bus zat vol met koreanene en de
reisleider ( ook koreaans ) begon in het hakkie takkie taal te lullen.. even
later kwam er een vrouw bij me die zei dat het beter was dat ik in de eerste
bus ging... nou das toch de reinste discriminatie... maar goed dit maar
gedaan en zo kwam ik naast een look-a-like koreaan en een canadees te zitten
.. met de canadees heb ik aardig zitten lullen.. en voor we het wisten was
de bus een uur verder en stopten we voor 10 minuten.. ja dat was wat lullig.
ik had immers geen rooie cent meer op m'n us$ na en we waren bij een
restaurant.. nou ik in de bus m'n laatste broodjes met de lachende
koe-smeerkaas maar klaargemaakt en zo met m'n bammetjes naar buiten ja want
binnen werdt het toch wel erg heet nu de airco uit was.. en aangezien ik
geen zin in toasties had dus maar naar buiten gegaan in de schaduw.. na een
kwartier dacht ik dat de tien minuten wel om zouden zijn. dus de bus weer in
alleen duren de vietnamese tien-minuten zeker altijd een half uur en zo zat
ik nog een tijdje in de sauna-bus maar eindelijk begon ie weer te rijden en
zo kwamen we na verloop van tijd bij de grens aan.. nou hier was het echt bloodyhot.
nou er was 1 man die alle 68 paspoorten moest checken en stempelen dus dat
duurde wel even..
na 3 liter zweed te hebben achtergelaten in vietnam was de boel in orde en
ben ik met de canadees cambodja binnengegaan en na nog 4 paspoortcontroles
kon dan eindelijk de stempel erin dat ik cambodja binnen was... ja
ondertussen had ik wel een atoombom van china naar cambodja kunnen
verplaatsen want na hong kong is mijn tas niet meer gecontroleerd zoniet bij
het uitgaan van china vietnam binnen en ook nu weer niet..maar des te
beter.. de canadees had geen visum en moest dit daar ter plaatse regelen dus
daar heb ik maar niet op gewacht en ben verder gegaan en heb m'n spul in een
andere bus gelegd .. na even wachten konden we de bus in en rijden maar..
alleen zijn die wegen in cambodja zo allemachtigste slecht.. dat schiet niet
op.. om de toeristen wat langer in cambodja te houden hebben ze de wegen
maar zo slecht mogelijk gemaakt.. ja dan duurt het wat langer dat je
cambodja weer uitbent.. nou zoals de chinese slaapbus-buschaufeur nooit
stopte in 10 uur stopte deze man om de 5 minuten om dan weer te pissen en
dan weer te kijken of de wielen nog wel onder de bus zitten en dan weer
stoppen bij een achterneef z'n buurman en die z'n tandarts z'n vrouw en daar
een neef van want die heeft 40 km van de route af een restaurant waar ie
mooi wat commisie kon opstrijken.. nou daar maar 5 dollar gewisseld en een
fles water gekocht.. na een vietnamese tien minuten terwijl we al in
cambodja waren ( dus 30 min.)
gingen we weer verder ja en hoe beroerd de rit ook was .. wat je allemaal
ziet als je over het cambodjaanse land rijdt... dat kan ik bijna niet
omschrijven.. maar zal een paar voorbeelden noemen;brommers, brommers en nog eens brommers maar soms met 2 ,3 ,4 en soms 5 man
erop..of met een mand vol met biggetjes achterop waarvan de poten overal en
nergens uit de mand steken.. en dan de brommers met aanhangwagens!!! waar
soms 25 man opzitten!!! of net zoveel lading opzit als portena heerenveen ( van de kromme ) het hele jaar nog niet eens vervoerd in al z'n 100 trucks
met opleggers. ja echt onverstelbaar en dan de pick up auto's die ongeveer 7
meter hoog zijn beladen met rommel.. en dus echt kopzwaar zijn. ja echt
ongelooflijk... je moet het echt zelf zien om er van te kunnen meepraten..
jammer dat ik geen video-camera bij me heb. nou af en toe stopten we en kwam
er meteen een zwerm mensen om de bus heen om je van alles aan te smeren..
gevulde kevers!!! gatver.. en allerlei vogels met de ogen er nog in maar wel
al bruingebakken.. ja heb het maar bij nog een fles water en een soort van
holle platte oliebol maar dan niet van olie maar van iets dat ik niet weet
waarvan het is...gehouden..
na nog 46 stops omdat de chaufeur dacht dat de wielen niet goed vast zaten
ofzo.. kwamen we dan eindelijk tegen 17;00 in pnom phen aan waar ik een
driepersoonskamer heb met drie bedden en een badkamer helemaal voor mezelf
alleen!! ja anders hadden ze niet.. kost me wel 5 us$.. nou hier snel
inchecken en eerst maar eens even 20$ in riel ( cambodjaanse munteenheid ) gewisseld
5000 riel is 1 euro en 4000 riel is 1 dollar.. ik had nog een briefje van 50
US$ en zag allemaal zwervers en dacht laat ik die 50$ nu eens onder de armen
verdelen... ja sociaal toch.. maar aangezien geen van de 7 zwervers benen,en
armen had kon ik het niet onder de armen verdelen.. dan zou het immers
wegwaaien.. nou dan niet en zo heb ik die 50 US nog.. gemeen he......
nee als je daar eenmaal aan begint dan is het einde zoek.. ja er zijn hier
in cambodja zo veel mensen zonder ogen,benen,armen en weet ik wat.. ja als
er nu 1 is zonder **** dan wil ik er nog wel eens over nadenken om een keer
als stand in te spelen.. nou allemaal mooi dat gelul maar ik dwaal af..
toen maar eens even wat eten en zo heb ik een jus besteld niet voorbij het
vlees maar gewoon een jus orange en een salade.. ja zo heb ik vandaag niet
eens vlees gehad... nou die schade haal ik morgen wel weer in.. nou na dat
eten ben ik hier beland waar het ondertussen 20:00 is geweest en ik nu klaar
ben met deze brief...
zal zo even zien of ik me ergens kan laten scheren en dan mischien nog even
de stad in.. ja stad.. meer een bouwval...
nou beste lezers hoop dat jullie weer tevreden zijn met m'n up-to-date verslag...
zo niet dan hoor ik het wel en zo ja..dan mag je ook altijd mailen..
ga morgen even naar dat S21 museum en even naar de killing fields en dan de
dag erna in een ruk zien in bangkok te komen.. maar of dat allemaal lukt
horen jullie wel in een volgende brief...
voor degenen die jarig zijn alvast van harte gefeliciteerd.. verrek ben
bijna zelf ook jarig zit ik nu net te bedenken.. nou zal het even in de
commisie gooien of ik dan weer een keer wat alcohol mag nutigen.. maar weet
nog niet waar ik dan zit ..of sta op 17 januarie.. by the way.. wie langs
wil komen mag gerust even komen... wel even doorgeven dan haal ik gebak...
nou groetjes en tot mails...
omdat de dames de vorige keer geen tut hebben gekregen voor deze keer wel
eentje...smak...tot schrijfs..groeten Radmer kuipers vanuit een bloody hot pnom phen ( als
dat avondje stappen ook zo wordt als het weer dan ben ik bang dat ik die
zweedse dames tegenkom ..enuhh heb een driepersoonskamer!!!!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 311688

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: