SLANGENBLOED DRINKEN & SLANG ETEN - Reisverslag uit Kunming, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu SLANGENBLOED DRINKEN & SLANG ETEN - Reisverslag uit Kunming, China van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

SLANGENBLOED DRINKEN & SLANG ETEN

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

05 Maart 2000 | China, Kunming

hallo beste al een tijdje niet geziene mensen....
ja na een bijna week rust ben ik er al weer om jullie weer op te zadelen met een brief van een paar K's..
ik heb de laatste dagen niet de stoute schoenen aangetrokken maar de reisschoenen. momenteel ben ik in Kunming dat is al weer een mooi aantal kilometers van de laatste brief-schrijf-plaats ik weet niet hoeveel kilometers maar in totaal zijn het 14+19+24=57 uurtjes in de trein...dus veel varieatie zit er deze keer niet in ook kan ik jullie mededelen dat er deze keer geen romances hebben plaatsgevonden helaas voor mij..ja ik heb nog wel een keer gebeld met mijn chinees contact in bijjing..nou ik zal niet te lang gaan ouwehoeren voor ik wat nuttigs op papier zet..o'ja ik zit nu in het holiday inn te internetten..ik wou in chengdu internetten maar de lijn was shut-down dus nu ongeveer 30 uurtjes later ga ik eindelijk weer eens wat van me laten horen nou ik zal de radiatorverf maar uit de kast halen en gaan beginnen met waar ik gebleven was en dat was ergens in beijing op 29 februarie ook wel schrikkeldag genoemd in mijn reiscarierre staat deze beter bekend als dag 106..nou na te hebben geinternet in een of andere winkelcentrem ben ik om 12.35 naar de Mcdonnalds gegaan en daar zouden we elkaar ontmoeten en dit was ook het geval na wat te hebben gegeten zijn we opgesplitst ik had namelijk nog niet in de verboden city geweest en wou hier wel naartoe natuurlijk dus ben ik alleen op pad gegaan na eerst een film te hebben gekocht kon ik met geladen fototoestel er op uit eerst naar een groot plein ook wel tinmansquare genoemd hier liepen nogal wat mensjes rond en werden parades uitgevoerd door militairen nou toen de forbidden city in ja waarom ze het forbidden city noemen..? er liepen duizenden mensen rond
het was gigantisch groot met zo nu en dan weer een grote deur met gouden knoppen...gouden knoppen..? dat heb ik vaker gehoord...nee deze zaten vast aan de deur en waren met een glasplaat beschermd nou na een paar uur te hebben rondgesjouwd ben ik terug gelopen met de walkman op toen naar de Mc donnalds hier schijnheilig een ijsje kopen en even naar het toilet om een eitje te leggen..ja hier hebben ze tenminste fatsoenlijke toiletten..deze techniek hab ik van mijn kroegbaas geleerd welke in indonesie altijd dure hotels binneliep om dan bijna een hotelkamer te boeken maar eerst nog even naar de WC moest..uhhmm..nou hierna kon ik weer verder en ben uiteindelijk op een of andere fruitmarkt beland ja....ik eet de laatste tijd meer fruit par dag dan ik in mijn complete leven heb gegeten ..ook dit keer weer een aardig fruitschaal bij elkaar gezocht..aardbeien,bananen,appels en man-derijnen..ja eigenlijk discriminatie want er zijn geen Vrouw-derijnen oke toen nog wat rondsjouwen en zo langzamerhand in de buurt van het station te komen waar we om 16.30 hadden afgesproken..ook nog een paar noodlesoepjes gekocht voor de verwachte 22 uurs reis..ja dan moet je het nodige inslaan..over inslaan gesproken ik sloeg ook de verkeerde straat in en was dus al gauw verdwaald de tijd begon te dringen dus maar een Taxi..deze liet ik mijn treinticket zien en als je dan een niet al te domme taxichaufeur hebt dan snapt ie het wel..nou we waren nog geen minuut onderweg en daar zag ik het station al...maar wat doet die eikel van een taxichaufeur rijdt die verder dus nadat ik het complete scheldwoordenboek op hem had uitgeoefend kon ik hem duidelijk maken dat ie terug moest..ja hij stribelde nog wel wat tegen maar bracht me op mijn bestemming toen op het station aanbeland de bagage ophalen en ik stond daar alleen met de bagage want de rest haalde nog wat te eten komt er een vrouw naar me toe en die probeerde me duidelijk te maken dat ze mijn bagage wou opbergen..maar ik probeerde duidelijk te maken dat ik de trein ging pakken..dit snapte ze niet dus pakte ik mijn treinticket en liet hem zien dat we zo gingen vertrekken..toen werd ze hiesterisch..ze wees een andere richting uit..en dat verklaarde alles we waren op het verkeerde station ja nu weet ik waarom die taxichaufeur zo raar deed..de arme man probeerde me natuurlijk te vertellen dat ik naar het verkeerde station ging..o jee nou iemand zij ohh het is maar 3 minuten met de taxi..maar toen hoorden we dat het 20 was en we hadden nog maar 21 te gaan..dus dat was racen geblazen..wayne was met caroline de schotse schone in een taxi en wij racen en kwamen net op tijd aan..maar eenmaal ingechechkt nog geen wayne en de bel ging al..dat de deuren dicht gingen en ja hoor daar kwam ie aangesprint met een close finisch net op tijd.pff...
ja hier had ik twee keer supergeluk..de eerste keer geluk was dat ik het station zag..anders had die taxichaufeur me naar het andere station gebracht en daar stond ik dan zonder bagage...en de tweede keer geluk was dat ik mijn ticket liet zien en toen kwamen we er achter dat we verkeerd waren..nou..pff..in de trein rustig relaxen..17.10 vertrektijd en eerst weer wat eten fruit en noodles enz.toen wat met wayne praten ..toen bleek mijn kussen lek..ja een bende er zat een soort en met van..uhh..korrels in dus ik lag op het bovenste bed 3 hoog en al die rotzooi kuekelde naar beneden nou ja pech hoor..toen slapen wat me aardig lukte dit keer..de volgende dag was dag 107 1 maart om 06.30 al wakker meteen de rotzooi inpakken en om 07.15 ariveerden we al daar wat rondlopen en in de trein hadden we al besloten om dan maar vandaag de terracotta army te zien en deze avond de trein te pakken..dus wachten tot 08.30..ik heb hier vier tickets gekocht en mathew en wayne zijn snel naar de bank gegaan nou toen een bus zien te vinden die ons naar de tera cotta bracht..ja er waren tientallen bussen die hier heen gingen dus een makkie al snel hadden we een bus die de hele dag rondtourde voor 3,50 dus een koopie maar wat gebeurde er ze stopten bij alle museums die ze tegen kwamen en dit waren echt van die bullschit museums van de domste dingen die je maar kunt bedenken en dan ook nog 4 piek entree per museum vragen..ja daar doen wij niet aan mee..nou elke keer duurde het 10 minuten en dan kwam de hele klucht weer naar buiten dus zo intresant was het blijkbaar niet..na een stuk of wat van deze museums hebben we maar eens wat eten gaan zoeken en na een noodlesoep gingen we weer verder tot we uiteindelijk bij het terra cotta army kwamen hier was de entree 15,= maar ja dan krijg je er ook wat voor terug..nou het waren drie a vier grote hallen met allemaal terracotta legerfiguren erin met soms complete aanspanningen van paarden en alles..ja dit moet een gigantisch groot project zijn geweest er waren duizenden poopen en ze waren allemaal verschillend de helft lag in peun maar ja ze zijn ook niet van gisteren maar een tijdje daarvoor ja als ik het goed heb mogen begrijpen dan waren deze poppen de bescherming van het graf van de eerste emperor en deze heeft ook de grote muur laten bouwen..(chinese muur) nou het zal wel geen juiste info wezen want mijn historicussieteit haalt een min 4 op de schaal van 1-10...
na wat te hebben rondgelopen in de vrij rustige hallen..ja we hadden weer de juiste tijd uitgezocht want zomers puilt het hier uit van de toeristen..nou toen we het wel hadden gezien nog even de markt over hier verkochten ze allemaal van die terracotta rotzooi en probeerden ze je allerlei klote souvenirs aan te smeren..
met T-shirts zoals: i've been to the terrra cotta Army!!!!
nou ik ga liever gewoon dood dan ipv daar in rond te lopen..toen de bus in en deze had nog een verassing..ja weer zo'n museum dus maar weer een tukkie doen in de bus en om een uur of 17.30 kwamen we aan ja zo'n beetje 8 uur later dan we waren vertrokken en dat om 2 uurtjes in de terra cotta rond te lopen....maar ja we hebben het gezien al gaat het maar om mijn: here-i-have-been Statestieken....
in Xi'an ja dat was ik bijna vergeten ..zo heete de plaats namelijk ..in xi'an aangekomen hebben we een taxi genomen welke ons naar een internetcafe bracht hier even de mail bekijken en terugreageren en toen in het naastgelegen restaurant wat eten dit restaurant heete: Dad's homecooking...nou dit was prima voor elkaar en smaakte voortreffelijk na een 3 gangen menu hebben we weer een taxi gepakt naar het centrem en hier zijn we wat gaan rondlopen best wel een grote stad maar ja dat moet ook anders kunnen ze die 1,2 miljard mensen niet kwijt..het mooie is als je over straat loopt dan kijken alle mensen altijd ja je voelt je net een filmster of een belangerijk persoon..nu ben ik dat ook beide..Uhhm,grr...pffft...
nou na wat fruit en koffie te hebben ingeslagen zijn we maar weer richting treinstation vertokken en hebben onze bagage opgepikt om 22.19 de trein ingejumpt en rijden maar weer met die handel dze keer hadden we een reisje van 19 uur in het vooruitzicht dus na wat fruithapjes koffie en een noddlesoep maar weer onder de dekens en dus ook naar de volgende dag welke 2 maart was en dag 108 om een uur of 09.00 werd ik wakker en na wat lezen..ja ik ben nu bijna een maand een engels boek aan't lezen genaamd :Are you experienced..ik lees het wel maar snap maar 80% van het verhaal..wat over twee jeugdigen gaat die naar india gaan het is een komisch boek...en bevat 244 bladzijden waarvan ik na vandaag(5-3) 150 heb gehad...nou na wat lezen maar eens evern zien of ik nog een kopje kon vinden maar nee hoor de complete trein bevatte niet een kopje meer dus toen maar koffie uit een grote schaal drinken..na nog wat fruit hier en daar en wat praten kwamen we om 16.00 aan in Chengdu...hier werden we meteen weer overvallen door hotelbeziters die de eer wouden hebben om ons in hun hotel te instaleren..maar eerst wouden we de tickets gaan halen voor de volgende reis dus met rugzak en al naar het ticketoffice...ja dat was even moeilijker dan gedacht er waren daar ook nog 2000 andere mensen die dit wouden dus wij in een rij aansluiten wat na een half uur de verkeerde bleek te zijn toen maar naar de juiste rij hier hebben we ook nog ongeveer twee uur ingestaan wat wel leuk was want er waren hier en daar wat vechtpartijen en van dat soort wilde activiteiten nou na een kleine drie uur hadden we de tickets en konden we per taxi naar een mooi hotel hier inchecken en een vlugge douche en toen de stad in om een slang te zoeken maar helaas was het restaurant dicht dus met de taxi nog wat rondcrossen maar nergens een slang te bekennen dus het belande weer met een fried rice met vegetables(groentes) hierna maar weer terug gegaan naar het hotel waar ik met de tv op MTV azia op bed ben gekropen MWM zijn op stap gegaan maar kwamen na een uur al terug er was niks te beleven toen de volgende dag
dat was dag 109 ,3-3-2000 om 07;30 wakker en meteen onder de douche gedoken en hierna een ontbijdje gaan scoren deze zat namelijk bij de prijs in dus hup naar het restaurant en hier ontbijd A uitgekozen dit was 3 toast met boter en een koffie een banaan een patatje..??ja patat...en een fried ei...deze had ik heel mooi tussen de toast gedaan maar ik nam een hap en de dooier die er ook nog in bleek te zitten knapte en vloog meteen over m'n broek heen vlak bij m'n ....ja dit was een potente zaak...nou na het ontbijd maar snel de kleren verwisselen en met een zak met was naar de laundery service..maar deze was nog dicht toen met een taxi naar het PANDA beren breeding centrum...dit was een groot vredig park waar panda's leefden in alle rust en dus ook baby's konden maken..ja al snel vonden we een paar panda's en raakten we wendy kwijt maar ja die is ook zo traag als..wat
na wat te hebben rondgesjouwd kwamen we ook bij de wasberen..ja ik snap deze naam niet want het waren nog steeds beren..en hele grappige nog wel..ik vind ze eerlijk gezegd nog bijna leuker dan die panda's maar dit duurde niet lang want we ontdekten een babyhut hier was een kooi met 2 tweelingen erin dat zijn dus vier pandatjes..ik ben voorzichtig gaan kijken want ik heb in mijn verleden al eens een ongelukj gehad met een panda..ja dit was dan wel een van de FIAT soort maar panda is panda...wel heb ik supermooie foto's van babypanda's...deze zijn goud waard...na ook nog een bezoekje aan het panda museum zijn we weer het park uitgelopen en zagen wendy al; zitten wachten..met een taxi weer terug naar het hotel en daar meteen de hevige activiteiten voortzetten en 4 fietsen huren...ja dit kon wel eens een zwarte dag in de verkeersgeschiedenis van China worden...
nou na een stukie fietsen en al bijna een ongeluk..ja de auto's stoppen hier nergens voor en dingen zoals zebrapaden zijn ook alleen maar uitgevonden om van de witte verf af te komen..nou na een stop en wat eten zijn we weer verder gegaan en toen toen zag ik een restaurant met allerlei dieren in de vitrine dus even stoppen en al gauw stondc de hele keuken en de rest van het personeel buiten om ons te bekijken toen ik de keuken in en zag er een slang in een kooi..dus met wat gebarentaal te kennen geven dat we die wouden eten
nou na wat lullen pakte een of andere kok die slang uit de kooi en liep naar ons toe..binnen een halve seconde waren we ongeveer honderd meter weg met fiets en al...allemachtig..pff..ja een gevaarlijke bezigheid..nou eenmaal van de schrik bekomen zijn we verder gefietst en kwamen we na lang fietsen bij een fotoshop hier pasfoto's laten maken voor het visum voor laos 4 pasfoto's voor 2,75 das niet duur..ja ik sta er dan wel op als Zweistein...dat is de broer van einstein..ik had het haar namelijk niet goed gekamd..en het stond ook nog omhaaog van schrik met die slang...nou wat pasfoto's rijker gingen we weer verder en kwamen bij een stadion hier wat rondfietsen en toen zagen we een elftal aan het trainen dus wij vragen of we mee konden doen..eerst wouden ze er geld voor hebben..wat???ja wij zijden van jullie mogen blij zijn dat we niks vragen..we kunnen jullie nog heel wat leren..nou en dat heeft mathew dan ook wel gedaan want die speelde de sterren van de hemel..ik stond rechtsback,rechtsmid en rechtsvoor..ja ze hadden niet zo veel rechtsspelende figuren..nou omdat ze normaal geen rechtsspel;ende spelers hadden werd er niks op rechts gespeeld..dus had ik een makkie..na eenhalf uur zweten en zwoegen was het gedaan en zijn we weer teruggekeerd ik ben meteen terug gegaan en WMW zijn nog even de stad in gefietst..ik ben og even gestopt bij disco's dat is een soort van namaak mcdonnalds en hierna ben ik naar het internetcafe gegaan en heb nog wat KLM dingen uitgezocht..toen terug naar het hotel waar MWM ook al waren..wendy had een kamer voor haar zelf..Mathew en wayne en ik sliepen op een 3 persoonskamer na nog een klein briefje met een foto te hebben gepost zijn we lopend naar dat slangenrestaurant gegaan..daar heb ik eerst nog even een foto genomen van de slang in kooi..en toen hup bestellen eerst deden ze wat moeilijk maar later konden we wel die slang eten..WMW waren te scheiterig om een foto te maken dus ben ik naar de keuken gegaan en heb in de keuken samen met de koks een foto genomen van de slang uit de kooi op de kokstafel klaar om z'n kopie eraf te hakken..nou dat is dus een superfoto..ik vertrouwde die gast niet die die slang vasthield dus ben via de nooduitgang de keuken uitgevlucht en het restaurant weer ingegaan ..daar kwam na een tijdje een complete verassing..ja het bloed van de slang en het hart van de slang...dit moesten we drinken..weeer moeilijk doen dus ik zei schijters en hup dat slangenbloed opgedronken..later volgde de rest ook toen dat hart..deze zat in een glas alcohol en werd door de oberes ontleed niemand durfde weer dus hup heb ik ook maar dat hart in alcohol acherovergeslagen..ik had er wel een cola bij besteld als spoelwater..maar het valt best mee...nou toen werd de slang geserveerd in een grote bowl soep..eerst dacht ik ze hebben ons bij de poot ..en dacht dat het paling was maar even later werd er nog een schaal geserveerd met groenten en de huid van de slang..die huid smaakt eigenlijk nog het beste..ook hadden we er nog wat rijst bij en andere dingen en na een goed uurtje eten zijn we het restaurant verlaten ja 13,= p.p dat is een koopje voor slang als hoofdgerecht...
hierna terug naar het hotel en onderweg nog een ijsje en wat snoepgoed ..in het hotel aangekomen heb ik nog wat in m'n boek geschreven ja ik schrijf alles in het klein op als spiekbriefje en dit moest ik nu weer eens bijhouden..nou daarna ben ik met MTV azie in slaap gevallen....dit was dag 109...

oke ik kap er nu eerst mee alhowel we vandaag dag 111 zijn ..maar we gaan vanavond HOND eten..ja ik bedoel geen zeehond maar gewoon hond ..je weet wel van die blaf blaf aparaten en als het een beetje kan proberen we ook RAT te eten..ja al is het maar voor de :
dit-heb-ik-eens-gegeten Statesieken
nou ik probeer zo spoedig mogelijk de rest van het verhaal jullie toe te zenden..want vanaf nu is het weer een beetje moeilijker om internet te vinden de komende week gaan we Laos is..en word het dus weer veel reizen...ik heb een beetje haast want moet voor de 17e maart in bangkok zijn om mijn creditkaart op te pikken en ook heb ik tot 16.00 17 maart de tijd om mijn ticket op te halen...dus reizen geblazen..
nou dit was het eerst wel weer ik hoop dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn...
vriendelijke groeten van Radmer

ps: aan de drie zwaantjes lezers...ik weet niet hoe het straks gaat komen als janneke weg gaat want zij brengt geloof ik altijd de mailtjes naar de kroeg..nou ja we zien wel...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1392
Totaal aantal bezoekers 311364

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: