de vaart erin naar bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu de vaart erin naar bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

de vaart erin naar bali

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

14 Januari 2004 | Indonesië, Batavia

Nee-karta..uhh
Ja-karta...Indojasie..uhh..Indonesie
,...14-januarie -2004

Dag beste gister-ook-al-een-brief-van-mij-gehad-hebbenden,
Zo zoals je kunt zien be ik de kluts aardig kwijt en lijkt het wel als ik
niet de dolle koeien maar dolle walvis ziekte heb opgelopen.. ja ben
ondertussen in 1 dag al een mooi aantal kilometers verder en heb mijn
horloge al 3 keer moeten verzetten en straks kan ik nog een keer.. ja daar
krijg je toch wat van eerst van bangkok naar singapore een uur erbij
zetten.. dan van singapore naar indonesie weer een uur eraf halen.. en
vanavond weer een uur erbij zetten want dan lieg ik naar bali.. ja je leest
het goed VLIEG.. ik heb vanmiddag een punthoofd opgelopen op jakarta
airport maar dat vertel ik zo wel even.
nou moet me even twee a drie uur vervelen vandaar dat ik vandaag weer even
een verslagje schrijf maar dit zal niet een lange brief zijn en zo ka ik als
ik straks eenmaal op bali ben rustig een paar dagen genieten.. ja kan het er
nu van nemen want heb ook nog eens een dikke prijs gewonnen in de
langweerder loterij.. ja een kaasbon van dur de kaashoer..uhh boer.. en wel
ter waarde van 5 EUO.. dus kan ik straks een flinke kaasparty organiseren als ik thuis ben..nou ik was dus in singapore waar alles flink tegen zat en heb zo maar
besloten om meteen dat land weer te verlaten ..ja het is toch te duur daar..
nou met een meter zweet op 'n kop en m'n backpack op m'n rug ben ik maar
eens op zoek naar het metro-station gegaan maar de hufters hadden het
station snel verplaatst...of was ik verkeerd gelopen..???
nou goed snel die metalenmol z'n hol in...m.a.w metrostation.. en daar de
metro nemen naar loon bay.. na een suk of wat stations moest ik overstappen
en dat heb ik gedaan en zo kon ik een andere metalen mol naar het
harbourfront nemen.. nou hier aangekomen per ongeluk in 1 keer de juiste
kant opgelopen en zo sond ik eve later al bij de douane alleen had ik nog
geen ticket nou dus werdt ik weer terug gestuurd en zo even later een ticket
gehaald... ja waar wilt u heen meneer.. nou naar indonesie... nou er waren
wel 10 boten en heb maar een genomen en dan maar zien waar ik beland dus
voor 10 euro een bootje en zo kon ik een kwartiertje later ook al inchecken.
nou op die boot met m'n rommeltje en varen met die handel.. er stonden hoge
golven. ja niet van die vw golf paus mobiel-en maar bedoel golven in het
water.. ja waarom ze dan zeggen er staan hoge golven...??? nou mischien
waren er geen stoelen dan.. ja die waren er wel want ze zeiden dat er veel
vis ZAT.... nou beetje verwarend allemaal.. ik zat mooi aan de verkeerde
kant want af en toe dan kreeg ik een bats zout-water over me heen..
ondertussen hadden twee mooie singaporeese dames me zien zitten en wouden ze
naast me gaan zitten maar ze waren zo over de toeren dat ze perongeluk een
prulebak omver schopte.. nou even later zaten ze naast me te kletsen en te
doen maar de rit was vorbij en zo kwam ik aan in ik weet niet waar maar na
een stempeltje in mijn paspoort bleek ik in indonesie te zijn. nou daar
eerst eens kijken of ik op de een of de andere manier in jakarta kon komen..
na een tijdje zoeken wou een taxichaufeur me wel naar een hotel brengen want
er was geen boot naar jakarta want er waren maar twee boten per week.. tsja
heb ik weer.. halverwege de rit.. ja we zouden eerst bij een ATM langs om
geld te halen. maar de beste man begon over vliegen.. nou ik zei ik dat ik
wel spul tegen vliegen had en ook malaria spul slikte dus dat ie niet bang
hoefde te zijn... nou hij bedoelde anders vliegen namelijk met een ijzeren
zwaan.. naar jakarta koste dat normaal 80 euro maar omdat het niet zo druk
was ofzo kon je er nu voor 32 euro heenliegen.. ja in principe ben ik niet
zo voor dat vliegen want het kost meestal zo veel enzo maar aangezien er
geen boot was en als er een boot was dat ie dan waarschijnlijk ook wel een
euro of 20 kost en 24 -34 uur er over doet leek me dit niet eens zo'n slecht
plan.. nou we zouden na het pinnen even bij dat kantoor langs.. na 1,6
miljoen te hebben gepint..!!! ja 10.700 is 1 euro..dus 150-160 euro... nou oen naar het reisburo en daar bleek het natuurlijk
allemaal weer duurder te zijn maar vooruit maar.. ik moest nu 38 euro
betalen.. nou ondertussen was ik e al achter gekomen dat e niet echt
goedkope hotels in dit dorpje waarvan ik de naam nog steeds niet weet waren..
uiteindelijk kwam ik ergens terecht wat me 9,5 euro koste.. tsja kan
eigenlijk niet maar aangezien er verder niets was moest ik wel.. nou ja was
maar voor 1 nachtje gelukkig en er zat gratis ontbijd bij in.
zo heb ik meteen maar geregeld met de chauf dat ie me voor 50.000 rupie naar
het vliegveld zou brengen de volgende morgen.. nou het was een uur of 19:00
geloof ik.. ja weet het niet meer precies met al die klokken heen en weer te
zetten.. maar goed ik ben m'n kamer in gegaan en eerst maar eens even gaan
douchen.. ja het was niet zo'n gekke kamer met een lekker bed, airco en
zelfs een TV met engelstalige programma's nou na een uurtje tv kijken ben ik
maar naar bed gegaan.. nou ja daar lag ik al op maar ik bedoel dat ik maar
ben gaan slapen en werdt zo steeds wakker maar heb behalve de momenten dat
ik wakker was wel goed geslapen. uiteindelijk maar m'n nest uit en weer
douchen en m'n tas inpakken.. nou nadat dit klaar was ben ik maar naar
beneden gegaan waar ik ontbijd kreeg.. een bak koffie.. twee soort van cakes
en twee gekookte eieren... nou ja gekookt mischien wel in kokend water
geweest maar dan wel nadat het weer was afgekoeld.. die dingen leken zo rauw
als drie andere eien die rauw waren... nou dit waren er dan maar twee maar
goed.. wat ketjap ( dit is niet een jappanersoort zoals de westjap, japjan,
of vechtjap ) erop en wat peper en het smaakte al niet eens zo raar alleen
moest ik ze opslobbere want een vork hielp niet veel om ze naar binnen
tekrijgen ja wel een vork zonder de ruimtes tussen de spijlen.. o' nee dan
heet het immers een lepel.. nou goed het ontbijt naar binnen en nog een jus
erachteraan en toen naar het vliegveld.. ondertussen was de taxichaufeurz'n
broer er omdat de andere niet kon.. nou is ook goed dus op naar het
vliegveld waar we na een flink stuk rijden.. een half uur .. aankwamen en ik
meteen kon inchecken alleen nog niet in het vliegtuig dus even wachten en
maar een doosje van die ronde witte snoepjes in zo'n plastic doosje.. ja ka
niet op de naam komen.. nou deze waren roze e waren met cherry smaak maar
wel suikervrij en een lime juice.. nog even m'n lonly planet lezen en daarna
het vliegtuig in .. nou er zat al zo'n pinda op mijn stoel dus die er eerst
afgejaagd en daarna gaan zitten.. zat meteen klem in m'n stoel want ik met
mijn lange benen kon er niet eht lekker tussen maar gelukkig za er niemand
voor me en kon ik die stoel ietsje naar voren drukken.. maar ging die lul
schuin voor me niet op de stoel voor me zitten.. de eikel nou goed het was
maar voor 1,5 uurtjes.. na een tijdje kregen we wat te bikken en te drinken
en voelde ik me zo veilig als wat met zo veel zwarte dozen om me heen. nou
om een uurof 11:25 kwamen we in jakarta aan en onderussen had ik bij iemand
anders in de krant ziten sneupen en daar gezie dat er voor 25,9 euro al een
vlucht naar bali was. nou dat was zo gek nog niet ja ik zou dan wel niet
meer vliegen maar zo goedkoop als dit was... en anders moest ik 24 uur in de bus
dus ik was nu toch nog op het vliegveld en wou dat eerst maar eens gaan
uitzoeken. nou kan niet al te best indonesish lezen maar de advertentie stond
naast een advertentie van LION air dus daar maar heen en eens vragen wat het
kost naar denpasar.. nou ik naar die 259.000 R wijzen maar nee hoor het was
520.000.. ja en een enkeltje dan vroeg ik..?? nou dat was dus een enkeltje..
nou even later maar ergens anders vragen maar hier was het 37 euro.. nou
da's te duur nou toen eens kijken of ik dat kantoor niet kon bellen die het
had voor 25,9 euo.. een heel gedoe bij de telefoonman maar iteindelijk toch
kunnen bellen en ja hoor die van 25,9 waren al helemaal uitverkocht maar ze
hadden nog wel 1 voor 37 euro.. nou dan maar met de bus.. voor de zekerhid
toch nog maar een keer in die krant kijken en zo be ik bij mandalan airlines
gekomen maar die had de goedkope tikets ook niet meer.. ja al die
luchtvaardmaatschapijkantoortjes waen ook nog eens een pokke-end van elkaar
af.. maar goed kon met een gratis shuttlebus van terminal naar terminal..
nog even bij batavia air gevraagd en hier was het ook 37 euro... nou bekijk
het dan maar hoor dan ga ik wel met de bus dat kost vast niet zo veel.. nou
toen nog vervoer naar jakarta zien te regelen wat 35km verderop lligt..ja
eerst eens vragen wat dat kost.. had al iets gelezen dahet 50.000 zou zijn..
nou ik denk dat de eerste het verkeerd heb verstaand en dat ie dacht dat ik
de prijs vroeg om de hele auto te kopen.. en hij vroeg 100.000 R !!!maar
meteen weggelopen . even later kwam er een ilegale taxichaufeur aan wat wel
een harm wind undercover leek want hij kniperde nogal met zijn ogen.. ja zou
dat ,, ELDERS'' hier dan vlakbij liggen..?? nou hij deed het voor 50.000...
ik zei 40.000 en hij zei nee dus maar weer weggelopen.. en nog een paar keer
gevraagd maar kreeg weer 100.000 te horen.. toen kwam die ,,harm'' er weer
aan en ik zei ok 45.000 dan maar dit wou hij niet dus liep ik weer weg.. heb
nog een ander iemand gevraagd en die wou ook weer 100.000 hebben.. nou
uiteindelijk kwam de ,,harm'' er weer aan en was het ok voor 45.000.. dus
moest ik even wachten tot ie z'n auto had gehaald.. ondertussen stopten er
steeds mensen met een auto en stapte ik bijna i omdat ie man een look-a-like
was van de ,,harm look-a-like '' maar hij wou de meter gebruiken dus had ik
in de gaten dat dit niet de echte ,,harm look-a-like '' was en die kwam even
later al aan sjeezen met een beschuitblik op wielen.. ja zo'n klein busje
maa wel met mooie leren stoelen.. nou daar in gaan zitten en op naar jalal
jaila weet-ik-veelus ja al die ingewikkelde namen hier.. nou dit was me toch
een rit van meer dan een uur!!! ja druk dat het hier in jakarta is .. ze
geven zeker iedereen gratis een auto ofzo.. tsjaonge jonge wat een drukte ja
we hebben nog een hele tijd vast gezeten.. ja niet op het buro omdat ik
immers die kogel heb meegenomen maar dit was vastzitten in het verkeer..
uitendelijk in de juiste straat beland en daar het eerste beste reisburo
binnen gegaan die me vertelde dat de normale bussen 25 euro kosten naar
denpasar en er 24 uur over deden en als ik snel was kon ik nog net op tijd
op het busstation komen met een taxi om de laatste bus te pakken.. tsja had
ik dat eerder geweten dan had ik die 37 euro vlucht toch maar geboekt.. maar
goed maar op zoek naar een taxi .. waar je anders mee wordt platgereden maar
nu ik snel een nodig had was er geen te bekennen.. nou al lopende kwam ik
bij een ander reisburootje langs waar ik de vlucht voor 29,50 euro zag...
nou da's 4,5 euro meer dan de bus... daar komen we ook wel weer overheen..
dus naar binnen..en proberen te boeken maar ja hoor de vlucht was al vol
ofzo en er was alleen nog een 39 euro ticket.. ja dan kon ik beter weer naar
het vliegveld terug en een 37 euro ticket halen.. nou ik vragen of er dan de
dag erna een 29,5 euro icket was.. nou toen begonnen ze zo raar te babbelen
en snapte ik er niks mee van maar het kwam er op neer dat er wel een 29,5
tiket was voor vandaag maar dat ik dan calum heete.. nou snapte ut niet
helemaal maar zolang ik er mee in denpasar kon komen voor 29,5 dan was het
goed.nou dat kon dus dat maar geboekt en uiteindelijk dus toch vliegen ja
had ik dat geweten dat die bus zo duur was dan had ik direct de 37 euro
ticket gekocht en niet minstens 9,5 euro hoeven verspillen om jakarta in te
komen.. nou goed nu kost het me 39 euro in totaal.. vooruit maar weer dan.. stja
nou de vlucht gaat pas om 20:15 en ondertussen is het 17:45 dus kon ik mooi
nog even deze brief tikken...
ja sorry dat er nu die dagen achter elkaar een brief komt maar t'is even niet anders..
als ik over 15 dagen de jungle in ga hebben jullie 10 dagen rust!!!!
nou ik ga snel een taxi pakken naar het vliegveld en daar incecken wat eten
en vliegen en m'n klok WEER verzetten ja op bali is het weer 7 uurtjes
plus..( in vergelijking met nederlandse tijd .. ja zou ivm neerzetten maar
dat betekend in verband met en niet i vergelijking met dus moest ik het
voluit schrijven .. ja zou de afkorting gebruiken om wat tet te besparen
maar had ik daar nu maar nooit aan gedacht en meteen de voledige text
neergezet dan had ik dit nu niet allemaal hoeven uitleggen)
nou de groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 312064

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: