100 uur bus +- 6000 km - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van radmer kuipers - WaarBenJij.nu 100 uur bus +- 6000 km - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

100 uur bus +- 6000 km

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

23 Februari 2006 | Bolivia, Copacabana

Dag beste waarschijnlijk-laatste-tijd-wat-
minder-in-de-bus -hebben-gezetenden,

Zo Vanuit een hoog maar droog Copacabana.. ja beste mensen niet dat strand vol lekkere chica`s , mooi weer, warm water en samba maar een dorpje 3800 meter hoog in de bergen met vrouwen in dikke wolle truien, koud water en helemaal geen muziek, maar wel aan het water.. het LAKE TITICACA

Maar goed alle vogels op een stokje waar ik de laatste keer ben gebleven is hier zo´n 6000 km vandaan en 100 uur bus dus je raad het al er zal hier en daar wel het woord bus in het verhaaltje voorkomen.. zo kan ik geen BUS meer zien ja een goed gevulde ,,BUS´´tenhouder die mag blijven.

Zo de vrijdagmorgen om 04:30 de hele nacht niet geslapen door het gerommel van die israeliers.. ja hoor er komt er net weer een naast me zitten...maar goed om 04.30 zou ik nog een keer in slaap vallen.. mooi niet dus rap het bed uit opfrissen en wegwezen..

Zo kwam ik in een bus die niet al te ruim was.. ja en naast een stuk of 5 je raad het al... israeliers alleen waren deze prima ik kreeg zelfs nog een verdacht pakketje met koekjes van ze.
Na een ritje van een paar uurtjes kwamen we bij de grens.

Hier weer stempelen en daarna verder naar de volgende grens om weer te stempelen en zo waren we in CHILIE nog even verder met een pontje over en nog even later na 13 uur en 600km kwam ik in punta arena aan.. ja hier als de donderbliksum een ticket zien te regelen..

Met wat mazzel kon ik meteen de volgende morgen de bus in voor 27 uurtjes 2300km.. ja die avond even ergens een pizza gegeten nou pizza met een bodum zo dik als het strafblad van ,,de dominee´´ alias bruinsma
dus niet echt een sucses kan ik je vertellen

Na nog even wat te hebben ge-internet ben ik op bedje gegaan en heb nog wat tv gekeken en ben de zaterdagmorgen vroeg op gaan staan,ontbijtje,douche en de bus in.. ja zo zie je maar weer dat er nogal eens wat verschil in bussen zit.. deze was niet al te royaal ik kreeg niks te bikken of te drinken terwijl in andere bussen je wordt doodgegooid met hapjes,snapjes en lekkernijen.

Ja deze bus ging een beetje zigzagend door zuidelijk zuid amerika en zo kwam ik voor de verandering weer eens in argentinie en aantal uren later in chilie terug. de hele tijd waren er spaanstalige films met het volume op 10 en geen ondertitel.. ja lekker dus.. toen er eindelijk een film in het engels was had die zo´n vertraging op het geluid.. dat als er iemand schoot je een kwartier later pas de knal hoorde.

Er zat een vrouwtje naast me die niet al te veel gewend was.. ja bij 21-25 graden had ze het koud en trok dikke jassen aan en bij 27-33 graden had ze het warm en trok alles uit... ik zat daar realx in mijn shirtje te bevriezen en te ontdooien.. na 27 uurtjes tuffen kwam ik de zondagmorgen 11.00 in OSORNO aan..

Hier meteen een ticket naar santiago besteld ja de eerste 10 busbedrijven waren vol maar uiteindelijk een gevonden ja 20.000 chilenian peso.. en ik had 19.100 alleen had ik nog ergens wat munten.. nou de hele rambam op de kop en ja hoor op de kop af 20.000 en daar stond ik straatarm als 3 job-en.. dus even naar m. pin.. daarna wat gaan drinken, internetten, eten en weer gaan internetten.

Aangezien ik geen hotel had kon ik niet effe relaxen en met 30kg bagage is het ook niet makkelijk rondlopen.. maar goed 22.30 de bus in en meteen gaan pitten en na wat drinken,eten en slapen en nog wat filmpjes tussendoor kwam ik 12 uur later en 1000km aan in SANTIAGO de CHILE de hoofdstad van chilie.. hier meteen de volgende ticket besteld naar ARICA

Gelukkig hoefde ik hier niet zo lang te wachten dus even foto´s ontwikkelen bij de 1 uur service alleen begon mijn toestel kuren te krijgen en bleef de film hangen zodat er 6 foto´s zijn verpest en dat zijn net de foto´s waar ik opsta met het zweedse dames voleybalteam tijdens het douchen.. uhmm.. niet echt.. geloof wat pinguins en lakevieuws.. na nog wat bikken de bus in.

Nou deze rit zou 28 uur gaan duren maar duurde 32 uur!! ja de kilometers heb ik niet bijgehouden maar zal zoiets van 2200 ofzo zijn.. Het bus personeel waren allemaal diktrom look-a-likes en ondertussen weet ik ook waarom.. ja er werdt gerotzooid met het eten en drinken... zo heb ik de hele 32 uur twee kouwe bakken thee gehad een paar koekjes en een stuk droog brood..

De busmannen ja twee chaufeurs een steward en een soort van manager die zaten constant te bikken,zuipen en weet ik wat.. ja mafioos zootje.. ik zat naast een vrouw met twee ellendige lawaaimakende kids waar ik zo blij van werdt als 3 die helemaal niet blij zijn..

Zo tuften we over grote woestijnvlakten en langs de oceaan en kwamen om 19:00 in arica aan de dinsdag waar ik meteen een ticket naar LA PAZ , BOLIVIA besteld heb en daarna een hotel gaan zoeken.. ja net 2000 chilenian peso te kort dus maar even 15 euro gepint..daarna kwam ik terug bij het hotel..

Hier zag ik iets.. wat niet door de beugel kon.. ze waren al mijn bagage aan het jatten!!!! ja ik zij.. waar zal dat heen.. nou een beetje paniekerig werdt er gezegd dat ik van kamer moest ruilen.. ja een klote maker met groot bed en tv zonder niks verder naar een nog kloterigere kamer met klein bed en helemaal geen tv..

Nou goed.. blij was ik er niet mee maar goed had alle spullen nog dus vooruit.. toen even wat gaan internetten en eten waarna terug naar hotel om te slapen en de volgende morgen na een douche te hebben genomen de bus in naar LA PAZ, de hoogste hoofdstad ter wereld.. ja na een paar uur tuffen kwamen bij de grensen waar even gestempeld te hebben..

Een of andere zak van de busmaatschapij had een amerikaan van me gemaakt ja USA stond erachter... dat eerst even snel veranderd daarna de grensjes over en de laatste chilenian peso´s er door gejaagd aan koekjes en drinken.. na zo´n 10 uur kwamen we aan in LA PAZ.. wat een aardig zootje is vergeleken andere hoofdsteden.. een grote hoop bergen met op elke vierkante meter bebbouwing.

Na een aardig hotel te hebben gevonden en een ticket naar Copacabana ben ik wat gaan eten en drinken en heb even internet gecheckt wat 4 x zo goedkoop was als hiero.. toen terug in het hotel ja had hoofdpijn waarschijnlijk overbussed of hoogteziekte.. ja 3800 meter en dan ook nog op de 4e etage van het hotel.

Nou hoe en wat ik de volgende dag ben gaan doen dat lezen jullie wel in de volgende brief... had ook nieuwe foto´s alleen weten ze niet wat een scanner is en laat staan dat ze er een hebben dus kan ik ze 1, 2, 3 niet scannen en op internet zetten.. dus maar vanuit PERU waar ik morgen heen aftaai.

De groeten allemaal daar en tot ziens, mails, horens, etc. etc.
Ciao de groeten van RADMER

  • 27 Februari 2006 - 00:56

    Mup:

    Hé Ras,

    Ben je alweer een beetje bekomen van al dat bussen?
    Zo te lezen vermaak je, je nog steeds prima.
    Geniet er nog maar even van want voor je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje waar het -1 graad is. Misschien kan je dat vrouwtje uit de bus meenemen. Dat voelte ze pas echt wat koud is.
    Ras, veel plezier nog.
    Dikke kus Muppie

  • 27 Februari 2006 - 00:58

    Rasmoes:

    Sorry mensen,
    wordt de hele tijd gespamd dus moet dan het bericht verwijderen en weer opnieuw plaatsen. was vergeten het vinkje weg te halen bij het versturen.. dus vandaar dat jullie hem nu weer hebben gekregen. mijn excuus
    groeten radmer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 311347

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: