,,de nieuwe spelling´´...??!!! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu ,,de nieuwe spelling´´...??!!! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

,,de nieuwe spelling´´...??!!!

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

09 Januari 2006 | Brazilië, Brasilia

Hallo beste minstens-1-mondhoekbezitters,

Zo vanwege een paar positieve klachten zal ik eens proberen de boel gramaticaal wat beter in elkaar te steken.

Dit betekend dat ik punten,komma´s,haakjes,vraagtekens en allemaal andere dingen ga gebruiken waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden.

Ja zoals je ziet heb ik meteen een paar Ali nia´s erin gegooid dit is geen familie van Kees Nia maar gewoon een woord Ali..nia.

Nou ook een paar Hoofdletters ,voettexten, handgebaren en tussen haakjes gebaren erin zoals: (vis) dit betekend tussen de vishaakjes ..ja uitkijken voor je je prikt aan al die punten,vis (), en komma´s

Maar om even de radiatorverf uit de kast te halen,(beginnen) zal ik meteen van wal steken

Allereerst nog een vreemd gewoonte hier in brazilie en dat is dat een huisnummer gebaseerd is op het aantal meters dat het van de weghoek afzit,dus als je ergens heen moet en je bent op nummer 234 en je moet naar 834 dan moet je dus nog 600 meter lopen.best wel aardig bedacht trouwens..

Nou nu even verder met het werkelijke verslag want al met al wordt het al een lang verhaal nu ik er een hele zooi punten,komma´s en dat soort vreemde tekens tussendoorgooi.

We waren gebleven op de afgelopen maandag dat ik na het verslag met peter ben mee gegaan om te BLOWEN... uhh shit ja daar heb je het al.. 1 letter verkeerd en meteen misverstanden.. bedoel dus BOWLEN.
nou dit was een piece of cake want met de bijna uit elkaar vallende auto van peter naar een groot shoppingcentrum en daar een baantje geboekt.
eerst nog even de foto´s naar de ontwikkelaar gebracht en daarna 5 potjes aan het bowlen.
Ja 4-1 gewonnen.. maar het was wel weer even wennen moet ik zeggen.
Na de nodige bowlingballen te hebben gegooid en bij elke worp een biertje te hebben genuttigd hebben we de foto´s opgehaald en zijn terug gegaan naar de zaak waar we nog even hebben nagepilst.. ja na zoveel inspanning...

Nou vervolgens op bedje gegaan om bijna de hele nacht geen oog dicht te doen.. en ook geen twee..ja de volgende morgen om 05:30 klaarwakker en maar wat gaan lezen om daarna even een ontbijtje te scoren bij de locale ontbijtservice-plaats-op-de-hoek.

Daarna naar het huis van peter en anna om anna op te halen en met haar naar de markt te gaan.. alleen was anna nog slapen dus ben ik even gaan internetten om zo even later met haar naar de markt te gaan.

Op de markt stonden me toch een partij bloemen,planten en andere familie van de zet-in-de-tuin soorten... ja een bloemenveiling dus.. ook allemaal bloemisterij artiekels .. mischien iets voor onze lucas om daar eens te gaan kijken..

Nou ondertussen was ik aardig moe van al het niet slapen en rondlopen en kijken.. maar we zijn verder gegaan naar de groenten en fruit afdeling.. ja hier lagen stapels watermeloenen van 3 meter hoog!!..
ook een heleboel verschilende vruchten en groenten en goedkoop!!! ja een zak van 10-15 kg limoenen die groene dingen weet je wel.. 2,5 euro voor de hele zak.. dat betaal je in nederland per kg al..

Na zo´n 3 uurtjes sneupen zijn we afgetaaid en via de filmverhuur terug gegaan ja daarna even een filmpje gekeken alleen viel ik in slaap.. vervolgens de stad eens even ingegaan om wat zaakjes te regelen.

Dit liep nogal een beetje uit de hand en zo belande ik midden in het centrum om me daar even prima te vermaken en daarna met een taxi weer terug af te taaien naar huis.
Alleen liep dat een beetje anders af want met mijn gebarentaal portugees verdwaalden we al snel in de stad en zodoende heb ik op het laatst peter maar gebeld zodat die uit kon leggen waar we heen moesten..

Nou toen was het zo klaar en konden we effe later nog een paar biertjes drinken en daarna op bedje om de woensdag vrij laat uit mijn nest te komen en daarna even het internet onveilig gemaakt en wat gegeten en daarna met peter de stad in om bootschappen te doen...

Ja al met al heb ik hier nog weinig look-a-likes gezien moet ik zeggen maar nu kwam ik een aantal mooie-vrouwen-lookalikes tegen in het winkelcentrum.. nou na de boodschapjes weer terug naar de zaak en daar nog even zitten en daarna met peter mee de stad in op naar de tandarts..

In de tijd dat peter bij de tandarts zat heb ik even een kijkje genomen hier en daar en ben zo ook nog in een restaurantje beland om even wat te happen.. ja daarna kijken of peter klaar was waarna we samen verder de stad in gegaan zijn en even later bij de bierschenkplaatsen terecht kwamen.

Hier even kijken of het bier nog wel smaakte en ook even naar de dochter van de baas... ja die kwam ons al snel begroeten en vroeg me zelfs mee te gaan de volgende dag naar een feestje..

uhh even vragen hoe gaat ie met de ali nia´s hoofdletters, punten etc. etc.? bevalt het wat of doe ik het nog niet helemaal goed.. de bedoeling ervan is dat het lezen wat handiger gaat namelijk.. er schijnen namelijk al 3 man te zijn overleden die probeerden een zin in 1 keer uit te spreken.. aangezien elk van mijn verhaal maar 1 zin heeft die dus vrij lang is.

Nou ik hoop dat jullie even tips geven hoe het nog beter kan allemaal...

By the way.. er staan ook nieuwe foto´s op bij de laatste 5 berichten en ook heb ik wat foto´s uit de oude doos erop gezet die ik in een vriendenboekje bij toeval nog bij me had.

Na de nodige biertjes zijn we maar weer eens afgetaaid en kwamen zo een uurtje of 01:00 in de zaak die al dicht was dus zijn we ook maar naar huis gegaan waar ik even later in slaap ben gesukeld en zo de volgende dag om een uurtje of 12:00 naar de zaak te gaan.

Hier even de overheerlijke stroganoff gegeten en daarna even wat filmpjes gaan kijken die ik gehuurd had.. ja allemaal spannende thrillers.. ondertussen regende het niet meer pijpestelen maar rioolbuizenpilaren... ja zeg maar een soort pijpestelen maar dan 5 x zo erg...

Zo overstroomden grote delen van S.P. maar goed ik zat hoog en droog film te kijken en na de 3 films die ik gezien heb nog wat gaan eten en daarna even internetten.. ja heb bruna dat meisje afgebeld voor het stappen.
Met peter nog even de biertjes gecheckt en daarna op bedje.. niet zo´n hele productieve dag dus..

De vrijdag om een uur of 12:00 naar de zaak en daar met de auto van peter even de films teruggebracht nadat ik bij peter de andere films en de vuile was had gebracht/opgehaald.

Nou aangezien het hier nogal van de 1 richting vrekeer is heb ik een half uur moeten rondtoeren voordat ik de juiste afslag te pakken had en bij de videotheek kwam.. ja dit is geen familie van de schapetheek...of de bosteek.. maar een hok vol video´s en dvd´s die je mee kunt krijgen om ze later weer terug te brengen.

toen ik levend en wel terug was ben ik met de auto van anna op pad gegaan om ingredienten te kopen voor mijn project:
<> nou dit was ook weer een heel gedoe omdat bieslook hier niet bieslook heet maar iets van frescha cebola huppeldepup.. ja dat moet je maar allemaal net weten.. nou uiteindelijk de boodschappen toch aardig kunnen doen en daarna terug om eieren te gaan koken..

Kuipers stond nog geen uur in de keuken en de eerste pan was al aan flarden.. ja het handvat eraf.. maar goed de 24 eieren waren goed gekookt.

Daarna met peter de stad in om nog meer boodschappen te doen en even later weer de stad in om zalm op te halen bij een zalm restaurantje.. ja grote lappen zalm uit chilie.. nou daar ook de nodige biertjes gedronken en daarna terug naar de zaak waar ik aan de slag ben gegaan met de eerste 3 soorten eieren..

Had van internet en van onze 3 zwaantjes kok martin wat gerechten gehaald.. alleen had ik 1 niet goed uitgeprint en zo ging de eerste serie eieren meteen naar de klote dooor er 4 theelepels curry in te mikken ipv 1/4 uhmm..
maar goed geen dooien geval]len.. nou de tweede serie was met room en kwark.. die was weer een beetje te smakeloos.. de derde serie met mosterd,ketjap,peper ,boter,mayo en veel te veel zout.. dus ook niet echt om naar huis te schrijven...

Ondertussen was de hele inboelen smerig van al dat gepruts en ben ik maar gestopt en een biertje gaan drinken met peter en anna.. tot een uurtje of 05:00 daarna rap naar bed.

Next day zaterdag dus een uur of 16:00 pas naar de zaak gedaan waar ik kreeg te horen dat anna de afgelopen nacht was gevallen op een stoel thuis in hun appartement en daarbij een theekopje, etensbordje en 1 rip gebroken heeft.. ja niet zo mooi dus.
ze is die avond naar het ziekenhuis gegaan om foto´s te maken... ik heb ondertussen ook wat foto´s gemaakt van de 3 volgende series met eieren die wel goed gelukt waren.

Ja een serie eieren met de juiste hoeveelheid kerrie erin en dan een serie waar pesto in moest alleen dat kennen ze hier niet dus heb ik alles wat groen is er maar op een bult geflikkerd en eens even goed aan het hakken geweest.. ja zo kreeg ik in ieder geval spul wat er wat op leek.. laten we het niet over de smaak hebben.

Het laatste was een soort van zelf-made gerecht met van alles en nog wat erin waaronder veel paprika... ja al met al smaakten de eieren prima en was het project ei weer geslaagd.

Die avond nog wat geten en wat tv gekeken en ge-internet om daarna met peter en anna nog wat biertjes te drinken nadat ze uit het ziekenhuis terug waren gekomen.. toen op bedje.. ja die nacht niet al te best geslapen en zo om 5 uur klaarwakker en maar wat gaan pennen en lezen en douchen.
Toen nog even gelegen en gelukkig nog wat geslapen en zo een uurtje of 13:00 naar de zaak.

Daar even een broodje gegeten en nog een dvd gezien alleen was deze in het koreaans met engelse ondertitel.. ja koreaans versta ik net zo goed als portugees dus kon ik het weer allemaal prima NIET volgen. maar goed tegen een uurtje of 19:00 toen de zaak al dicht was.. ja die gaat 17:00 dicht zondags.

Wij met een taxi naar de beste pizerria in town.. een pizza is er wel 4 x zo duur maar ook 6 x zo lekker.. nou hier hebben we even heerlijk zitten eten met allerlei voorgerechten en een overheerLijke pizza. ondertussen liep de zaak daar flink vol met mensen en was het er een drukte van jewelste.

Na nog een lekker toetje zijn we afgetaaid en daar zag ik dat ik net te vroeg mijn toetje had besteld want er kwamen toch een paar lekkere toetjes binnenlopen.. pff.. om je vingers bij af te likken... ja die hadden natuurlijk gehoord dat ik daar zat.. uhmm GRR...

Nou anna kon al bijna niet meer lopen of bewegen vanwege haar verwondingen dus zijn we maar afgetaaid naar huis en hebben daar nog wat biertjes gedronken en tv gekeken en zo ben ik een uurtje of 2 op bed gegaan en vandaag om 12:30 naar de zaak gegaan om even wat te drinken en te internetten en ook dus gramaticaal goed in elkaar stekende verhaal op de proppen te laten komen.

Nou beste lezers.. ik hoop dat jullie je waar dan ook nog een beetje goed vermaken allemaal... het spijt me dat er momenteel niet zoveel actie in mijn verhaal zit maar volgende week na mijn verjaardag dan ga ik weer eens even flink wat kilometers maken en wat zien van de wereld die zuid-amerika heet
zal effe bij maxima d´r huis langs en later bij charlie da silva alias DE BLAFFER in chilie..

Nou de groeten en tot een volgende brief

Ciao van professor in de gramaticale kunde Dhr. DRsA. R.C.P. Kuipers

• 09 Januari 2006 - 19:50

WIETSE:

S6 VERDER

• 10 Januari 2006 - 11:34

Hogi:

Rasmoes, ik moet toegeven dit leest inderdaad een stuk maklijker.

• 10 Januari 2006 - 16:50

St.nic:

hoi radmer heb je de mail al gelezen?hier is alles oke pas je goed op?
    Groeten van hait en mem

• 10 Januari 2006 - 20:55

Arie:

Je verhaal is, in één zin: geweldig geschreven!

• 14 Januari 2006 - 16:22

Omke Hannes En Tante Lieske.:

Radmer alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag...

Groetjes en nog veel plezier in Argentinie en Chilli...

Hannes en Lieske.

• 16 Januari 2006 - 17:18

Marjet:

He Rasmoes, gaan we elkaar nog ergens ontmoeten??? Ik zit ook nog steeds in Ecuador... plannen veranderen met de dag... maar dat is het leukste ervan... greetz from Quito enne gefeli met je verjaardag dan maar he... Marjet

• 17 Januari 2006 - 18:00

Jarige Radmer:

Lieve Radmer van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog heeeel veel jaren er bij groetjes van Hait en Mem Pas je goed op jezelf?

• 17 Januari 2006 - 18:20

Claartje:

Hoi Radmer. van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Ik heb Carla (kleindochter) gevraagd deze mail naar je te sturen om je te feliciteren met je verjaardag! Ik ben eergisteren naar het Shantykoor geweest. Ze hebben erg mooi gezongen! heb echt genoten.
    nou Radmer, pas goed op jezelf en nog een fijne verjaardag toegewenst! We lezen wel weer hoe het geweest is.
    Ook gefeliciteerd van Sjoerd, Nelleke, Robert en mijzelf (Carla)

Groetjes Claartje

• 19 Januari 2006 - 22:32

Rasmoes:

ps:die watermeloenfoto heeft een beetje een lachspiegeleffect verkregen met het scannen.
    ciao