weekje relaxen ( en feesten ) - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu weekje relaxen ( en feesten ) - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

weekje relaxen ( en feesten )

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

23 November 2005 | Brazilië, Fortaleza

dag beste planeet-aarde-bewoners,
zo daar was ik weer nu vanuit fortaleza dit is geen auto zoals de ford focus en de ford escort maar een plaatsje in brazilie waar nogal gefeest wordt en waar hier ver vandaan allemaal van die gigantische resorts staan waar de gemiddelde nederlander vast wel een keer geweest is. ja aangezien ik ook een gemiddelde nederlander ben heb ik ook maar besloten om hier eens effe een kijkje te gaan nemen..ondertussen heb ik in mijn beste portugese gebarentaal en tekenkunsten te kennen gegeven aan de senorita achter de balie om ff wat foto´s te scannen zodat ik die straks ook meteen kan plaatsen.. maar goed ik zal even verder vertellen van waar ik was gebleven en dat was in het plaatsje oiapique aan de grens met frans guyana ja daar in de vroege morgen een ontbijtje gepakt.. ja dit zat bij de prijs inbegrepen.. allemaal verschillende bakjes met hier weer stukken meloen in en daar weer kaas in en wat vreemde cakesoorten.. nou van alles wat geprobeerd en de jus orange was vooral niet lekker... tsjonge ze hadden een halve sinasappel uitgeperst en het sap daarvan vermeng met 12.765 liter water.. nou kun je nagaan dat is aardg geconcentreerd sap.. ja water dan maar goed effe later het dorp effe in en een doos met dacht ik snoepjes gekocht wat achteraf kaugom bleek te zijn.. vervolgens even later uitgecheckt bij het hotel en meteen verder gegaan om een bus te boeken naar macapa ja dit was zo geregeld en zodoende zat ik ff later in de bus om een ritje te maken van 12 uurtjes nou zo gezegd zo gedaan en daar zat kuipers in de bus en weer stuiteren en doen vanwege de weg die weg was.. ja een zandpad.. nou ik ken wel wat betere versies van het zandpad zoals die in utrecht..maar goed hier was ook mooie natuur te zien want we gingen zo de hele B-mazone door... uhh A-mazone nou na een tijdje begon de airco te lekken van een vrouw 5 stoelen voor me.. een water dat er uit kwam.. ff later was ik aan de beurt en begon die boven mijn hoofd ook te lekken.. dat viel gelukkig mee en na een paar stopjes hier en daar en een lunchje te hebben besteldin gebarentaal kwamen we tegen dinertijd bij een bbq restaurant aan.. hier alleen een hamburgertje gegeten en wat van die rodeo gasten te werk zien gaan.. ja een wilde stier en dan er zo lang mogelijk op blijven zitten.. nou ook was er een hond met 1 oog.. ja die andere kast was leeg.. dat leek niet erg fris moet ik zeggen en zo effe later weer op pad zo kwamen we tegen een uurtje of 20:00 in macape aan en daar met ee taxi naar een hotel gereden waar twee leuke dames me opvingen.. ja zo even later de stad in om wat te gaan drinken wat niet echt wou lukkenuiteindelijk bij een of andere vage tent maar een paar blikken bier gekocht omdat ze geen cola-light hadden.. nou daarna op bed gegaan en de volgende morgen vroeg een broodje gehapt.. dat hoorde bij de overnachting en daarna eens effe gaan checken wat een vlucht naar belem koste.. ja anders moest ik 24 uur met een boot over de amazone.. dat was het ergste niet maar moest dan met een taxi 25 km uit de stad en ook nog een hangmat kopen om in te slapen.. al met al kwam ik dan mischien wel net zo duur uit als een vliegticket.. dus ff checken en zo later een vlucht geboekt voor 139,42 real : 2,5 = 56 eurie... ja dat gedaan en daarna even naar een internetcafe om de vorige brief op papier te zetten.. nou daar flikkerde meteen de glazen deur uit de glazen kozijnen en even later was het weer een knal en waren er 12765 kleine glazen deurtjes.. ja kapoet dus.. nou na het internetten terug naar het hotel en uitchecken en op naar het vliegveld.. hier aangekomen even wat drinken en wachten en wachten en zo ff later het vliegtuigje in ja een best groot ding..nou na 45 minuten over het amazonegebied was ik in belem en hiervandaan meteen met een taxi naar het busstation.. ja eenmaal in de taxi meteen een file in en zo kwam er een auto met drie wilde meiden naast ons rijden.. I LOVE YOU zeiden ze... nou da´s mooi voor ze... eentje had niet achteraan gestaan bij het uitdelen van de grote borsten.. tsja na 5 minuten zeiden ze : WANNA FOK ? tsja wat moet ik met een fok..eerst maar eens een zeilboot en een grootzeil erbij... maar goed ze bedoelden wat anders maar aangezien ik geen tijd had om mijn tijd te verspelen heb ik het aanbod maar afgeslagen.. heb nog wel haar kaartje gekregen ( 1 van de 3 ) ja wie weet kom ik daar nog eens terug bij toeval.. nou goed de club uit belem was kampioen geworden van de gouden gids diviesie van brazilie en dit werdt uitbundig gevierd... overal vlaggen en gekke mensen en daar wat tussendoor scheuren en zo kwam ik snel aan op het station.. ja daar meteen een ticket gekocht en ook meteen de bus in voor 16 uurtjes ja naar teresina om daar 08:00 aan te komen en dan de 09:00 bus te pakken naar fortaleza en daar dan weer aan te komen om 19:00 alleen ging dat niet helemaal goed.. ja zo gingen we van start met de bus en moest de chauf om de zoveel meter weer stoppen om dan weer iemand erin te laten dan weer iemand eruit dan weer een papier invullen en dan weer van chaufeur wisselen en vervolgens weer stoppen om te eten en dan weer een sanitaire stop.. tsjonge jonge niet normaal.. die klotebus heb meer stilgestaan dan gereden en zodoende kwam ik pas om 11:15 aan ipv 08:00 tsja en was de 09:00 al weg.. er was wel eentje om 14:00 aaleen zou ik dan midden in de nacht aankomen en daar had ik het niet zo op.. nou vervolgens maar de 19:30 bus geboekt en dus even 8 uurtjes wachten.. ja hier en daar even wat drinken.. gelukkig was er internet dus hier en daar even wat internetten en zo ook even bij een kapper me laten scheren en even later was het ook al weer 19:00 dus de bus in.. ja dit keer zat ie helemaal vol met andere mensen en aou ie om 05:30 aankomen.. ja dat mocht van mij wel iets later.. omdat 05:30 wat vroeg is.. maar nee hoor nu ineens konden ze wel vol gas en zonder te stoppen doorijden en zo stond handige henkie om 05:30 in fortaleza.. nou maar even wat rondgehangen op het station en een bak koffie gedronken en vervolgens met een taxi naar een goedkoop hotelletje.. ja hier een kamer alleen was met het woord kamer ook alles gezegd.. ja een takke-eind van de stranden af en van de uitgaansarea en niet eens een lamp in de kamer en alleen een bed en een ventilater.. ja mocht blij zijn dat er een deur in de kamer zat.. anders kon ik er niet eens in.. nou daar ff een tukkie gedaan en daarna de vuile was even naar het maak-vuile=was=weer-schoon-centrum gebracht en daarna bij een of andere posada even ge-internet ja hier werdt me een leuk aanbod gedaan en dit heb ik maar aangenomen.. een kamer met tv,koelkast,douche,wc en airco + ontbijt smorgens en 50m van het strand en 50m van de pirata bar de uitgaansgelegenheid van fortaleza.. dit alles voor 20 e per dag.. ja nog wat korting afgedwongen omdat ik die andere kamer al had betaald voor 3 dagen.. nou vervolgens terug om mijn tas op te halen en gezegd dat ik een vriend tegen ben gekomen en wist niet dat ie er was en zo gezegd dat we samen een kamer deelden en als ik dan het geld terug kon hebben.. ja je kan het proberen toch.. nou kreeg van 2 dagen terug.. dus dat viel weer mee.. vervolgens weer naar het andere betere hotel.. wat heet: posada beach house ja en hier meteen effe betaald voor 7 dagen enb vervolgens even een paar flessen cola light en een fles cachaca gehaald..ja anders staat het zo zielig een lege koelkast.. nou daarna hier heen gegaan om even de boel te updaten zodat ik deze week rustig kan genieten van de 35 graden die het hier is,, van de mooie vrouwen en van het lekkere eten en drinken..tsja toch best zwaar het backpackersleven.. nou zal zo even de laatste 29 foto´s plaatsen en dan is de site weer helemaal up to date..ja verder geen nieuws.. hoorde dat de kerstkaarten er zijn... gelukkig zonder al te veel ellende... wel een beetje vroeg maar goed.
zou zeggen veel plezier met waar jullie dan ook mee bezig zijn en tot de volgende brief.. groeten van rasmoes

• 23 November 2005 - 19:53

Sjoerdtje:

He Rasmoes. Namens BurgGolf st. nyk bedankt voor je kaartje! Erg leuk enne... mooi op tijd!

• 24 November 2005 - 15:32

Bonne:

Ha Radmer, Ik kreeg het kaartje via mijn ouders. Bedankt, je bent de eerste, maar dat zal je niet verwonderen. Veel succes met je wereldreis en wanneer je weer eens in st nyk bent, moet je zeker even langs komen.

gr Bonne

• 27 November 2005 - 15:12

Claartje:

Wij hebben de foto's gezien. Hardstikke leuk! Ik ben bij Sjoerd en Nelleke en hebben net je verhalen gelezen en foto's bewonderd. Wij denken dat je het wel naar je zin hebt daar.
    Nog heeeel erg bedankt voor de kerstkaart!! Die is dus maar NET op tijd gekomen, haha.
    Als ik weer eens een keer bij een van de kinderen ben, proberen we weer een mailtje te sturen.
    We wensen je nog heel veel plezier en alvast een fijne kerst als het me niet lukt om eerder te reageren.

Groetjes van Claartje en alle kinderen en kleinkinderen

P.S. Ik vind het uniek dat dit kan in deze wereld dat jij helemaal aan de andere kant van de wereld zit en we toch contact kunnen houden en zien hoe je het daar hebt.
    Ik heb ook al je brieven gehad van je vader en moeder. Heb het al gelezen. Je kan er wat van met je verhalen! Echt leuk!
    Tot een andere keer..

Liefs Claartje

• 27 November 2005 - 17:32

St.nic:

alles goed met je kijk even op je andere mail adres groetjes van ons half besneeuwde land
    Hait en Mem