Amazone Jungle trip dag 1-5 - Reisverslag uit Caracas, Venezuela van radmer kuipers - WaarBenJij.nu Amazone Jungle trip dag 1-5 - Reisverslag uit Caracas, Venezuela van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

Amazone Jungle trip dag 1-5

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

09 December 2007 | Venezuela, Caracas

Dag beste Kijkbuiskinderen,
Voor de mensen die achter de computer zitten.. jullie kun er beter voor gaan zitten daar hangen niet zoveel draden namelijk.. uhmm.. nu even serieus want het gaat hier over een 10 daagsje avontuurlijke jungle tocht diep in de amazone.. uhh niet onderwater maar het gebied AMAZONE.. daarvan hier de eerste 5 dagen.

Om 05:45 dinsdagochtend ging het piepje van mijn all-in-one wekker horloge.. ja als de rappie tappie de bende bij elkaar zoeken en nog even langs de bank want kon de dag ervoor maar 1 keer geld opnemen.. de bank was natuurlijk dicht ( ook voor pinpas ) en zo maar weer terug.. ondertussen regende het pijpestelen en kon je er zo een wereldrecord pijpesteel-stapelen mee beginnen.. ik werdt door de vrouw van de gids opgehaald en zo met een taxi door de hevge regen naar een soort van haventje in de amazone.. hier eerst even een plastic zak gekocht voor alles zeiknat zou worden..

vervolgens naar beneden om daar een bootje in te stappen alleen ik op mijn slippers die zo glad waren als een aal in de groene zeep ging bijna op mijn bek in de drek en ben zo de onderkant van mijn slippers verloren bleek later.. met de hele zooi aan bagage en boodschappen gingen we de boot in en 45 minuutjes later weer aan land ergens.. in de amazone.. daar effe laarzen gekocht eigenlijk een maatje te klein en een bakkie koffie waarna in zo`n afrikaans busje.. ja zo`n busje die tot de nok toe vol moest anders gaat ie niet vertrekken... dit wou niet aardig lukken en na nog een vermakelijke jeep vol met geiten te hebben bekeken zijn we maar vertrokken met 12 man.. weer een uurtje verder karren en daar weer een bootje in om naar een soort van lodge te varen vanwaar weer in een andere boot..

ondertussen had ik al 51 krokodillen gespot... ja die lagen daar een beetje te liggen op de rivierbedden..( beddingen )
na te zijn aangekomen ergens in de busch busch om bij een andere groep aan te sluiten eerst effe lunchen met de groep.. twee spaanjaarden en een australier.. ja samen met hun naar een NATIVE familie.. met andere woorden busch busch bewonders en hier een soort van paneermeer-meel tavereel meegemaakt.. tsja wat een werk zeg.. eerst de jubgle in daar een paar bomen omhakken vervolgens de wortels ervan meenemen en die weer schrapen en daarna de wortels raspen.. daarbij haalde kuipers zijn klauwen effe open..
toen de bende uitwassen.. ja er zat 80% gif in ofzo.. door het te wassen kreeg je er al 60% uit en vervolgens de bende drogen en op een reuzenpan bakken om de andere 20% eruit te krijgen waarna de zooi klaar was en je het spul kan eten..
zo´n 500 kg van dit spul levert 120 euro op... en kost 3 week werken met 19 man..
.. tsja ken je beter een paar andere planten in je tuin hebben.. uhmm..

nou na dat hele gedoe zijn we effe gaan kaarten onder het genot van een caiperinha... ja dacht ik effe van de drank te zijn hadden ze een fles drank mee.. maar die was zo leeg dus weer alcoholvrij verder kaarten en daarna eten.. rijst..bonen..vis..kip..en fruit
en natuurlijk die paneerrommel die niet te haffelen was.. daarna maar eens hed bedje op gaan zoeken een hangmat.. ja alleen had de local familie een RADIO
en deze stond vol gas op 10... aangezien ze al 11 kinderen hadden en geen TV was dit mischien een soort van anti conceptie.. of dat als de radio uitging de gevaarlijke beesten zouden komen, of ze deden mee aan een of ander belspel op de radio... nou het zal allemaal wel maar om 01.00 stond dat klere ding nog op vol gas en klonk de braziliaanse jantje koopmans door het hele amazonegebied.
na wat lullen en sterke verhalen met de spanjaarden en australiers eindlijk dat ding uit en verder slapen.. de volgende morgen....

dag 2 ja.. oervroeg gewekt om.. THE SUN RICE of zoiets.. ja wat moet ik daar nu mee hun zoon die rijst eet... maar ze bedoelden SUNRICE.. ja de zon die opkomt.... nou goed met een bootje de rivier op en daar was het zo bewolkt dat de zon nergens te bekennen was.. dus maar weer terug... bij terugkomst eerst even ontbijten.. ja een van de 11 kids had de fles sambal aangezien voor een blikje fristi en hier een aardige klok uitgenomen.. die kon effe verder als vuurspuwende draak.. vervolgens kregen we ontbijd.. brood en ei.. en het overblijvsel van die paneerrommel.. waar ze pannekoeken van maken die net zo goed door kunnen gaan als grote plakaten kauwgom.. na nog bijna in een bult stront te zijn gaan staan die een van de 11 kids in het huis had gedumpt.. zijn we rap naar het volgende kamp gegaan.. ja de LODGE van de amazonriders (www.amazonriders.com) daar aangekomen hadden de huishonden een ree gespot en waren er vol gas achteraan gegaan en wij weer vol gas achter die honden aan.. met als gevolg het zweed dik voor de kop.. en geen REE te bekennen..

nou maar weer terug om effe te gaan lunchen en een potje pokeren met de australie en daarna de twee spanjaarden uitgezwaaid en bleven alleen de australier en ik over en de gids..nee geen telefoongids of gouden gids of tv gids maar zo`n mannetje die trouwens hartstikke aardig was en je de jungle leert verkennen.. samen met hem en de bootchaufeur zijn we op pad gegaan om eerst van die hele grote watrerlelies te gaan bekijken.. ja de meest dodelijke plant in de amazone.. als je daar 5 minuten onder zit ben je dood...
daarna naar de grootste boom van het amazonegebied dat was effe wat anders dan een stekkie van een miniatuur begonia..
jeetje wat een ding zeg.. allemachtig
ondertussen was het zweten als een heel otterpark vol otters.. bloedje heet daar zeg.. toen het spectaculaire PIRANHA vissen..

zo zie je maar weer dat het levensgevaarlijk is daar in de amazone.. effe ergens met je bootje gaan liggen en met je hengel in het water een bloedende iemand nabootsen en tsjakka een heel peleton piranha`s al waren het niet van die groten.. al met al heb ik 9 van die krengen gevangen en de australier 4 ook heb ik er nog 3 effe bovenwater gehaald en daarna er af gesprongen de hufters..
toen effe wachten tot het donker was en vervolgens op zoek naar ALIE ja geen meisje ofzo maar ALIE-GATOR wat weer geen familie is van ALIE-MENTATIE of ALIE-MINIUM..
ohh bijna vergeten tussen de piranha`s en de alie-gators door zijn we nog effe DOLFIJNEN gaan bekijken alleen met mijn ouwerwetze foto-toestel wat ik eerst moet voorgloeien , vervolgens op houtskool starten en dan de flitser verwarmen en dan de foto nemen.. ja je kan wel begrijpen dat dat niks wordt.. die DOLFI`s zijn heel effe boven en meteen weer kopje onder.. dus maar effe wat foto`s van de company geleend...
ook zagen we nog een stropertje.. die effe een vis van een meter binnenspeerde met een harpoentje.. ja zo`n 20 kg vis.. alleen als ie gepakt wordt is ie het bokkie.. nou toen de krokodillen vangen wat zo makkelijk is als wat

men neme een donkere tijdstip een boot en een zaklamp... ja de rivier afstruinen met je zaklamp zie je van die oogjes daar in blijven schijnen.. dan raakt de krokodil verblind.. er rustig heen varen en hem achter zijn kop grijpen.. en hoppa.. een krokodil. alleen mochten we dat zelf niet doen.. te gevaarlijk.. als je misgrijpt grijpt ie jouw... en heb je meteen een hand minder om te grijpen.. vandaar.. nou effe posen op de foto met dat beest en daarna terug om te gaan dineren en daarna effe pokeren en op bedje.. ja in de lodge hadden ze gewone bedden..

de volgende dag , dag 3 na een nachtje regen van pijpestelen in het kwadraad.. ja dus nog meer regen.. nu weet ik ook waarom ze het daar regenwoud noemen..
ja na het ontbijdje zijn we op zoek gegaan naar de SLOB wat volgens mij LUIAARDS zijn in het nederlands.. nou die klere beesten kosten de gids/ en of mij bijna het leven... ja die krengen hangen in de bomen dus moet je steeds omhoog kijken.. wat we dus deden.. eerst de gids en toen ik en toen de australier.. ja opeens zag de gids een slang op 30 cm afstand tussen ons beide in.. allemachtig wat een beest en dan bedoel ik geen TUINSLANG of SLANG-KIE smeerkaas maar zo`n levend beest van een meter of twee.. ja die lag in de attackhouding om een van ons aan te vallen.. gelukkig konden beide net op tijd aan de kant springen.. en ging daarna de slang er als een haas zonder poten vandoor... ja wij in de achtervolging maar voordat ik de kamera paraat had was het beest al gevlogen in een gat in een boom... ja de australier heb hem nog wel net kunnen snippen op het plaatje.. ja je begrijpt wel de schrik zat er goed in dus omhoog kijken ho maar.. uiteindelijk nog wel zo`n beest gevonden alleen zat die zo hoog in een boom zonder takken eronder dat we er niet heen konden om hem te vangen en vast te houden..

nou dat was me een avontuur zeg we hebben nog wel een groep apen gezien die razendvlug van de ene naar de andere boom jumpten.. daarna terug naar de lodge waar we onderweg nog een amazone alcoholist tegen kwamen in een boot.. ja slingeren met de boot en de boot vol lege flessen bier en een fles cachaca aan de hals.. die man had 17 kinderen.. ja dan is er bijna elke dag wel bijna iemand jarig en dus een feestje te vieren.. zo kan ik het ook.. nou in de lodge effe lunchen en daarna in de stromende regen weer weg alleen was het zo glad als een aal.. en met mijn slippers die net skies zijn.. zo glad vloog ik op mijn bek.. ja niet zo erg alleen bleef mijn linkergrote teennagel haken achter iets en lifte zo van de teen af... met als gevolg bloeden als een rund.. en de dagen erna etteren, pussen,bloeden,stinken,infecteren en alles wat er maar fout mee kon gaan..
nou goed maar snel verder en zo ergens in het bos beland om daar het kamp op te slaan wat bomen met een plastic zeil erboven en daar de hangmatten onder.

toen de visnetten uit gaan zetten alleen leverde dat niet meer dan 3 piranha`s op.
daarna op krokodillenjacht alleen dit keer van die grote. we moesten toch wat te bikken hebben.. de eerste poging ging mis maar de tweede was raak.. ja met een harpoen dwars door de Krokodil heen.. daarna effe uit laten spartelen en daarna fotootje maken en fileren maar.. ja alleen de staart is lekker dus de rest van de krokodil was voor de aasgieren die daar ook al zaten te azen.. op alles wat de pijp uit is.. na een heel gefileer gedoe was de australier ondertussen aan de schijterij en dat kwam omdat ie een duik had genomen in de amazone de dag ervoor.. ja ik hoefde dat al niet meer te proberen met mijn au au teen.. na het eten van de krokodil zijn we op bed gegaan.. nou ja de hangmatten.. eerst werdt de australier nog effe in zijn reet gebeten.. tijdens het toileteren in de jungle.. ja een junglewesp

de volgende dag,dag 4 na het ontbijd een 3,5 uur durende jungle track.. wat nogal vermoeiend was met mijn au au teen.. ja wel weer een paar apen gezien en wat giftige kikkers en 1001 vogels en insecten en een neergestorte EGEL.. waarvan de stekels nog rechtop in een boom stonden.. je weet wel waar ze die dobbers voor het vissen van maken.. daarna terug naar de lodge en daar de australier gedag zeggen na de lunch.. nu was ik weer alleen voor de rest van de trip.. na een kleine SIESTA ( slaapje )
nog even de wond desinfecteren en daarna weer verder met de boot.. ja eerst nog een keppel zelfmoordkoeien de rivier zien overzwemmen.. die plonsten zo de rivier in met krokodillen en piranha`s en weet ik wat nog meer..
na een stop bij een drijvende winkel en hier effe twee biertjes te hebben ingeslagen.. ja voor onderweg zoals hazes dat ook altijd deed. zijn we rap verder gegaan.

ondertussen kon ik mooi bijbruinen en ben zo ook aardig verfikt.. ja geloof niet zo in zonnebrandolie etc..
na weet ik hoelang varen diep de jungle in kwamen we nog langs een winkel.. waar we bladen tegen infectie hebben gekocht en een fles cacacha.. en daarna rap verder ja het werdt al donker en we moesten door een soort moeras heen.. uiteindelijk op plaats van bestemming en hier het kamp opbouwen en wat eten gekookt.. ja krokodil,piranha en rijst en daarna gaan slapen tussen de wespen in.. ja eerst werdt elso de gids nog effe gebeten door een wesp en die wesp had mischien aan iets giftigs zitten knagen want dat werdt een bult van 20 cm bij 20 cm..... nou goed na een nachtje slapen met een pis-stop en midden in de nacht een dikke kramp in mijn poten was het dag 5 ja na het ontbijdje eerst nog even de wond schoongemaakt met anacondavet en anti-infectie spray..

toen gaan kanoeen en de visnetten uitgezet.. ja 1001 vogels gezien allerlei arenden, toecan, kanaries,ara`s,papagaaien, ijsvogels die mooi de kluts zijn kwijtgeraakt.. er is geen ijs te bekennen in de amazone namelijk.. maar goed daarna de vangst 1 baarsje gaan binnenhalen en gaan lunchen.. weer krokodil, de baars en piranha.. toen nog een keer de wond schoonmaken die stonk als een rottende bult vlees.. ja pus, etter,bloed.. daar werdt je niet blij van.. maar hij ging steeds losser zitten dus mischien dat de nagel er wel afvalt en dan komt er een nieuwe en is alles weer oke.. hoop ik
na nog wat rondhangen in de hangmat hebben we onze tassen gepakt om nog dieper de jungle in te gaan.. ja zonder kookgerei en veel rotzooi dit keer..
zo kwamen we na een paar uur lopen bij een rieten dakje en daar de hangmatjes onder gehangen ondertussen nog wat giftige kikkertjes gezien een paar apen en een junglehond/kat.. ja soort familie van de puma.. deze zat hoog in een boom en ging er als een haas vandoor in de bomen..

aangezien elso koorts had gekregen van de wespebeetinfectie is ie vroeg op bed gegaan en heb ik nog effe het rotte vlees onder mijn nagel weg gesneden en een beetje van de natuur genoeten.. ja 1001 verschillende geluiden, insecten, vogels en andere gekke beesten om je heen.. zo zijn we die avond gaan slapen en kwamen er nogal wat vreemde geluiden uit de jungle.. ja geroezemoes om ons heen.. ik wil niet weten wat er allemaal effe een kijkje bij ons heeft komen kijken.. zo belanden we op dag 6..
daarover in de volgende brief meer.. daarin oa.. de vogelspinaffaire, tarantulla bezoek en anacondajacht..
allemaal de groetjes.. zodra ik de foto`s van mijn toestel heb gescand dan plaats ik ze direct.
groetjes en tot de andere brief.. waarschijnlijk uit COLOMBIA.. vertrek straks naar maracaibo en meteen verder naar colombia..
see ya.. liefs RADMER

• 10 December 2007 - 11:05

Nadia:

Hoi Radmer,

Radio FunX is een jongerenzender in Nederland. Iedere dag hebben wij een rubriek waarin we met een Nederlander in het buitenland bellen om te vragen wat daar het nieuws is en ook om te horen hoe het is om buiten Nederland te wonen. Voor de uitzending van vandaag ben ik hard op zoek naar iemand in Venezuela. Dit naar aanleiding van het besluit van president Chavez om de klok een half uur terug te zetten. Het gaat om een telefonisch gesprek van ongeveer 5 minuutjes. Het zal dan gaan over dit berichtje en wat jij daarvan hebt meegekregen. Maar vooral ook hoe het jou bevalt in Venezuela en wat je daar doet.
    Het gesprek is vanavond om 18:10u. Ik hoor graag van je of je dit leuk lijkt.
    Alvast heel erg bedankt.

Groetjes, Nadia
    nadia@funx.nl

• 10 December 2007 - 20:27

Ti:

hey Radmer, alles goed?? Aparte dolfijnen daar! Gaan 2 januari skien... ga je mee?? ha ha... volgend jaar maar weer!
    x Ti
    Mail je nog oke!

• 10 December 2007 - 21:35

Arie:

Hoi Jungle-Ras,

Je hebt al weer heel wat beleefd. Het is hier wat eentoniger, maar alles goed. Gister H'veen-Groningen 4-2. Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Voorzichtig daar. Groeten uit Nes, Arie

• 11 December 2007 - 17:48

Jan Timmer:

wat mooi dat je op de radio was wat een
    belevenis en wat staat je nog te wachten
    allemaal veel plezier en goede reis de groeten van jan en wilhelmina

• 15 December 2007 - 18:17

Rasmoes:

dag nadia, ondertussen is alles gelukt en ben ik op de radio geweest, bedankt mischien tot een volgende uitzending
    -----------------------------------------
    lekkr zeg TITIA, zit ik hier helemaal.. bij deze nodig ik je uit op mijn verjaardag in nicaragua, drinks or on me.. tuut rasmoes
    -----------------------------------------
    dag arie, heb je mail ontvangen.. mooi dat hv effe groningen ingemaakt heb.
    prettige vakantie straks en groetjes aan iedereen .. afz. RAS
    -----------------------------------------
    dag ome jan en tante mina,
    ja zo wordt ik nog eens beroemd.. al die films in thailand india en argentinie en nu op de radio.. wat komt straks??
    ga jullie goed in annen.. groeten van radmer