de LOST CITY & de ilegale Cocainefeabriek - Reisverslag uit Armenia, Colombia van radmer kuipers - WaarBenJij.nu de LOST CITY & de ilegale Cocainefeabriek - Reisverslag uit Armenia, Colombia van radmer kuipers - WaarBenJij.nu

de LOST CITY & de ilegale Cocainefeabriek

Door: rasmoes

Blijf op de hoogte en volg radmer

28 December 2007 | Colombia, Armenia

dag beste net kerst-gevierd-hebbenden & niet net-kerst-gevierd-hebbenden,

Zo vanuit een ander plaatsje zal ik jullie even vertellen van mijn nogal vermoeiende tocht naar de lost city in de colombiaanse jungle.. ja ondertussen ben ik weer op krachten gekomen en zit ik in Armenia een plaatsje midden in colombia om hier een paar dagen bij LISET en PAUL te kijken wat weer kennissen zijn van Lucas BIOSCOOP (sinnema) uit st.nicolaasga......

Het was de 16e van december en na een kort nachtje met een halve kater in mijn hoofd.. snel opstaan douchen en de laatste dingetjes bij elkaar sprokkelen om vervolgens een dik uur te gaan zitten wachten.. ja ondertussen effe kennis gemaakt met de rest van de jungle trip gangers.. een zwitsers meisje een australische man en nog twee italiaanse meisjes en later kwam er nog een iers stelletje bij... zo zijn we met een of andere manke nelis in een jeep gestapt en rijden met dat brak ding.. ja eerst effe tanken en nog wat rommel inslaan en vervolgens een weggetje op die niet echt weg te noemen was.. dat ging tekeer in die jeep alsof het windkracht 12,5 was..
zo moesten we op een gegeven monument ook de jeep uit want er kwam rook uit de moterkap vandaan... een stukkie lopen wat bloedje heet was en weer in de jeep.

Na een uurtje of twee-drie kwamen we in een dorpje aan waar we effe wat gelunchd hebben en daarna de weg op... ja wist ik veel dat er allemaal bergen,rivieren en modderprakke was.. en daar liep ik op mijn mooie op-stap-ga-schoenen... zo glad als het hoofd van jaap stam... dus dat werdt lachen... of huilen?? nou goed als er iets is waar ik de pest aan heb is het BERGEN.. ja die kolere dingen.. wil je van a naar b hemelsbreed 1 km staat er zo´n berg op die je eerst op moet en dan weer af.. met als gevolg dat je 4km moet sjouwen... ja wat een onzin.. maar goed zo ging de eerste berg nogal geil omhoog... uuhhhh sorry steil omhoog.. ja en zweten... allemachtig als een heel otterpark aan otters.. tsjonge ik had al bijna spijt.. maar goed maar doorsjouwen.. ja af en toe effe pauze en weer verder.. na 2 uur sjouwen en 5 liter zweet te zijn kwijtgeraakt was ik op de top.. ja en kon meteen weer naar beneden... ondertussen begon het donker te worden en als BONUS begon het te regenen.. ja hoor een dikke modderprakke daar en zo gleed ik meer naar onder dan ik naar onder liep... uiteindelijk na drie keer op mijn bek en nog een keer struikelen midden in een rivier kwamen we aan in het eerste kamp.. ja gelukkig had ik een stok gevonden alleen was er geen deur om hem achter te zetten.. uhmm??? nee die stok helpt je in evenwicht te blijven

na effe zitten en te zijn uitgerookt.. ja ik stoomde als een turks stoombad.. natuurlijk die oververhitte body en dat kouwe regenwater op mijn lichaam.. vervolgens effe douchen in een kouwe douche en daarna wat lullen met de andere tripgangers en daarna het bedje in.. de volgende morgen 07:00 een ontbijtje in de mik en meteen weer weg.. ja de eerste 45 minuten waren redelijk vlak en daarna begon de lol weer.. hupee weer omhoog.. en maar verder omhoog.. alweer zweten als een otter en na een klim van twee uur was ik eindelijk op die kloteberg.. met als gevolg dat ik meteen weer kon afdalen... op mijn schoenen zo glad als skies.. in de drek weer naar onder.. weer een uur verder.. ja daar was een rivier.. geen familie van de ridrie en rivijf... en hier heb ik effe gezwommen met kleren en al.. ja waren die ook meteen weer schoon.. nog effe wat fruit en hupee weer verder.. samen met een hondje die ook mee ging op de trip.. ik een indiaan vragen of er ergens een CERVEZERIA was.. ( bierwinkel)
en hij wees een kant op.. dus samen met het hondje daar heen en maar lopen en lopen ... van alles gezien behalve bier..


Zo kwam ik naar een uurtje doorsjouwen alleen aan in het volgende kamp.. samen met het hondje... hier eerst effe een koud biertje in de mik en nog een en nog een.. en toen in slaap gevallen.. ja en waar die anderen bleven??? ik was al een 1,5 uur daar toen ze pas kwamen aankakken.. ja die gidsen konden geen woord engels en ik had begrepen dat ik wel door kon lopen.. wat bleek waren ze me gaan zoeken en dachten dat ik ge-haan-napt was... uhhh ge-kip-napt was door de FARC.. die guerilla´s die daar hier en daar eens een toersitje meenemen als souvenir... ja vandaar dat overal op de trip ook militairen waren om het wat veilig te houden.. nou goed ze waren aangekomen en zo zijn we wat gaan omhangen in de hangmatten en heb ik mijn dagboekje beetje bijgewerkt waarna er eten was.. daarna kregen we een optreden van de spaanse gids.. ja zo vals als een wals... uhh nou in ieder geval niet om aan te horen.. ja gelukkig was dat snel voorbij... want om nu te gaan roepen WE WANT NOT MORE.. is ook zo sneu als een iemand die de staatsloterijjackpot heeft gewonnen maar niet met jackpot bleek te spelen....

na het vreselijke optrden en diner ben ik gaan slapen.. en had een pijn in mijn bekkens.. als een zwangere vrouw die net was bevallen van een 8kg baby.. ja op een of andere manier begonnen die bekken te staken.. die zullen ook wel denken.. 30 jaar mooi leventje gehad beetje hier wandelen en daar kijken en nu opeens zal het gebeuren en de ene berg na de andere beklimmen en afdalen.. WIJ STAKEN...
nou de volgende morgen was het weer ietsje beter alleen nog niet optimaal.. ondertussen was ik nog steeds zo verkouden als een ijskast en dat helpt ook niet echt met een lekkere ademhaling.. na een ontbijtje zijn we weer verder gegaan.. ja eerst een levensgevaarlijk stuk.. langs de afgrond van een berg.. ja zo glad als een aal.. en daar met mijn gladde scoentjes overheen.. vervolgens een kolkende rivier oversteken en daarna een berg op.. weer zo´n klote berg.. ja zweten als sneeuwzweetje.. en zo kwam ik na een uurtje of twee sjouwen aan boven op de berg... waarna weer naar onder om daar nog effe 8 keer de rivier over te zwemmen.. steken..waarna een lunchje en daarna eindelijk de stenen trappen van de lost city op...

Ja ondertussen had ik de hond al 5 keer de rivier overgedragen en was ie mijn maatje geworden.. zo waren die treeen van die stenen trap ook zo glad als aal en klein en hoog en mooi klote allemaal.. na een klein uurtje was ik eindelijk boven op de berg waar de LOST CITY was.. ja nu begrijp ik ook waarom het de lost city is.. welke idioot wil daar nu helemaal heen sjouwen.. vandaar dat nooit iemand die bende ondekt heeft.. ja en het zijn alleen maar helikopterplatformen.. allemaal groene ronde grasveldjes met steen eromheen... ja daar stonden vroeger hutten alleen die waren van hout en zijn verrot en alleen de ronde vormen zijn over waar gras in is gegroeid.. daar aangekomen moesten we samen met een andere groep in een hut.. ja daar dineren en meteen gaan slapen.. de volgende morgen zijn een groepje op excursie gegaan maar ik ben niet meegegaan.. ja had het wel gezien met die bende.. en versta toch geen spaans.. zo ben ik wat gaan kaarten en heb me voorbereid op de terugtocht.. ja we hadden besloten om na de lunch terug te gaan ipv de dag erna 14 km te moeten sjouwen berg op en af.. nu verdeelden we het in twee dagen waar we geen spijt van hebben gekregen..

toen we weer vertrokken vloog er nog een slang vlak voor mijn neus voorbij... ja nog gevaarlijk ook daar.. toen de trapetjes weer naar beneden en vervolgens weer 8 keer die rivieren oversteken.. daarna nog een stukje sjouwen en toen even gaan lunchen waar ook weer een heel keppel militairen waren.. ik wou even vragen of ik een foto van ze mocht maken alleen kreeg ik meteen zo´n dikke mitrailjeur in mijn klauwen gedwouwd... zo een paar stoere army shoots gemaakt.. ja dat dat allemaal kan.. in brazilie zijn twee militairen laatst onslagen omdat ze met toeristen op de foto gingen en hun geweer gaven.. nou goed deze gasten waren allemaal erg relaxed.. er zijn dan ook 2.000.000 militairen in colombia en 20.000 FARC guerilla strijders.. da´s 1 tegen 100... nou goed snel weer verder en zo weer een berg op en daarna weer de berg af en nog even dat gevaarlijke stukje richel bijlangs.. ondertussen regende het weer pijpestelen en kon je er zo een pijpestelen winkel mee beginnen.

nadat de australier en ik op het kamp aankwamen meteen een biertje gaan drinken.. ja die lost city had namelijk helemaal niks geen biertjes en niks te koop.. CLINTON was er ook nog geweest alleen dan per helikopter.. en JUANES een of andere bekende spaanse of colombiaanse zanger.. en Shakira nog niet die kon die grote reet niet de berg op krijgen waarschijnlijk... maar goed en nu was ik er dus ook geweest...uhhmm
ja niet onderschatten.. bekend van radio en TV en film... ondertussen werdt ik niet blij.. want van al die liters aan rivierwater die ik had bijgetankt onderweg was ik nu aan de schijt geraakt.. ja zo dun als een anorexiapatient.. maar goed.. dat hoort erbij.. ja was zeker nog niet genoeg geblesseerd.. verkouden..zere bekken.. stijve poten en nu dit er nog bij ook

na het dineetje weer snel gaan slapen en de volgende dag de 5e dag weer verder.. ja eerst een uurtje vlak.. daarna een riviertje.. waar weer een heel keppel militairen probeerden droog over te komen.. en daarna een vreselijk stuk omhoog.. wat een klere eind zeg.. na twee uur eindelijk boven en toen weer naar beneden.. ondertussen vloog er weer een slang vlak voor mijn neus de bosjes in en ben ik gaan afdalen.. ja dt duurde en duurde en na uiteindelijk 5 uur totaal sjouwen bij het kamp.. had eerst al een plaatselijke frisdrank verkoper een goeie dag gegund.. dmv nogal wat fris in te slaan.... ik was nog niet aangekomen en daar regende het al weer pijpestelen.. ja niet normaal.. de italianen die zo traag waren als de belastingdienst met geld terug te betalen hadden ook overal pijn en konden hun eigen rugzak niet meer dragen.. ja die moest ik namelijk ook de hele reis al meedragen.. ja die kwamen nog zeiker dan nat aan in de hut.. daar effe gaan douchen en daarna eten en meteen maar gaan slapen...

de volgende morgen na het ontbijd gingen we een ILLEGALE COCAINEFABRIEK bezoeken.. met professor COKE die niet op de foto wou.. ja snap jij waarom???
nou goed een stukje de jungle in en daar kwamen we aan bij een openlucht labatorium.. hier ging ie uitleggen hoe het werkte.. men neme bladeren van de cocaboom... ja die in een ton flikkeren en benzine.. ja BENZINE erbij.. en ook ongebluste kalk alleen weet ik dat niet zeker want dat kon ik niet vertaald krijgen.. dan gaat de boel snel rotten en wordt het sap opgevangen.. wat dus veel benzine bevalt.. die benzine drijft op het andere sap en door middel van een slang zuig je het andere sap onder de benzine vandaan... dit ga je mengen met een soort van rommel wat naar terpentine ruikt.. een of ander amulgaat.. ja zwart poeder.. de boel mengen en vervolgens zeven en de zwarte prak blijf over en het sap ga je weer mee verder.. dan worden er nog wat rommel toegevoegd en vervolgens volgens mij calcuim poeder.. hierdoor gaat alles schiften.. ja de cocaine van het sap.. dit flikker je door een zeefje heen en de sap loopt weg en een wit poedertje blijft over.. DE COKE..!!!! ja een intresant gebeuren uiteindelijk heb je 1000 kg coca bladeren nodig voor 1 kg cocaine..

na dit tafereel snel terug naar het kamp en de rommel pakken en full speed weer sjouwen eerst een uurtje omhoog en daarna twee uur naar beneden waar ik als eerst aankwam en met de groep die moest vertrekken heb zitten lullen.. ook nog een biertje drinken met de militairen en na een dik uur kwam de rest pas aankakken.. ja effe wat geluncht en vervolgens weer die Jeep in.. die liep weer drie keer vast en na uit de drek te zijn getrokken konden we weer verder en kwamen we na 3-4 uur rijden aan in santa marta.. waar de trip voorbij was.. daar ben ik in een taxi met mijn hele boel vertrokken en naar de duikschool gegaan.. de volgende dag zou ik meteen gaan duiken.. dus kon ik die avond niet te veel drinken met de rest van de groep.. waarmee ik nog wat colombiaanse peso´s in dollars heb gewisseld.. ja met hun wat eten en daarna op bedje..
al met al een zeer vermoeiende tocht..
maar goed is het luie zweet er ook weer uit..

de volgende brief gaat over het duiken en het bezoek aan liset en paul in armenia.. waar ik YES YES mijn pasje weer terug heb!!!!!!

nou allemaal een gelukkig nieuwjar alvast en tot horens..

ps: de foto´s zijn nog niet gescand.. ondertussen is mijn fototoestel ook weer mooi klote hij rolt niet terug en zo moet ik steeds in een donkere kamer de rol eruit halen en per hand oprollen.. als dat maar goed gaat...

de groeten en blijf reageren allemaal
mag ook prive op rasmoes@hotmail.com

  • 28 December 2007 - 15:41

    Sander:

    je maakt ook het een en ander mee, colombia is fucking gaaf. Ben nu BA arg. Voor nieuw jaar. keep on traveling

  • 28 December 2007 - 18:52

    Froukje:

    Het is weer puur genieten, al die verhalen van jou...! Haha!

    Heb jouw site ook getipt aan een collega van me, die nu voor het eerst in Zuid-Amerika zit. Hij is begonnen in BA Argentinië ongeveer 4 weken terug, weet niet waar hij nu uit hangt...

    Maar dan wens ik jou alvast een hele leuke jaarwisseling toe en wie weet tot ziens...!

    Groetjes, Froukje

  • 31 December 2007 - 16:49

    Paul:

    Hey Rasmoes, het was leuk dat je even langskwam... ik ben benieuwd naar je volgende verslag... groeten Paul

  • 31 December 2007 - 17:38

    Liset:

    Ja... echt leuk dat je langskwam! Hoe vind he Medelion (Medellin)...wel druk he? nu zeker doekoe aan het verdienen daar :-) hahahha
    Groetjes.
    P.S: ik voel me vandaag eindelijk een beetje beter, stom dat ik de hele tijd ziek ben geweest zeg.
    doei doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

radmer

Radmer C.P. Kuipers Dotterhof 13 8446BJ Heerenveen HOLLAND ( E.U.) tel.nr. 0031 (0)618050070 rasmoes@hotmail.com rasmoes@gmail.com www.rasmoes.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 312071

Voorgaande reizen:

17 Januari 1977 - 18 Oktober 2011

losse reisjes/tripjes Europa+Egypte

17 Oktober 2007 - 18 April 2008

Zuid-, Centraal en Noord Amerika en Carribean

04 Oktober 2005 - 12 April 2006

Zuid-Amerika Reis 1

01 December 2003 - 09 April 2004

Azie reis 2

16 November 1999 - 28 Augustus 2000

Afrika en Azie reis

Landen bezocht: